התחברת בהצלחה!
אתם כאלה מוכשרים - אבל אפשר לבחור רק שלוש יכולות

איך להקים סטארט-אפ? המדריך המלא ליזם המתחיל

איך להיות יזם? איך מקימים סטארט-אפ? מאיפה מתחילים? במדריך המפורט הזה נעבור על כל הסוגיות שכל יזם מתחיל נתקל בהם בהקמת סטארט-אפ חדש.

איך להקים סטארט-אפ? המדריך המקיף ביותר ליזם המתחיל
לוגו של הספונסר
הפוסט בחסות:

להיות הבוס של עצמך, לקבל את כל ההחלטות, להשיג בע׳מוק את כל המטרות שלך - עבור המון מהאנשים, יזמות והרעיון של להקים סטארט אפ, היא המטרה האידיאלית.

כמה שזה נשמע מושלם להיות יזם או יזמת ולהקים סטארט-אפ או אפילו עסק קטן בעצמך, זה יכול להיות סופר קשה ומייאש. כמה קשה ומייאש? ע״פ דו״ח של המגזין Entrepreneur, בערך 75% מהסטארט-אפים נכשלים. נחרצות. מעבר לכך, יזמים בד״כ נוטים להיות הרבה יותר לחוצים וחרדתיים בעבודה שלהם מאשר שכירים, הרי מן הסתם אם הסטארט-אפ נכשל (לא עלינו), זה על חשבונם. בסופו של יום, פחות אחריות פחות דאגות.

אם זו הסטטיסטיקה, למה אנשים רוצים להיות יזמים ומקימים חברת סטארט-אפ?
אז החדשות הטובות הן:
להתחיל חברת סטארט-אפ משלכם יכול להיות אחד הדברים המעניינים, מאתגרים, מספקים, וכמובן גם מתגמלים ברמה האישית והחומרית (כן, זה בסדר לאהוב כסף).

איך להקים סטארט-אפ - מה יש לנו כאן במדריך?

דיסקליימר קטן אחד לפני שמתחילים - אין באמת ״מדריך איך להקים סטארט-אפ״ אולטמטיבי, אבל ניסיתי לאסוף את מיטב הצעדים המקובלים לעשות כשמקימים חברת סטארט-אפ. המטרה היא לתת ״מבט על״ על התהליך שמרבית היזמים נתקלים בו במסע הזה של הקמת סטארט-אפ. בהרבה מהנושאים הוספתי כתבות להמשך קריאה מורחבת (חפשו אימוג׳י כזה: 📕) , אז תעיפו מבט אם אתם מחפשים הסתכלות יותר מעמיקה בנושא מסוים.


מה זה יזמות בכלל?

להבין מהו יזם (או יזמת) ומה הופך אותך לאחד כזה זו שאלה טריקית, אבל אם נהיה פורמליים רגע - לפי ויקיפדיה:

יזם הוא אדם היוזם, מחליט ומארגן עסק מסחרי או מיזם חדש או קיים, כדי להשיג מטרות עסקיות מסוימות. - ויקיפדיה

עכשיו, עם כל הכבוד לויקיפדיה, לייחס יזמות לפעילות עסקית זו הגדרה דיי יבשה. כן, כשחושבים על דוגמאות ליזמים השמות הקלאסיים שעולים הם אנשים כמו סטיב ג׳ובס, ביל גייטס וכו׳. אך במהלך שנותיי במסגרות השונות - בין אם זה במהלך הלימודים, צבא או העבודה, ראיתי ופגשתי המון אנשים ונשים שיזמו דברים וכללו את כל התכונות המצויות ביזמים המצליחים ביותר.

בסופו של דבר להיות יזם/יזמת זה עניין של ״מיינדסט״, תפיסת מחשבה. החיפוש הבלתי פוסק אחר משהו חדש, טוב יותר, מהיר יותר, שמיש יותר - בין אם זה מסחרי ובין אם זה לא מערב אפילו שקל אחד - זה הדבר שמגדיר מהו יזם. 

אבל קלישאות רגע בצד, אנחנו כאן בשביל הפרקטיקה. ולא שיש משהו רע בלהיות ״יזם בשביל הנשמה״, אבל במדריך המפורט הזה, נסקור את הסוגיות העיקריות על מנת להיות יזם או יזמת מצליחים בעולם הסטארט-אפים, וכן, זה דורש להיות רווחיים באיזושהי צורה. 

1. למצוא רעיון לסטארט-אפ (Ideation)

💡 איך למצוא רעיון לסטארט-אפ

אז כפי שאתם בטח מבינים, לא ניתן לבנות עסק מבלי רעיון קודם. יש כמה רעיונות למצוא למצוא רעיון למיזם (כן, רעיונות איך למצוא רעיון), ואספתי עבורכם את אלה שאני חושב שהם הכי אפקטיביים. אם אתם רוצים להעמיק יותר בעניין הזה, הנה מדריך מפורט יותר על דרכים למצוא רעיון לסטארט-אפ.

