התחברת בהצלחה!
אתם כאלה מוכשרים - אבל אפשר לבחור רק שלוש יכולות

איך למצוא רעיון לסטארט-אפ? 8 כיוונים טובים (באמת) להתחיל מהם

מיזמים מתחילים בד״כ מרעיון לסטארט-אפ. אבל איך מוצאים רעיונות למיזם? איך יודעים שהרעיון שאתה מפתח הוא ״רעיון מיליון הדולר הבא״? אספנו עבורכם מספר כיוונים למציאת רעיון לסטארט-אפ.

איך למצוא רעיון לסטארט-אפ? 8 כיוונים טובים (באמת) להתחיל מהם
לוגו של הספונסר
הפוסט בחסות:

״יש לי רעיון לסטארט-אפ״ - כמה פעמים המשפט הזה חוזר בחדרי חדרים. אם רק יכולתי לקבל שקל על כל משפט כזה שנאמר היה לי סטארט-אפ רווחי במיוחד. בואו נודה בזה, העולם מלא ברעיונות לסטארט-אפ. חלקם טובים, חלקם על הפנים. כל אחד חושב שיש לו את ״הרעיון לסטארט-אפ מיליון הדולר״ הבא אבל רוב הפעמים התחושה הזו מנותקת מהמציאות.

אז איך (או איפה) מוצאים רעיונות טובים למיזם? בפוסט זה אספתי עבורכם מספר דרכים אפקטיביות למציאת הרעיון לסטארט-אפ הבא שלכם וגם על הדרך יתן לכם מן סוג של הערכה אם הרעיון שיש לכם כרגע באמת שווה את הזמן שלכם.

📕 תוכן עניינים

רעיון לסטארט-אפ מתחיל מבעיה - לא פתרון

הרבה חברות קמות (ונופלות) בגלל שהן מתחילות מהפתרון ולא מהבעיה. זאת אחת הטעויות הכי (הכי!) גדולות שאתם יכולים לעשות בתחילת הדרך של המיזם שלכם. טכנולוגיה צריכה לפתור בעיות, כאבים אמיתיים בחיים האלה. אם אתם יוצרים פתרון עבור בעיה שלא באמת קיימת - זה אולי ישמע מגניב לספר לחבר׳ה איך בניתם ״רשת חברתית למאלפי אריות לבקנים״, לשנות את הטייטל בלינדקאין ל-Founder, והחברים אפילו יפרגנו בפייסבוק כמה אתם תותחים - אבל לקוחות לא יבואו. (טוב, כל זאת במידה וההנחה שלי נכונה ואין באמת שוק למאלפי אריות לבקנים. אל תתפסו אותי במילה).

דוגמה (לא) טובה ל״פתרונות״ שהוצגו לבעיות שלא קיימות בעולם הזה יכולנו לראות בתקופה שסמארט-פונים נכנסו לחיים שלנו לפני עשור ויחד איתם גם יכולות ה-GPS. חנויות האפליקציות היו מפוצצות באפליקציות מבוססות מיקום בסגנון ״בוא תראה איפה החברים שלך נמצאים בכל רגע״. אז מעבר לכך שאף אחד לא רצה לפגוע בפרטיות שלו ככה, גם לאף אחד לא היה איכפת איפה כל החברים שלו נמצאים בכל רגע דרך אפליקציה. אין צורך כזה, אין בעיה כזו, אין כאב כזה. המינימום שאנחנו עושים זה לקבוע מקום ושעה ושם אנחנו נפגשים. אני מפתלא שאני רואה שעוד היום אפליקציות כאלה יוצאות.

דוגמה כן טובה לשימוש בטכנולוגיה הזו לפתור בעיה אמיתית יכולה להיות אפליקציה כמו Tinder. זה אכן משתמש ב-GPS ובמיקום שלך על מנת להציג אנשים שתוכל לצאת איתם לדייט בקרבת מקום. זה עושה שכל - כי אני לא אוכל לצאת לדייט עם מישהו שבצד השני של העולם. הם באמת פותרים בעיה אמיתית (מציאת דייטים בקרבת מקום פיזי) באמצעות טכנולוגיה - ולא להפך, שימוש בטכנולוגיה על מנת להציג פתרון לצורך שלא קיים. הבעיה צריכה להיות תמיד ראשונה במחשבות שלכם, לא הטכנולוגיה, לא הפתרון.

