התחברת בהצלחה!
אתם כאלה מוכשרים - אבל אפשר לבחור רק שלוש יכולות

5 אשליות של היזם המתחיל (אל תפלו בהן גם)

אחרי לבטים רבים, סוף סוף קיבלתם את ההחלטה להקים סטארט-אפ. בשעה טובה! עכשיו רק נשאר לוודא שאתם מבינים לאן אתם נכנסים. מונחת כאן הזדמנות לקחת את "הגלולה האדומה" ולראות את הדברים מזווית קצת אחרת, למודת ניסיון.

5 אשליות של היזם המתחיל (אל תפלו בהן גם)
לוגו של הספונסר
הפוסט בחסות:

אז… יש לכם רעיון מדהים, שמעתם על השכן של הדודה שעשה אקזיט והרוויח מיליונים (״למרות שביננו אין ברעיון שלו שום דבר מיוחד...״), קראתם שזה ממש פשוט לבנות מוצר ועם הכלים הנכונים כל אחד יכול, וכסף? יש מלא משקיעים שרק מחכים שתבואו אליהם ותקחו את כספם, ובכלל, עם קצת עבודה קשה תוך שנה, שנתיים אתם מנפיקים!
בואו נחזור רגע למציאות… 

* מבוסס על רשמים ממפגשים עם יותר מ- 200 יזמים ויזמות בשלבים שונים של מיזמים.

 

1. מספיק רעיון גדול

אשליה: חשבתם על רעיון גדול. מה זה גדול? ענק! כל מי ששמע עליו מתלהב ומצהיר שזה בדיוק הדבר שחסר לו והוא אפילו מוכן לשלם עבורו. היו גם כמה שלא אהבו את הרעיון, אבל הם פשוט לא הבינו אותו... (כמובן שנזהרתם לא לחשוף יותר מדי, הרי זה רעיון כל כך טוב שצריך להזהר שלא ״יגנבו״ לכם אותו). 

מציאות: בין אם כבר שמעתם את המשפט הבא או לא, העיקר שתזכרו אותו טוב טוב.  המרחק בין רעיון להצלחה הוא גדול. כמה גדול? עד כדי שהחשיבות של הרעיון בפני עצמו היא נמוכה. בכלל, מה המשמעות של ״רעיון״? איזו בעיה הוא בא לפתור? מה גודל השוק שחווה את הבעיה? כמה קל או קשה לפתור את הבעיה? אם קל, אז למה לא פתרו עדיין? אם קשה, אז למה שאתם תצליחו?

טיפ: אפילו אם אתם בטוחים שהרעיון שלכם יוצא דופן וכל מי שסיפרתם לו הסכים איתכם במאה אחוז, זה לא בדיוק מספיק. אתם צריכים להבין את הבעיה שאתם צריכים לפתור - כלומר מה אתם באים לפתור. גודל הבעיה. האם מוכנים לשלם עבור הפתרון. מה נדרש כדי ליישם את הפתרון. וגם זאת רק ההתחלה. מוזמנים לבדוק את הפוסט הזה בנוגע לדרכים למציאת (ווידוא כדאיות) לרעיונות לסטארט-אפ.


2. דרך מהירה להתעשר

אשליה: בסטארט-אפ מתעשרים. הרי כל שני וחמישי יש כתבה על עוד אקזיט מטורף בסכומי עתק של עשרות או מאות מיליונים. והמסקנה היא? יזמים מרוויחים סכומים ששכירים יכולים רק לחלום עליהם. 

מציאות: נכון, האופציה שתעשו אקזיט מטורף קיימת. קיימת, אבל בסבירות מאוד (מאוד) נמוכה. רוב הסיכויים שבמקרה הטוב תצליחו, בשלב מסויים, להגיע למצב בו אתם יכולים למשוך משכורת ״נחמדה״ אחרי ששרפתם חודשים ללא משכורת או אפילו את החסכונות. במקרה הפחות טוב, לא תגיעו אפילו לשלב המשכורת והחלום יתפוגג עם חור בכיס וטלפונים ממנהל הבנק. חשוב לדעת שגם אם גייסתם כסף ממשקיעים ,הכסף ייכנס לחברה ולא לחשבון הבנק שלכם. עוד סוד השמור רק למי שעשה אקזיט, הרבה מהסכומים שאתם שומעים עליהם בחדשות לא מגיעים ברובם ליזמים. 