1.1 תפתרו בעיה שקיימת בחיים שלכם או של מכרים שלכם

יזמים מקבלים השראה לרעיונות למיזמים חדשים מבעיות ומחדלים שיש להם בחיים האמיתיים (זה אותו ״מיינדסט״ שדיברנו עליו בהתחלה). לדוגמה, היזמים של אתרי דירות הנופש הפופולרי, Airbnb, הקימו אותו כשהם בעצמם חיפשו מקום לישון בו שהוא לא מלון במהלך נסיעותיהם ברחבי הארץ. היזמים של Uber, אפליקציית המוניות הפופולרית, הוקמה לאחר שהיזמים שלה התקשו להזמין מוניות בצורה יעילה.

כשהמחשבה הזו בראש שלכם, נסו לחשוב אילו דברים אתם עושים ביום יום שפשוט מאמללים את החיים שלכם או של היקרים שלכם. יש סיכוי שהבעיה שלכם היא בעיה שיש לעוד המון אנשים אחרים. 

💡 טיפ של אלופים - אל תחפשו רעיון לשם חיפוש הרעיון, חפשו בעיה אמיתית וכואבת ומשם תגזרו את הרעיון.

1.2 הסתכלו על העתיד הקרוב-רחוק

כשהעולם משתנה, אנשים צריכים מוצרים שונים. מבלי שאנחנו שמים לב, נוצרים שווקים חדשים או שווקים קיימים משנים את צורתם. אם נמשיך את הדוגמה של Uber, בעקבות ההופעה של כל האפליקציות Ride-Sharing האלה, נוצר ביקוש אדיר לשירותים דומים של X On Demand, ואת ה-X הזה אפשר להחליף כמעט בכל דבר - לדוגמה, אוכל. אתם רוצים לראות את הנולד לפני שהוא כבר נהיה ״פיצוץ״. כמה אפליקציות לאוכל On Demand יש היום? מלא, אפילו בישראל יש כמה. לא שלהקים מיזמים על גבי מיזמים קיימים זה משהו שאי אפשר לעשות (ראו מידע בהמשך), אבל בואו נסכים שזה לא נקרא ״לראות את הנולד״.

קראו תחזיות של טרנדים שקורים בזה הרגע, בדקו אתרי חדשות טכנולוגים או כאלה שעושים במיוחד בתחזיות טרנדיות עתידיות כמו Google Trends, Trend Hunter ו-Springwise - ושאלו את עצמכם - ״אם התחזיות האלה באמת הולכות לקרות, אילו כלים העולם יצטרך?״.

1.3 התערבבו ב״מרשתת״

כן, זה דיי ברור מאליו, אבל יש טונה של השראה ומידע באינטרנט ברעיונות וכיוונים שניתן ללכת אליהם. לראות מה אנשים אחרים עושים זו אחלה דרך להתחיל להניע את הגלגלים של המוח שלכם. לכו לאתרים כמו Product Hunt, אתר שמתעדכן באופן יומי במיזמים, אתרים ואפליקציות חדשות. עבור מוצרים פיזיים, אתם יכולים לבדוק פלטפורמות מימון המונים כמו Kickstarter או Indigogo.

1.4 הפכו רעיון קיים לפי 10 טוב יותר (או זול יותר)

מקודם דיברנו על זה שאין שום דבר רע בלקחת רעיון קיים ולעשות אותו טוב יותר. בשפה העממית קוראים לזה ״להעתיק״, אבל בינינו, כולנו עושים את זה גם מבלי שנשים לב (אתם חושבים שפייסבוק היו הרשת החברתית הראשונה?). הרעיון הוא בעצם לקחת משהו קיים, אבל לעשות אותו טוב יותר - והכוונה ב״טוב יותר״ יכולה להיות ברמה המוצרית או גם במחיר.

חברה מתחום (קצת פחות טכנולוגי-סקסי) בשם Ordinary, לקחה מוצרי קוסמטיקה לפנים ולגוף שבד״כ היו עולים הון  תועפות ופשוט מכרה אותם במחיר שפוי לקהל הלקוחות. הרעש שזה עשה בקרב הצרכנים בשוק עשה את שלו והיום החברה מוכרת בכמויות היסטוריות ואף נמכרה לאחד המתחרים. זו דוגמה לאיך גם רעיון קיים, אפילו לא טכנולוגי כלל,  יכול להוות בסיס לחברה מוצלחת גם החידוש הוא לא ברמת הרעיון אלא בחווית הצרכן.

💡 טיפ של אלופות - הסתכלו על שירותים שאתן בעצמכן משתמשות ברמת היום יום - יש לכן רעיון איך לשפר אותם בצורה כ״כ משמעותית?