רעיון לסטארט-אפ מתחיל מבעיה


דרכים אפקטיביות למצוא רעיון לסטארט-אפ

אז אחרי ההקדמה הקצרה על ״המיינדסט״ שדרוש על מנת למצוא רעיון לבעיה וצורך אמיתי, הנה כמה כיוונים שיעזרו לכם למצוא רעיון למיזם חדש או לנווט באפקטיביות בין שלל הרעיונות שעולים לכם לראש ולוודא שהם אכן מבוססים.

1. פתירת הבעיות האישיות שלכם

אחת הדרכים האפקטיביות ביותר למצוא רעיון למיזם חדש היא לפתור בעיות וכאבים אמיתיים שיש לכם אישית. הדרך למצוא את אותם רעיונות הם מאוד ״סטרייט-פואורד״ סה״כ - הסתכלו על החיים שלכם והתבוננו על הפעולות והאתגרים שאתם נתקלים בהם ביום יום. לאחר מכן, נסו להבין אם אתם יכולים לגשר על הפער עם פתרון טכנולוגי (או לא בהכרח) על מנת להקל/לשפר/לפתור אותו. דוגמה קלאסית היא החבר׳ה של Airbnb, פלטפורמת השכרת הדירות מהמובילות בעולם, שבעצמם חיפשו דרכים נגישות וזולות ללינה כשהם בדרכים (שהן לא מלונות). אין צורך שאמשיך לספר לכם כמה גדולים הם היום. הבעיות שלכם יכולות להיות בעיות שיש לעוד הרבה אנשים כמוכם, והאנשים האלה יהיו מוכנים לשלם כסף אם תוכלו לפתור להם את הבעיה גם כן. הנה יש לכם אחלה רעיון לסטארטאפ - קונספט דיי פשוט.

יתרון נוסף ומשמעותי של פתירת הבעיות של עצמכם היא שאתם המומחים הגדולים ביותר לעולם הבעיה. אם אתם חווים את הכאב בעצמכם, אין מישהו אחר בעולם שידע לפתור אותה מלבדכם. אתם בעצם הפכתם לאנשי המוצר הטובים ביותר שיכולים להיות עבור הסטארט-אפ שלכם - זה כבר הופך ליתרון תחרותי. 

2. להפוך רעיון למיזם קיים ליותר טוב פי 10

קחו פעילות קיימת לרעיון שכבר רץ והפכו אותו ל-10x (פי עשר) טוב יותר. זה יכול להיות ע״י זה שתהפכו אותו לזול יותר, מהיר יותר, נגיש יותר וכו׳. אחד היתרונות בזה הוא שברגע שלקחתם רעיון לסטארט-אפ קיים שכבר עובד בשטח, כבר הפחתתם משמעותית את את הסיכון לכישלון של הרעיון מאחר ויש הוכחות בשטח שיש בו צורך ויהיו מי שישלמו במידה ותענו להם על הצורך.

הסירו דאגה מלבכם, אין שום רע בלקחת רעיון קיים ולתת לו איזה ״טוויסט בעלילה״ ולעשות אותו הרבה יותר טוב. בשפה העממית אנשים אוהבים לקרוא לזה ״העתקה״, אבל בינינו, כולנו עושים את זה מבלי שנשים לב אפילו (צר לי לבשר לכם שפייסבוק היא לא הרשת החברתית הראשונה).

״למה שילכו אליי אם כבר יש רעיון קיים?״ - אכן זה הוא הקאצ׳, וזה למה אתם חייבים שהרעיון למוצר שלכם יהיה באופן דרמטי ומשמעותי טוב יותר, זו הסיבה למה זה צריך להיות ״פי 10 יותר טוב״ - המספר 10 לא באמת מייצג חישוב מדויק כמו שזה בשביל להמחיש לאן אתם צריכים לשאוף כשאתם פונים לדרך הזו. אה, ואם אתם תוהים איך אתם יכולים ללמוד על המתחרים שלכם יותר טוב - מוזמנים לקרוא את הפוסט שלנו על מחקר מתחרים וריגול אחריהם.

דוגמה טובה יכולה להיות האפליקציה הפופולרית לשיחות וידאו Zoom. שיחות וידיאו כבר קיימות שנים, אבל הסיבה שזום התפוצצו במשתמשים (מעבר לוירוס הקורונה שתרם רבות לכך) הוא שהם פשוט הפכו שיחות וידאו למשהו שעובד טוב (באמת), בלי הפרעות, באיכות גבוהה. זו הסיבה שהיה קל למשתמשים בפלטפורמות אחרות לעבור אליה. להגיד לכם את האמת, אני חושב באופן אישי שגם את זום אפשר לעשות 10x, בעיקר ברמת פשטות השימוש - מישהו מתנדב?

