התחברת בהצלחה!
אתם כאלה מוכשרים - אבל אפשר לבחור רק שלוש יכולות

מה זה אקסלרטור ו-5 טיפים שיעזרו לכם להתקבל לאחד כזה

בישראל קיימים מעל ל-100 אקסלרטורים, חממות ותוכניות האצה. מה זה בכלל ואיך גם אתם יכולים להתקבל לאחד כזה.

מה זה אקסלרטור ו-5 טיפים שיעזרו לכם להתקבל לאחד כזה
לוגו של הספונסר
הפוסט בחסות:

לפני שנתיים הקמתי יחד עם עוד כמה שותפים את ״אקסלרטורים ישראל״ - מאגר שמכיל כמעט כל אקסלרטור, חממה או תוכנית האצה המתקיימת בישראל. מאז הקמתו יותר מ-1000 מועמדויות של חברות סטארט-אפ הוגשו ויותר מ-30 תוכניות האצה הצטרפו למאגר המכיל למעלה מ-100 תוכניות האצה בישראל. 

במהלך כל הזמן הזה, למדתי המון על עולם האקסלרטורים והחממות בישראל, דיברתי עם המון ארגונים ואנשים שמנהלים תוכניות כאלה, והחלטתי לסכם את כל מה שלמדתי בפוסט הזה.
במידה ואתם כבר יודעים מה זה אקסלרטור, אתם מוזמנים לקפוץ למטה אל הטיפים שאספתי מעשרות מנהלי אקסלרטורים בישראל. אז בואו נתחיל מהדברים הבסיסים.


אז מה זה אקסלרטור בכלל?

תוכנית האצה (או אקסלרטור) לחברות היא תוכנית חממה עבור חברות שלרוב בתחילת דרכן (סטארט-אפים) ע״י מתן שירותים מיוחדים לאותן חברות: משרדים, ייעוץ טכני ומשפטי, חשיפה למשקיעים וקהלי יעד ועוד, כך שהן מהוות כ״מאיץ״ (Accelerator) לקידום תהליכים בחברה (פיתוח המוצר, פיתוח עסקי, רווחים, השקעה וכו׳). תוכניות האצה מנוהלות על ידי מגוון גופים ופותחות את דלתן לחברות חדשות מידיי שנה כאשר לכל תוכנית ה״אני מאמין״ שלה.


מי מנהל את אותם ״אקסלרטורים״?

אותן תוכניות יכולות להיות מנוהלות ע״י גופים שונים:

  • חלקן מנוהלות ע״י גופים פרטיים וחברות ענק (AWS Builder Space של אמזון, או IBM Alpha Zone של IBM).
  • חלקן מנוהלות ע״י גופים מוסדתיים וממשלתיים (ראו HAC של עיריית הרצליה).
  • חלקן מנוהלות ע״י גופים פרטיים ללא מטרות רווח מלבד טיפוח קהילת היזמים בארץ.


מה יוצא לגופים שמנהלים אקסלרטורים בכלל?

למה אותם גופים עושים את זה בכלל ומה יוצא להם מכל זה? שאלה טובה. כל גוף והאינטרסים שלו אבל בדרך כלל אלו הסיבות:

  • לקיחת אחוזים ובעלות חלקית על החברות - בוא נגיד שאם חברת Facebook גדלה אצלך ויש לך כמה אחוזים בודדים ממנה, כנראה שעשית עסקה טובה.
  • שיתופי פעולה טכנולוגים - נגיד שהיית באקסלרטור של חברת Amazon והיום אתה חברה עם מיליון משתמשים. כנראה שה-Technology Stack שלך בנוי על טכנולוגיות של Amazon כי הם דחפו לך את זה כשהיית עוד בהתחלה. חתיכת ״דג שמן״ הם השיגו עכשיו, לא?
  • שיתופי פעולה אסטרטגיים - כי כשאתה זה ש״גידל״ את חברת AirBnB הענקית הבאה, יהיה לך הרבה יותר קל לבצע שיתופי פעולה עתידיים גם כשהחברה כבר שווה מיליארד דולר. הם לא ישכחו אותך.

בסופו של דבר, מדובר ב-Win-Win עבור הגוף המארח והסטארט-אפ המתארח.