1.5 מצאו פתרון לצורך קיים ולא מסופק

בהמשך לנקודה הקודמת, כבר הבנתם שאין צורך להמציא את הגלגל מחדש כל פעם, במיוחד כשאין מספיק גלגלים בחוץ. הרבה אנשים בחרו להקים מיזם חדש לאחר שהבחינו שיש פער בשוק. נגיד שאתם מוכרים מוצר פיזי ומחפשים פתרון שליחויות איכותי ללקוחות שלכם. אממה, אתם מגלים שיש המון חברות שליחויות ולכל אחת יש תעריף שונה בהתאם למרחק, למשקל לכתובת וכו׳. הייתם שמחים אם היה שירות שהיה עושה חוסך מכם את כל הכאב ראש הזה, ובמקום שאתם תכנסו לפרטים הקטנים עם כל חברת שליחויות, הוא ידאג לבחור בשבילכם את החברה מתאימה ביותר בהתאם לצורך הנקודתי. רגע, אין כזה? אה יופי, תקימו אחד ותענו על הצורך שלכם ושל עוד בעלי עסקים אחרים כנראה.

📕 פוסטים שמרחיבים על מציאת רעיונות למיזם

2. בדיקת היתכנות (Minimum Viable Product)

🔎 בדיקת היתכנות


אחלה, אז יש לכם רעיון למיזם. אבל רגע לפני שאתם מתפטרים מהעבודה ואומרים לבוס הנוכחי ״שלום ולא להתראות״, אתם צריכים לוודא שיש באמת אנשים שרוצים את המוצר שלכם ומוכנים לשלם עליו (ולא, זה שאתם חושבים שזה הרעיון ״הכי טוב שהעולם ידע מאז הטיק-טוק״ או שאמא שלכם אומרת ״לבת שלי יש רעיון מדהים למיזם״ - זה לא נקרא, ממש לא).

זה הרגע שבו נכנס לתמונה הקונספט שנקרא MVP - Minimum Viable Product, או בעברית עממית - הביצוע המינימלי ביותר שתוכלו לעשות על מנת להרים מוצר לאוויר. MVP הוא המוצר הפשוט ביותר והבסיסי ביותר של הכלי/מוצר שאתם יוצרים, אבל חשוב לזכור שהוא צריך להיות פונקציונאלי מספיק על מנת לספק את הצרכים של הלקוחות הפוטנציאלים. עכשיו יש אינספור מדריכים (ודיעות) איך לעשות MVP נכון, אך בסופו של יום הרעיון המרכזי הוא אותו דבר - את רוצים לנסות לבחון היפותזה אפשרית (הרעיון למיזם שלכם) כמה שיותר קרוב למציאות האמיתית תוך כדי שמירה על מינימום סיכון (זמן וכסף מושקע).

בואו נגיד שאתם מקימים פלטפורמה שמחברת בין גיימרים מקצועיים לבין אנשים המעוניינים ללמוד איך לשחק במשחקי מחשב מסוימים (תאמינו או לא, יש לזה שוק). דרך מאוד לא MVPית לעשות זאת היא - לפתח מערכת גדזיונית שיש בה: שיחות וידאו, צ׳אטים אחד-על-אחד, מערכת משימות ומעקב תלמידים, חיבור למשחקים הפופולריים ביותר, רשת חברתית-פנים ארגונית, חיבור אינטגרלי לסוני פלייסטיישן, בינה מלאכותית שמציע מנטורים מתאימים לסטודנטים, מערכ.. נגמר לי האוויר כבר. אתם מבינים לאן זה הולך? יצרתם פה מערכת שיקח במקרה הטוב שנה לפתח, עוד לפני בכלל שבחנתם את הרעיון המרכזי שלכם - האם יש שוק בכלל לאנשים שמשחקים משחקי מחשב ומחפשים מורים שילמדו אותם איך לשחק אותם? זו ״התיאוריה״ שאתם מנסים לפתור - לא כל השאר. MVP ראוי יותר יהיה - מצאו 10 גיימרים טובים שישמחו להיות מורים בפלטפורמה, זרקו את הפרופילים שלהם באיזה אתר עם כפתור לקביעת שיעור, פרסמו בקבוצות פייסבוק רלוונטיות - תראו אם יש תוצאות - זהו. במינימום עבודה, הצלחתי להבין האם יש הצדקה לרעיון שלי בחיים האלה. כל שאר הפיצ׳רים שהוזכרו מקודם הם אחלה, אבל לא בשלב הזה.

זכרו, אם אתם רוצים לבחון אם יש הצדקה לרעיון שלכם בעולם הזה, ובהנחה ואתם יזמים ממוצעים שיש להם מגבלת כסף וזמן ולא יכולים לבזבז אותם בחוסר יעילות - תדאגו ליצור MVP טוב שמאשש את הרעיון של המיזם שלכם לפני שאתם הולכים All In.


2.1 מחקר מתחרים וביצוע סקר שוק

אחד מהמהלכים שכדאי מאוד לעשות בעת בדיקת ההיתכנות לרעיון שלכם הוא לעשות מה שנקרא סקר שוק. בעצם לראות מה קורה בחוץ ומי ״הנפשות הפועלות״ שגם פועלות באותו תחום שלכם. זה יכול להיות מתחרים, ארגונים גדולים ולקוחות פוטנציאלים. 