3. תתחילו מרעיון קטן

יש נטייה מגוחכת לסטארט-אפים בעשור האחרון לאמץ את גישת ה-״Go Big or Go Home״. אבל הגישה הזו רחוקה מלהיות ריאליסטית. מרבית החברות הגדולות ביותר שאנחנו מכירים התחילו בקטן. פייסבוק בסה״כ רצו להיות רשת שמחברת בין תלמידים באוניברסיטה, אמזון בסה״כ מכרו ספרים, Craiglist בסה״כ היו לוח פשוט של מודעות, Uber רק רק רצו לחבר בינך לבין נהגי מוניות (הם לא חשבו שהם גם יגישו לך אוכל). אתם רואים את ה-Pattern? כשאתם מתחילים בקטן, אתם מצליחים לחדור לנישה מסוימת בשוק בצורה איכותית ולאט לאט לגדול מתוכה. ושלא תבינו לא נכון, זה לא אומר בכלל שלא צריך להיות לכם Vision גדול על הסטארט-אפ שלכם - על זה כבר בהמשך.

במיוחד ברוח היזמות המיותרת שנוצרה בעשור האחרון, המון יזמים (ומשקיעים) נוטים להגיד את האמירה של ״שוק קטן מידי, לא שווה להכנס אליו״. האמת היא דווקא שרעיונות למיזמים ״צנועים״ יכולות להיות מאוד רווחיות מעבר למה שאתם חושבים. אם יש לכם ״רק״ 1000 לקוחות שמשלמים לכם 83 דולר בחודש, יש לכם עסק של 1,000,000 דולר בשנה! לא רע לסטארט-אפ בתחילת הדרך. כנראה שאתם במצב יותר טוב מ-99 האחוז מהיזמים ומהמשקיעים שמקשקשים לכם באירועי נטוורקינג.

איך להרוויח מליון דולר בשנה
חשבון פשוט סה״כ


בואו ניקח זאת לדוגמה מופשטת - נגיד שיש לכם רעיון למיזם בתחום ניהול חדרי כושר. זה שוק סה״כ גדול ויש כנראה מאות אלפי חדרי כושר ברחבי העולם ויחד עם זה פתרונות טכנולוגים רבים (ומתחרים) בעולם הזה. בתוך השוק הזה, יש מכוני כושר שמתמקדים בקרוספיט (Crossfit). זו כבר נישה בתוך הנישה, וכנראה שמסתובבים עשרות אלפי מכונים בודדים בעולם. כשנכנסים ״עמוק״ יותר, יהיה ניתן לבוא עם מוצר מאוד ממוקד ועם ערך עבור השוק הזה - זו כבר התחלה טובה. עכשיו בואו נגיד שמתוך עשרות אלפי מכוני קרוספיט בעולם, אתם הצלחתם לחלוש ״רק״ על 10% מהם, נגיד שזה 1000 מכונים. אם ה-1000 מכונים האלה ישלמו על המוצר SaaS של 83 דולר בחודש עבור הכאב שאתם פותרים להם והערך שזה נותן לעסק שלהם - ברכות, יש לך רעיון של 1,000,000 דולר בשנה.

אז כפי שאתם רואים, הבעיה עם נישות הן לא שהן מידי בשביל להיות רווחיות או להפוך לחברת ענק, אלא שהן קטנות מידי לאגו שלנו בתור יזמים. מנטרות של ״לשנות את העולם״ מציפות את הסיליקון וואלי, אבל אל תפלו ללוקשים האלה גם כן.

מנישה למולטי נישה לפלטפורמה

זוכרים? הרבה מהחברות הכי גדולות התחילו מתוך נישה ומיקרו נישה. אבל מי אמר שאתם חייבים לעצור שם? בהמשך לדוגמה מעל של המערכת לאימוני קרוספיט - אם היא עובדת לכם טוב ואתם ויש לכם לקוחות משלמים, למה שלא תרחיבו אותו לנישות נוספות - כמו אימוני חדרי כושר, מרכזי יוגה, אימונים פרטיים. ואם זה עובד לכם טוב וכבר יש לכם עשרות אלפי מרכזי ספורט מסוגים שונים בתור לקוחות, למה שלא תהפכו להיות פלטפורמת המנויים הגדולה בעולם, בו כל אחד יכול להרשם אליכם כמנוי ואתם תחברו אותו למרכז ספורט הקרוב ביותר לביתם במחיר אחיד? רואים לאן זה הולך? בלי ששמתם לב, הרעיון ״הקטן״ שלכם הפך להיות פלטפורמה בשוק ענק. אין בעיה לבוא עם ויז׳ן, רק תתחילו Small וה-Big כבר יגיע בהמשך.