5 טיפים להתקבל לאקסלרטור או כל תוכנית דומה

יצא לי לדבר עם המון מנהלי אקסלרטורים, מועמדים וחברות בוגרות. הרבה פעמים שוחחתי איתם על התהליך קבלה לאקסלרטור ומה הדברים שעשויים לסייע ליזם או יזמת שרוצים למקסם את הסיכויים שלהם להתקבל לאקסלרטור כזה. סיכמתי את כל מה שנאמר ב-5 טיפים שיעזרו לכם להתקבל לאקסלרטור הבא, ובאופן אישי אני חושב שאלה טיפים שאפשר להשליך על תחומים אחרים בהם אתם צריכים להגיש מועמדות למשהו.

טיפ מס׳ 1: פגישה עם אקסלרטור לא שונה מפגישה עם משקיע

אחת הטעויות הנפוצות ביותר שנעשות ע״י יזמים המנסים להתקבל לתכנית היא בלשון המעטה - חוסר מוכנות.
לפעמים מדובר ב-Pitch לא משופשף, או מצגת לא מלוטשת ויכול להיות שזה סתם חוסר היכולת לענות על שאלות פשוטות הנוגעות למוצר שלכם והשוק בו אתם נמצאים. חשוב להבין,  אקסלרטורים הם משקיעים לכל דבר. הם  משקיעים בכם זמן, כסף ואנרגיה. וכך גם השאלות שלהם יהיו - חדות וענייניות שמטרתן להבין מי עומד מולם והאם הוא שווה את הזמן שלהם. הם באים עם הנכונות המרבית לסייע לכם, אז מן הראוי שתבואו גם אתם באותה גישה. לכן, אם אתם מאמינים שלהתקבל לאקסלרטור הוא צעד משמעותי עבורכם ועבור החברה שלכם,

 כדאי שתבואו מוכנים לפגישה עם אקסלרטור כמו שהייתם באים מוכנים לפגישה עם משקיע או דייט - מתוקתקים מכף רגל ועד ראש.

טיפ מס׳ 2: אל תהיו חובבנים - תעשו שיעורי בית

בהמשך לטיפ מס׳ 1, הטיפ הזה מחדד את נושא המוכנות לפגישה מול האקסלרטור. אז כדי שהצד השני (קרי, מנהלי האקסלרטורים) אכן ירגיש שהסטארט-אפ שעומד מולם (כלומר, אתם) מכיל את הפוטנציאל הנדרש לחברה הבאה שתככב בדף הבוגרים של התכנית שלהם, עליכם לעשות שיעורי בית ולהגיע מוכנים.

שיעורי הבית מתחלקים לשני חלקים: החלק ״שלכם״ והחלק ״שלהם״. כשזה מגיע לחלק שלכם, מן הראוי שתגיעו מוכנים עם Pitch נקי ובשל. מיותר לציין שאתם חייבים להפגין שליטה מלאה בכל הנוגע למוצר שלכם ולשוק בו אתם נמצאים בכדי שתוכלו לענות על כל שאלה והתקלה שיעלו בפניכם (תאמינו לנו, הם ינסו).אל תשכחו לעשות זאת באלגנטיות. חשוב לדעת מתי לפשט ולהסביר בצורה ממוקדת ופשוטה ומתי לשפוך ערימות של מידע ומספרים. אתם יודעים, להיות מקצוענים. כשזה מגיע לחלק שלהם, כדאי שתעשו מחקר מקדים ותבינו מי עומד מולכם. אין דבר יותר נורא מלבוא לראיון מבלי לעשות שיעורי בית ולהבין מי נגד מי. תקראו על האקסלרטור, מי מנהל אותו ומה ה״אני המאמין״ שלו, אילו חברות סיימו את התכנית בעבר וכל פיסת מידע הנגישה לכם.

חוץ מזה שתפגינו רצינות ושליטה בחומר, ההכנה הזו תהיה מעולה עבורכם להבין האם התכנית שאתם בוחנים באמת מתאימה לכם.