ביצוע המחקר שוק יעזור לכם להבין מה גודל השוק אליו אתם מכוונים (והם הוא קיים בכלל), מי המתחרים שלכם (רמז: כדאי מאוד שיהיו לכם מתחרים), והמספרים שכדאי שתכירו כשאתם פונים למשקיע פוטנציאלי והוא שואל בנוגע לגודל השוק ומי המתחרים שלכם- תאמינו לי, אתם רוצים שיהיו לכם תשובות אם אתם רוצים לקבל את הכסף. 

להרחבה בנושא, תעיפו מבט על הפוסט המקיף הזה על מחקר מתחרים ועל כלים לביצוע מודיעין תחרותי (לרגל אחר המתחרים שלכם). לא תאמינו כמה השלב הזה של מחקר מתחרים וביצוע סקר שוק קריטיים להצלחה שלכם במיזם.


3. למצוא שותף (Co-Founder)

🤝 למצוא שותף (קו-פאונדר)

למצוא שותף, או שותפה, או שותפים - היא לא בהכרח משהו שחייבים לעשות, אבל זה משהו שאני ממליץ לכל אחד ואחת, במיוחד אם אתם חדשים בעולם היזמות. מרבית החברות המצליחות ביותר שתשימו עליהן אצבע מורכבות משני פאונדרים ומעלה. זה לא אומר שאי אפשר להקים חברה לבד, יש המון סיפורים כאלה גם כן, אבל שותף או שותפה טובים יכולים להקפיץ משמעותית את סיכויי ההצלחה שלכם. הנה כמה יתרונות במציאת שותף לסטארט-אפ שלכם:

  • שותפים יכולים להשלים אתכם עם יכולות, קשרים וידע שחסר לכם. יכול להיות שאתם מעולים במכירות, אבל השותף שלכם יהיה מי שידאג לצד הטכנולוגי. יכול להיות שיש לכם הרבה קשרים, אבל הם כבר הקימו עסק בעבר ויודעים מה לעשות. מציאת שותף טכנולוגי שמשלים אתכם היא דרך אפקטיבית להגדיל את סיכויי ההצלחה של המיזם שלכם.
  • תמיכה רגשית. להריץ סטארט-אפ זה משהו מאוד מלחיץ, מלהיב ומיוחד. אם תרכבו על הרולר קוסטר הרגשי הזה בעצמכם, לא יהיה לכם אף אחד לחגוג איתו בעליות או אף אחד לצרוח איתו ברידות. 
  • זה קל  יותר להשיג השקעה. בין אם אתם מאמינים שמספר פאונדרים למיזם שלכם עשוי לסייע להצלחה של המיזם שלכם בפועל או לא, הרבה משקיעים וקרנות הון סיכון מאמינים שכן. הם הרבה פעמים ימנעו באופן מודע להשקיע במיזם בו יש רק יזם אחד. המייסד של Y Combinator, אחת תוכניות ההאצה וגוף ההשקעה שעברו אצלו עשרות מהסטארט-אפים המצליחים ביותר, מנה כמה מהסיבות העיקריות לכישלון סטארט-אפים, ומיזמים עם יזם אחד הייתה סיבה מספר אחת שציין

אבל הכוכבים לא תמיד מסתדרים כמו שצריך, ולהביא שותף למיזם שלכם יכול לגרור חסרונות:

  • חיכוכים וקונפליקטים. זה בלתי נמנע שבשלב מסוים בחיי המיזם יהיו אי-הסכמות בינך לבין השותפים שלך למיזם. עכשיו שלא תבינו לא נכון, ויכוח ״בריא״ פה ושם זה משהו טבעי ואפילו מועיל. אולם, אם הויכוחים יוצאים מגדרי הנורמה ואתם לא מוצאים להם פתרון, מהר מאוד זה יכול לפגוע בפרודקטיביות, המשך העשייה ובמורל של הצוות.
  • אתם תצטרכו לחלוק את הבעלות. אם אתה יזם או יזמת בודדים, אתם תחזיקו ב-100% ממניות החברה שכאמור אומר שגם כל תגמול עתידי יכנס לכיס שלכם בלבד (רווחים, מכירה וכו׳). ככל שהזמן עובר, באופן טבעי אתם עשויים לאבד אחוזים מהמיזם - עבור עובדים הראשונים שתגייסו ותחלקו נתח קטן מהעוגה, משקיעים וקרנות הון סיכון שישיקעו בכם כסף. בד״כ מדובר על אחוזון קטן (לדוגמה, 5 אחוז יוקצה לכלל העובדים החדשים) ועד כמה עשרות בודדות למשקיעים גדולים (נגיד 30%). זה קורה וזה בסדר. אך במידה ותכניסו שותף, בד״כ תצטרכו להיפרד מלפחות 40%-50% מהאחוזים שלכם (עוד לפני שבכלל חילקתם את זה לגופים שציינו למעלה). שנייה לפני שאתם מגיעים למסקנה שעדיף לא שותפים, תזכרו - עדיף להחזיק 40% ממשהו מאשר להחזיק 100% מכלום. עם הכנסת שותף יכולה להגדיל את סיכויי ההצלחה של המיזם שלכם משמעותית, אל תתקמצנו על זה.
  • למצוא שותף או שותפה לוקח זמן. כן, זה גם משהו שצריך לקחת בחשבון. למצוא מישהו או מישהי שמתאימים לכם מבחינת הרגלי העבודה, יכולות וגם ברמה הפרסונלית, לוקח זמן. בנוסף, הם צריכים להאמין כמוכם במיזם ולהשאר אתכם גם בעליות וגם בירידות.