4. תרכבו על הצלחה של פלטפורמות מתפתחות

אולי אחת הדרכים היעילות ביותר למצוא רעיונות לסטארט-אפ היא לרכב על פלטפורמות קיימות ולהשתלב בהצלחה שלהם. הכוונה היא ליצור מוצרים בתוך אקוסיסטם של חברה אחת, למשל חנות האפליקציות של אפל, ולנצל את ההצלחה הפופולריות שלה עבור המוצר שלכם. נכון, לפתח אפליקציה זה כ״כ 2010, אבל כל שנה צצות פלטפורמות אחרות ומצליחות לא פחות שתוכלו לרכב עליהן. לדוגמה, עד לפני כמה שנים השוק של Shopify, פלטפורמת בניית חנויות הוירטואליות המצליחה, התפוצץ ומיליוני משתמשים הקימו שם חנויות. אם הייתם אחד מהמפתחים שהקימו מוצרים לקהל בוני החנויות בשופיפיי, יכולתם לשים את ידכם על שוק אדיר ומתפתח.

שמרו על העיניים שלכם פקוחות, שימו לב לפלטפורמות עולות שתוכלו ליצור עבורם מוצרים - בין אם זה בתוך המרקט-פלייס למפתחים שהם מציעים או בתור שירותי צד שלישי שיעזור לקהילה ההולכת וגדלה (כלי ל״משפעינים״ ב-TikTok, מישהו?) - זה יהיה אחלה רעיון לסטארט-אפ.

פלטפורמות עולות בשנת 2020
לא חסר שחקניות עולות - נצלו את ההצלחה שלהם להצלחה שלכם


5. הפכו משהו ״לא דיגיטלי״ לדיגיטלי

רעיון לסטארט-אפ מוצלח יכול להיות פשוט לקחת משהו קיים בעולם הפיזי ולהפוך אותו לדיגיטלי - יעיל יותר, חכם יותר והרבה פעמים גם זול יותר. מדובר במתכון יחסית בטוח להצלחה של רעיון. 

אבל נכון, התקופה הזו של סטארט-אפים שלוקחים את ה״עולם האמיתי״ והופכים אותו לסטארט-אפ דיגיטלי כבר מאחורינו ומרבית מהחברות הגדולות שאנחנו מכירים כיום, זה בידיוק מה שהם עשו וזה למה הן חברות גדולות היום. ונכון, יש משמועתית פחות ההזדמנויות למצוא את אותם תחומים שנשארו לא דיגיטלים, אממה,  הם עדיין קיימים. במיוחד בתחומי ה-B2B, תופתעו לגלות שעדיין קיימים שווקים מאוד גדולים שתקועים טכנולוגית מאחורה, וזו ההזדמנות שלכם להציע להם כרטיס כניסה למאה ה-21. 

6. הסתכלו על העתיד הרחוק (אבל לא רחוק מידי) וקהל קיים שמתחלף

העולם משתנה וכך גם האנשים והצרכים שלנו. לפעמים אנחנו לא שמים לב אבל שווקים חדשים נוצרים, משתנים או מתים. קחו לדוגמה את Uber, בעקבות ההופעה של אפליקציות Ride-Sharing, נוצר ביקוש אדיר לאפליקציות אחרות בסגנון On Demand - לדוגמה, Food On Demand כמו Wolt או Grab. הרעיון הוא לנסות לראות את הנולד עוד לפני שהפיצוץ קורה. תראו איך הקורונה נתנה בוסט אדיר לעולם העבודה מרחוק - הוא בסופו של דבר היה קורה, אבל יש מי שראה את כיוון הזרימה ויש מי שבחר להתעלם.

עקבו אחרי אתרי חדשות פופולרים או כאלה שעוסקים בהצגת טרנדים בשוק כמו: Google Trends, Trend Hunte, Springwise או Exploting Topics (אני נורא אוהב אותו) בדקו עם עצמכם: ״אם כל מה שאומרים שהולך לקרות באמת יקרה, אילו כלים העולם החדש הזה יצטרך?״. 