טיפ מס׳ 3: אל תתביישו להפעיל קשרים

אני מוכן להתערב אתכם שכנראה ביני לבניכם יש קשר מדרגה שניה (אם לא ראשונה) לפחות. שם ביטקוין שלם, איך אני? אנחנו מדינה קטנה ויש מצב מאוד גדול שאחד האנשים שאתם מכירים, מכיר מישהו שיכול לקשר אתכם למישהו מצוות התכנית ולעשות ביניכם היכרות אישית. כן, אין מה לעשות. קשרים עובדים טוב בחיים - בין אם זה ״חבר מביא חבר״ בעבודה או אם זה לסדר לכם דייט עם החבר של החברה. כך גם בעולם הזה, היכרות אישית מגדילה את הסיכויים ליצור חיבור חזק יותר וכך גם את הסיכויים להתקבל לאקסלרטור.

אז תבררו בכל מדיה חברתית כזו או אחרת הנגישה לכם: חברים הקרובים, Facebook, LinkedIn, Twitter, דייטים שתפסתם בTinder (אלו שלא כשלו נחרצות כמובן) - ונסו להגיע למישהו שמכיר את אחד מאנשי הסגל של התכנית אשר יכול לעשות ביניכם את ההיכרות.

טיפ מס׳ 4: תראו להם שאתם ה״פרס״

האקסלרטורים ממיינים את המועמדים המנסים להתקבל אליהם לתוכנית, זו עובדה.אך אל תתנו לזה להטעות אתכם, אתם מראיינים את האקסלרטור בדיוק כמו שהוא מראיין אתכם. מה שאני מציע הוא לעשות ״סוויצ׳״ מחשבתי ולהבין שאתם הפרס והאקסלרטורים, הם רוצים לזכות בכם, ולא להפך.

בסופו של דבר אקסלרטורים מקבלים מועמדים לתכנית לא סתם כי הם נחמדים וטובי לב עם עיניים יפות.  קיים כאן אינטרס שבוגרי התכנית יצליחו, ובין השאר יתרמו למוניטין והרזומה של האקסלרטור.

לכן אתם צריכים לגרום לאקסלרטור להבין כמה הוא בסופו של דבר ירוויח מזה שאתם תהיו אצלו בתוכנית - זה יכול להיות בגלל שאתם אנשי טכנולוגיה מהשורה הראשונה, אנשי מכירות מעולה או כי אתם אנשי מוצר ו-UX כל כך טובים שאתם יכולים לספק ייעוץ לשאר המיזמים בתכנית.

זה לא באמת משנה על מה אתם נשענים, כל עוד אתם מסוגלים להוכיח את הערך העצום שתוכלו להעניק לתכנית מעבר למה שהיא נותנת עבורכם.

טיפ מס׳ 5: צוות, צוות, צוות (ועוד פעם, צוות)

טוב, אני לא רוצה להיות Captain Obvious כאן, אבל זו נקודה שחזרה אצל כל מנהל אקסלרטור שדיברתי איתו - הצוות. כמו כל משקיע, אקסלרטורים לא משקיעים רק ברעיונות ומוצרים, הם משקיעים באנשים. הם כולם מבינים שהנחות יסוד מסוימות בנוגע לשוק או מוצר יכולות להשתנות עם הזמן ורעיונות שהתחילו ממשהו מסוים יכולים להסתיים במשהו אחר לגמרי. אבל לגבי משהו אחד הם לגמרי בטוחים - האנשים שהופכים את אותו רעיון למציאות.

אם ככה, תדאגו לבנות צוות לעניין שכולל בתוכו את כל המרכיבים הנדרשים בשביל להפוך רעיון למציאות ולהדגיש את הצליל שכל אחד מחברי הצוות מוסיף לתזמורת.

לסיכום

אז זה היה 101 לאקסלרטורים ותוכניות האצה. אני מקווה שלקחתם מכאן לפחות משהו אחד בהמשך המסע שלכם למציאת התוכנית שמתאימה לסטארט-אפ שלכם.

אז איפה מוצאים אקסלרטור אתם שואלים? כנסו למאגר האקסלרטורים ותוכניות ההאצה המלא.

💡 זה הוא פוסט אורח המשקף את דעתו וניסיונו האישי של הכותב או הכותבת.
חושבים שיש לכם גם מה לשתף עם הקוראים שלנו? נשמח לשמוע ממכם.
תגיות:
אופס.. משהו השתבש.
💩
הצטרפו ל-10,000+ יזמים ויזמות שמקבלים ״פור״ על כל השאר
☝️ חזור למעלה