מחפשים קו-פאונדרים לסטארט-אפ שלכם?
יש לנו באתר מערכת למציאת שותפים לסטארט-אפ שאתם יכולים להשתמש בה בחינם. יותר מ-1000 פאונדרים ופאונדריות פוטנציאליות רשומים למערכת ואולי תמצאו את השותף הבא שלכם שם.
להרשמה למערכת

3.1 מקומות לחפש שותפים 

אז כפי שציינתי קודם, למצוא שותפים למיזם שלכם לוקח זמן. מה הם המקומות האפקטיבים ביותר לחפש אותם? הנה כמה רעיונות:

  • מעגלים חברתיים ראשוניים (ומשניים). בעיניי זה המקום הראשון והטוב ביותר לחפש. אחד הקשיים במציאת שותף הוא למצוא מישהו שאתם מסתדרים איתו, עכשיו כשהכל טוב ובעתיד כשהכל ברצפה. למצוא מישהו שיש לכם כבר מערכת יחסית קיימת וחברית, יכולה לעזור פלאיים להתגבר על אחד הקשיים האלה. זה יכול להיות חבר קרוב, קולגה מהעבודה או אפילו חבר משותף. גם הסיכויים שלכם להצליח לשכנע אותו או אותה להצטרף אליכם גבוהים יותר וגם פחות סיכון מאשר להכניס מישהו זר לגמרי. כשיש היסטוריה, קל יותר לבנות עתיד.
  • אירועים ומיטאפים. אז פה זה מתחלק לשני חלקים - ישנם אירועים שמיועדים למציאת שותפים למיזמים. ממש כמו ״ספיד-דייטינג״ רק למציאת שותפים לסטארט-אפ. לא יודע מה מידת האפקטיביות של האירועים האלה מאחר ואף פעם לא נכחתי באחד, אבל אני יודע מסיפורים על אנשים שהכירו דרכם. סוג שני של אירועים, הם אירועים וכנסים מקצועיים בתחום פה הסטארט-אפ שלכם פועל. לדוגמה, אם אתם עוסקים בתחום הקריפטו, ללכת לאירועים מקצועיים בתחום המטבעות הדיגיטליים יכולים לחשוף אתכם לשותפים פוטנציאלים מהתחום שמחפשים להקים מיזם גם כן.
  • מערכת מציאת השותפים של ״לסטארטאפ״. כן, זה Shameless Promotion למארח של הפוסט הזה, אבל יש כאן באתר מערכת למציאת שותפים מאוד מוצלחת עם אלפי יזמים ויזמות שכבר רשומים. בנו פרופיל, כתבו את היכולות שלכם ומה שאתם מחפשים בשותף האידיאלי והתחילו לדפדף בהצעות שבאות בסגנון Tinder. אה, וכמובן שאם כבר מצאתם שותף מתאים, אל תשכחו להכין הסכם מייסדים שמשתית את היחסים בניכם.



4. להשיג השקעה ראשונית (Seed Funding)

💰 השקעה ראשונית

לפעמים צריך לבזבז כסף בשביל להשיג כסף. זה יכול להיות עבור פיתוח המיזם, בין אם זה תשלום למתכנתים או מעצבים שיעזרו לכם עם ההקמה הראשונית, ולפעמים עבור האופרציה מהלכי שיווק ראשוניים שתצטרכו לעשות. להלן מספר דרכים על מנת להשיג את ההשקעה הראשונית בתור הסיפתח:

4.1 לבקש מהמשפחה או חברים להשקיע בעסק שלכם

אל תתביישו גם אם אתם כבר מבוגרים, אבל הרבה יזמים נתמכים ע״י החברים והמשפחה שלהם עבור ההשקעה הראשונית במיזם שלהם (מה שנקרא Seed Round). אתם יכולים לעשות את זה עסקי לחלוטין (דוד יעקב מקבל 4% במיזם תמורת 30 אלף שקל שהשקיע) או, במידת המתאפשר והפרגון מצד המשפחה שלכם, לקבל את זה כ״הלוואה שתחזיר לי אבל לא באמת קריטי לי כי אני אמא שלך״. 