אסטרטגיה נוספת היא לקחת רעיון למיזם קיים, שייתכן שהוא אכן דיגיטלי כבר, אבל הוא פשוט outdated - אולי ברמה המוצרית/טכנולוגית, או אולי באופן שבו הוא פונה לקהל הלקוחות. קחו לדוגמה את הבנק הישראלי Pepper - תכל׳ס זה בנק, משהו מיושן שיש לו כבר פתרונות דיגיטליים קיימים. אבל הם לקחו את אותו רעיון מיושן והגישו אותו בצורה חדש ומרעננת לקהל לקוחות צעיר יותר. יש כל כך הרבה דוגמאות כאלה - במיוחד בתחום של הגיל שלישי. חשבתם פעם על זה שכנראה הדורות הבאים לא ירצו להיות בבית אבות רגיל? ״יש לי פה סטארט-אפ אני אומר לכם!״

עולם העבודה מרחוק מתפוצץ בשנים האחרונות - יש לכם רעיון בנושא?
מתוך Google Trends


7. אפשרו לאנשים דרכים חדשות או קלות יותר להרוויח כסף

אין עסק יותר רווחי מעסק שעוזר לעסקים אחרים או אנשים פרטיים להיות רווחים יותר. פלטפורמות כמו Fiverr מאפשרות לכל נותן שירות דיגיטלי כלשהו בעולם באשר הוא, להגיע לקהל עצום של לקוחות ולהרוויח כסף מהפלטפורמה. אתרים כמו Etsy מאפשרים לכל אחד למכור דברים מהבית. מוצרים כמו Gumroad מאפשרים לכל יוצר תוכן דיגיטלי למכור את היצירות שלו לכל אדם בעולם בפשטות. חברות כמו Uber מאפשרות לכל בעל רכב להפוך זאת למקצוע.

יש אין ספור חברות שפשוט עוזרות למשתמשים שלהם להרוויח עוד כסף - מה יותר טוב מלקוחות כאלה? אם תצליחו למצוא מוצר שעוזר למישהו אחר להרוויח כסף, אתם בדרך המלך והלקוחות שלכם יאהבו אתכם על זה.

Economy Share פלטפורמות
יש עוד מאות דוגמאות..


8. חברו בין קבוצות אנשים שלא זוכות לבמה (ראויה)

זה קצת מצחיק, אבל בתקופה שפייסבוק תפסה תאוצה, קמו אלפי סטארט-אפים בצורה של רשתות חברתיות כאשר בשלב מסוים זה נהיה כ״כ רווי שזו כבר הפכה להיות מילה גסה להגיד שאתם בונים ״רשת חברתית ל-XXX״ (כאשר XXX זה נישה מסוימת). 

אבל ככל שהזמן חולף (וגם אוכלוסיית העולם גדלה), נוצר צורך לפלטפורמות יותר ממוקדות לקהילות מסוימות שאינן נכנסות לשבלונה של הרשתות החברתיות הגנריות כמו פייסבוק, טוויטר או Reddit. דוגמה יחסית ישנה אבל מאוד רלוונטית היא האתר StackOverFlow, שמחבר בין מתכנתים ואנשים טכניים בכל העולם. דוגמה יותר עדכנית היא הסטארט-אפ הישראלי Homeis, שמחבר בין קהילות של אנשים ומשפחות שעשו רילוקיישן למדינה אחרת ומחברת אותם לקהילה מאותה ארץ המוצא שלהם. 

הצורך הוא לחדור ״עמוק״ יותר ולתת ערך אמיתי לקהילה ממש ממש מטורטגת (Targeted) שלא זוכה לבמה ראויה מספיק ברשתות החברתיות הרגילות.


לסיכום - איך ממשיכים?

רעיונות לסטארט-אפים יש אין סוף, אבל זה לא מעיד כלום על האיכות שלהם. השתמשו בדרכים שהוצגו בפוסט כדי לקבל השראה לרעיון למיזם הבא שלכם, או במידה ויש לכם כבר כזה, לזהות האם הרעיון שלכם הוא הדבר הבא או כנראה סתם רעש זמני. 

כמובן ששום דבר לא מוחלט, ולכל אחת מהאמירות שנאמרו בפוסט תוכלו למצוא אנטי-תזות לחברות שהצליחו בענק על אף שסתרו את מה שנאמר כאן. בסופו של יום המטרה היא לתת לכם ״קווים מנחים״ כיצד לגשת כשאתם מחפשים רעיונות לסטארט-אפ שלכם.

אם מצאתם רעיון לסטארט-אפ מנצח, ממליץ לקרוא את המדריך המלא שלנו להקמת סטארט-אפ שיסגור לכם את שאר הפינות:

בהצלחה!


💡 זה הוא פוסט אורח המשקף את דעתו וניסיונו האישי של הכותב או הכותבת.
חושבים שיש לכם גם מה לשתף עם הקוראים שלנו? נשמח לשמוע ממכם.
תגיות:
אופס.. משהו השתבש.
💩
הצטרפו ל-10,000+ יזמים ויזמות שמקבלים ״פור״ על כל השאר
☝️ חזור למעלה