4.2 לקבל מימון ראשוני מחממה או תוכנית האצה

תוכניות האצה, אקסלרטורים, חממות טכנולוגיות ושאר הירקות בתחום, הם תוכניות שקולטות סטארט-אפים עם פוטנציאל הצלחה גבוה מבחינתם. בד״כ הם מלוות את היזמים בצורה של מנטורינג, ייעוץ עסקי, חיבור למשקיעים ואף משקיעות בעצמן סכום לא מבוטל כהשקעה ראשונית. יש מאמר שלם באתר על תוכניות האצה - מה הן ואיך אפשר להתקבל אליהן. תעיפו מבט.

4.3 פלטפורמות מימון וגיוס המונים

ישנן המון פלטפורמות שיאפשרו לכם לגייס כסף מאנשים פרטיים בצורה המונית. פלטפורמות כמו Kickstarter או Indigogo יוכלו לעזור לכם להשיג לקוחות משלמים עוד לפני שפיתחתם לגמרי את המוצר תמורת מחיר מוזל לפני השקעה, ופלטפורמות גיוס המונים (שימו לב לסמנטיקה בין ״גיוס המונים״ ל״מימון המונים״) יאפשרו לכם לגייס כסף ממשקיעים פרטיים תמורת מניות עתידיות בחברה. יש כאן באתר פוסט שמסביר בהרחבה על פלטפורמות גיוס המונים פופולריות בישראל שיאפשרו לכם לגייס כסף ממשקיעים פרטיים.

4.4 גיוס כסף ממשקיעים פרטיים

משקיעים פרטיים בד״כ מחפשים מיזמים בשלבים מוקדמים אשר יכולים להחזיר פי 10 מכמות ההשקעה שהם ישקיעו. בד״כ הם ישימו סכומים בין 25 אלף דולר עד 100 אלף דולר, אז תעשו חשבון פשוט לאיזה סכום הם יצפו לקבל חזרה ביום בו ההצלחה תגיע. 

משקיעים פרטיים יכנסו אתכם לפרטים הקטניים של איך אתם מתכוונים להרוויח כסף, מה גודל השוק, מה הרקע שלכם ואיך אתם מתכוונים להגדיל את זה (לעשות Scale) בשביל להגיע לתוצאות הרווח המצופות מהמיזם. הקפידו לבוא מוכנים עם תוכנית עסקית מסודרת וסימני משיכה (Traction) מלקוחות פוטנציאלים. אם יש לכם כבר לקוחות משלמים - הכי טוב.

מעבר להשקעה הראשונית של אותם משקיעים, כדאי שתבחרו משקיעים שבין השאר ההתמחות שלהם הם בעולם הבעיה (Problem Domain) שאתם מנסים לפתור. זכרו, אתם לא מחפשים רק כסף - אתם מחפשים משקיעים שיעזרו לכם לחדור לשוק בצורה אפקטיבית.

הציצו במאמר המפורט באתר שמסביר מה משקיעים מחפשים במיזמים בחדשים ואיפה המקומות הכי טובים למצוא משקיעים פרטיים בישראל. כמו כן, תעיפו מבט על המדריך הייעודי לגיוס כסף ממשקיעים שפורסם כאן.

4.5 גיוס כסף מקרנות הון סיכון (VC)

אמנם זה אפשרי לגייס השקעות גם מקרנות הון סיכון (Venture Capitals), אך ברוב הפעמים, במידה ואתם לא נמצאים בשלב יותר מתקדם בחברה שלכם (לקוחות משלמים, קצב גדילה משמעותי) או שיש לכם רקורד מאוד מרשים בהקמת חברות קודמות, יהיה קשה לכם כסף מקרנות הון סיכון רציניות וזה שלב שעדיף לחכות איתו לשלב מאוחר יותר.

כמו משקיעים פרטיים, קרנות הון סיכון לרוב מחפשות השקעות שמצד אחד בעלות סיכון-גבוה (High-Risk) אך גם בעל החזר-גבוה (High-Return). גודל ההחזר תלוי מאוד בבגדרות החברה שלכם ובשלב בו המשקיעים נכנסים. לדוגמה, אם קרן הון סיכון תשקיע בכם רגע לפני שהחברה יוצאת להנפקה או נרכשת, כנראה שהחזר השקעה של פי 3 מכמה שהם השקיעו יהיה סביר ומצופה. אבל אם לVC השקיעו בכם בשלב מאוד מוקדם, הם כנראה יצפו להחזר של פי 7 או 10 מהסכום אותו השקיעו.

דבר נוסף שכדאי לקחת בחשבון הוא המון מיזמים בעלי פוטנציאל הצלחה מאוד גבוה שפונים להשקעה מצד קרנות הון סיכון בשלב מוקדם מידי. הדבר הנ״ל מוביל ל״חוסר נבונות״ בהערכה של הכסף שהם באמת צריכים לגייס והאחוז מהחברה שיהיה עליהם לוותר תמורת אותה השקעה. אתרי החדשות מלאים בכתבות על איך יזמים מכרו חברות במאות מילוני דולרים אבל מה שהרבה פעמים לא מראים זה כמה בפועל באמת הלך ליזמים - אם תחקרו קצר לעומק, תגלו סיפורים לא נעימים בכלל. אתם לא רוצים להיות במצב הזה, וכדאי מאוד להגיע לקרנות הון סיכון כשאתם בשלים נפשית ופיזית עם החברה (מודל עסקי ברור, הכנסות יציבות, גדילה שנתית בלקוחות וכו׳) - מעבר לכך שלא תכניסו את עצמכם לפינה הזו, מאזן הכוחות יפעל לטובתכם כך שתוכלו לנצל את המצב על מנת להשיג עסקה טובה יותר מקרנות הון הסיכון השונות.

במידה ואתם הולכים להציג את הסטארט-אפ שלכם בפני משקיעים, ממליץ לתת מבט על המאמר שכתבנו על יצירת מצגת משקיעים וטיפים לעשות את זה כמו שצריך.

🔒 מאגר קרנות הון סיכון בישראל
מחפשים קרנות הון סיכון שמשקיעות בסטארט-אפים ישראלים? דאגנו לכם.
כניסה לרשימה המלאה

4.6 מימון עצמי - Bootstrapping

כשאומרים שסטארט-אפ מסוים הוא Bootstrapping מתכוונים לכך שהוא בעצם חיי על גבי ההכנסות של החברה עצמם ולא נשען על שום אפיק הכנסה אחר (כגון השקעות מגופים חיצוניים).

בעיניי זה המצב האידיאלי להיות בתור חברה. המון יזמים נוטים לחשוב שגיוס כסף ממשקיעים זה חלק בלתי נפרד מהקמת סטארט-אפ, אבל האמת היא דווקא שלהצליח לממן את הסטארט-אפ שלך באמצעות כסף שאתה בעצמך מרוויח בתור סטארט-אפ, זה הדבר הטבעי ביותר שיש. תחשבו על זה - בסופו של יום לקוחות משלמים הם ההצדקה מספר אחת למיזם שלכם - לא שום VC, לא שום כתבה ב-Techcrunch. איזו זכות קיום יותר טובה יש מזו בשביל להקים סטארט-אפ?  זכרו - ללקוחות שלכם יש יותר כסף מכל קרן הון סיכון שקיימת בעולם הזה.

שלא תבינו לא נכון, זה לא אומר שגם אם אתם Bootstrapping אתם לא יכולים לגייס כסף בהמשך מקרנות הון סיכון. להפך, אתם תהיו אפילו בעמדת כוח הרבה יותר חזקה ונבונה מול משקיעים - כי אתם בעצם לא תלויים בכסף שלהם בשביל לשרוד או לא. ונכון, יש סוגי מיזמים מסוימים שכנראה דורשים הון ראשוני מאוד גבוה בשביל להתניע את העניינים עד לשלב שהכסף מגיע, אבל קחו מחשבון שמודל עסקי כזה מקטין משמעותית את סיכויי ההשרדות שלכם שבעצם תלויים בגוף שלישי (משקיעים). תנסו החל מ-Day 1 של המיזם שלכם לחשוב איך אתם יכולים להתחיל להכניס כסף מבלי תלות של גוף חיצוני. תאמינו לי, אתם תהיו במצב יותר טוב מ-80 אחוז מהסטארט-אפים שם בחוץ.


💼 התאגדות כישות משפטית

בשלב מסוים, תצטרכו להחליט באיזו צורה להתאגד בתור עסק. יש מספר דרכים להתאגדות חוקית בישראל - עוסק זעיר (פטור), מורשה וחברה בע״מ. 99% מהפעמים, סטארט-אפים יבחרו להתאגד כחברה בע״מ. כשאתה עוסק פרטי, בעצם אתה והעסק שלך זו אותה ישות לגלית. ברגע שאתה מתאגד כחברה, העסק שלך הופך להיות ישות נפרדת מכם. מנקודת מבט לגלית, הישות הנפרדת הזו יכולה לקנות ולמכור נכסים, לתבוע ולהיתבע, ליצור חוזים עם צד שלישי ואפילו לבצע פשעים (לא עלינו), אבל היא נפרדת ממך כאדם פרטי.

5.1 התאגדות בתור חברה בע״מ

ישנם יתרונות רבים להתאגדות כחברה כאשר מקימים סטארט-אפ. דבר ראשון, והחשוב ביותר בהיבט המשפטי, התאגדות כחברה מגנים עליך כאדם פרטי מחובות עסקיים והתחייבות של החברה עצמה. במידה והחברה פושטת רגל, נכנסת לחובות, נתבעת ע״י צד שלישי - הכל תקף על גבי החברה כישות נפרדת. לדוגמה, כשפייסבוק נתבעה בגין עבירות פרטיות ע״י האיחוד האירופי, אף אחד לא תבע את מארק צוקרברג בגין עבירות פליליות אלה, הישות המשפטית ״פייסבוק בע״מ״ נתבעה. עכשיו, זה לא אומר שבגלל שיש לך חברה שהקמת כישות נפרדת אתה יכול לעשות מה שאתה רוצה, אבל זה נותן מעטפת הגנה ראשונית מפעולות שהחברה מבצעת (גם אם בהחלטתך).

סיבה נוספת להתאגדות כחברה היא היכולת להעביר מניות, לחלוק אותם עם שותפים נוספים (דבר שלא ניתן כעוסק פרטי), למכור חלקים מהחברה, לגייס עובדים ועוד. אלה דברים שמקבלים יותר ויותר רלוונטיות כשהחברה מתחילה לקבל השקעות ולגייס עובדים.  אלה מנגנונים שקיימים בחברות בלבד (או שממש קשה לבצע אותם בהתאגדויות אחרות). 

וכמובן, ברמה המיסויית, ישנם יתרונות להתאגד כחברה הן מבחינת מס חברות שלרוב נמוך יותר משמעותית מהמס הפרטי (במיוחד בישראל), ויכולות דיווח הוצאות (וההכרה בהן מבחינת הוצאה מוכרת) שלא קיימות בהתאגדויות אחרות.

ישנן גם חסרות להקמת חברה - זה יוצר התעסקות בירוקרטית ומיסויית: אתם צריכים למלא יותר דוחות וטפסים מידי חודש, מה שמתורגם ישירות ליותר כסף שתצטרכו לשלם לעורכי דין ורואי חשבון ובזבוז זמן לכאורה מיותר שלא מושקע במיזם עצמו. 

5.2 מתי כדאי להתאגד כחברה בע״מ

זה נושא מאוד סובייקטיבי והרבה יגידו לכאן או לכאן. יש השמרנים יותר שיגידו שמרגע שיצאת לדרך של המיזם כדאי לכם להתאגד כחברה. יש שיגידו שרק בשלב שיש הכנסות רציניות ו/או השקעה ממשקיעים. 

אני באופן אישי חושב שרק כאשר המיזם מקבל ״תעודת רצינות״ - כדאי להתחיל לפזוז לכיוון ההתאגדות כחברה. מה נחשב כ״תעודת רצינות״? ובכן, זה מאוד תלוי במיזם שלכם ובראייה שלכם כצוות. בעיניי עד שאין הכנסות רציניות מהמיזם, השקעה או שיתוף פעולה עם גוף צד שלישי גדול ורציני, אין צורך להכניס את עצמכם לכאב ראש הכרוך בהקמת חברה. 

זכרו, בסופו של יום רוב הסטארט-אפים שנכשלו, לא נכשלו בגלל שהייתה להם איזו בעיה בירוקרטית להקים חברה, אלא בגלל שאף אחד לא רצה את המוצר שלהם או לא הסכים לשלם עליו. עד שלא סגרתם את הפינה הזו, כנראה שהקמת חברה זה לא באמת מה שיעזור לכם להצליח וכדאי שתשקיעו את האנרגיה בלנסות לפצח את המוצר שלכם.  זו כמובן דעתי האישית וכדאי שתתייעצו עם גורם מקצוע בהתאם לסיטואציה בו אתם נמצאים. 


לסיכום - האתר הזה נוצר בשבילכם

זהו חברים, הגענו לסוף של המדריך, אבל בשביל רובכם זו עשויה להיות התחלת הדרך (קלישאתי מידי?) .

בכל אופן, עברנו כאן על המון נושאים וניסיתי בעיקר לתת איזושהי סוג של הקדמה לכל היבט במסע הזה של ״איך מקימים סטארט אפ״. ממליץ לקרוא את המאמרים המורחבים (מסומנים ב📕 במהלך הפוסט) בכל חלק במדריך וכמובן להמשיך לקרוא, ללמוד וכמובן הכי חשוב להתנסות בעצמכם עד שתמצאו את הנוסחה שעובדת לכם הכי טוב.

וכמובן, מוזמנים להעזר באתר הזה, ״לסטארטאפ״, שנועד בידיוק למטרה זו - לעזור ליזמים ויזמות במסע היזמות שלהם.

ולסיום - יש לכם הערות או שאלות? מוזמנים להשמיע קולכם בתגובות.

שיהיה בהצלחה!

נ.ב - ברור שלא הכל אפשר לעשות לבד ולפעמים צריך לשלם למישהו שיעזור לכם עם המיזם שלכם. אז אם אתם צריכים סיוע - יש לנו מאגר נותני שירות שמתמחה במתן עזרה לסטארט-אפים. מוזמנים למצוא בעל מקצוע שיעזור לכם במלאכתכם.

לוח נותני שירות

מאגר נותני השירות המקיף ביותר לסטארט-אפים ויזמים בישראל.

מעל ל-500 נותני שירות ופרילאנסרים כבר בפנים.

 👈 ללוח נותני השירות


💡 זה הוא פוסט אורח המשקף את דעתו וניסיונו האישי של הכותב או הכותבת.
חושבים שיש לכם גם מה לשתף עם הקוראים שלנו? נשמח לשמוע ממכם.
תגיות:
אופס.. משהו השתבש.
💩
הצטרפו ל-10,000+ יזמים ויזמות שמקבלים ״פור״ על כל השאר
☝️ חזור למעלה