טיפ: אם אתם חושבים להקים סטארט-אפ בשביל להתעשר - עדיף לחפש דרכים אחרות (כמו למלא לוטו…). בכלל, אם אתם כבר עובדים בהייטק ויש לכם שולחן פינג פונג במשרד, ארוחות מפנקות, חדר כושר בקומה מתחת ומשכורת גבוהה, כנראה שתצטרכו להתרגל לפחות מזה.


3. כל אחד יכול להקים סטארט-אפ מצליח

אשליה: מה כבר צריך בשביל להקים סטארט-אפ?!

הרי רעיון מצויין כבר יש לכם (אשליה #1), החבר מהצבא שמעצב אתרים הכי טוב בארץ יסגור לכם את הפינה של העיצוב והאמת שכבר קיבלתם הצעות לפיתוח במחיר מציאה. הדבר היחיד שנשאר זה רק לגבות את הכסף מהלקוחות המרוצים.

מציאות: נכון. להקים היום אתר, אפליקציה או "שקר כלשהו AI" זה הרבה יותר פשוט ממה שזה היה בעבר ובאמת לא צריך הון התחלתי או ידע טכנולוגי עמוק. בדיוק בגלל זה נוצרה האשליה שכל אחד יכול לעשות את זה. הרי ברור שאתם לא תציעו שירות רפואי אחרי קורס מזורז שעברתם באינטרנט אבל איכשהו כן שמעתם על ״הרבה״ יזמים ללא הכשרה שהצליחו בגדול. 

תמיד יש יוצאי דופן. בפועל, הקמה וניהול של סטארט-אפ זה מקצוע. אמנם מקצוע חדש שכל הזמן מתפתח, אבל מקצוע. מקצוע שיש בו מתודולוגיות וכלים שנותנים יתרון גדול למי שמכיר אותם ויודע להשתמש בהם. באופן טבעי, הסיטואציה הזו מביאה הרבה יועצים שישמחו לעזור לכם, בתשלום רב ניפוח האשלייה שאתם כבר שם. כמובן שיש גם יועצים מעולים ואנשים הגונים שיכולים לחסוך לכם הרבה טעויות, זמן וכסף מהניסיון שלהם. 

טיפ: תוודאו שאתם מבינים אילו יכולות יש לכם בצוות ותדאגו לחזק באנשי צוות ו/או יועצים מתאימים.


4. גיוס כסף לא יהיה בעיה

אשליה: אם משקיעים כל כך הרבה כסף בחברות עם רעיונות די בנאליים, בטח שעל הרעיון המצויין שלכם כל המשקיעים הפוטנציאלים יריבו, או שלפחות יהיו איזה אחד או שניים ש״יזרקו״ עליכם כמה מאות אלפי דולרים. 

מציאות: ברוב המקרים, אם אין לכם מוצר מתפקד, רקורד מוכח בתחום או גיוס כסף מוצלח בעבר, אפילו להשיג פגישה ראשונה עם משקיעים יכולה להיות משימה מורכבת. המשקיעים לא מהמרים והם לא יפרדו מהכסף שלהם כל כך מהר.

זה הסטארט-אפ השלישי שלכם? גייסתם כבר כסף משמעותי בעבר? יש לכם רקורד מוכח בתחום מבוקש? אתם כבר עובדים תקופה עם כסף ״מהבית״ ובניתם מוצר שיש לו לקוחות משלמים? אהה, לא.. אז קחו בחשבון שיהיה לכם קשה אפילו להשיג פגישה ראשונה עם משקיעים. משקיעים הם לא פילנתרופים או מהמרים. הם מקבלים החלטות לפי שיקולים מקצועיים. הם רואים כל כך הרבה סטארט-אפים בפוטנציה ולא יפרדו מהכסף שלהם כל כך מהר.

טיפ: גיוס כסף דורש זמן ואנרגיה. התייחסו לכך בהתאם ואל תניחו הנחות מקלות. זהו את המשקיעים הרלוונטים, הבינו את האינטרסים שלהם ותכננו בהתאם את התקשורת איתם. מוזמנים לבדוק את הפוסט הבא לגיוס כסף ממשקיעים שיעשה לכם קצת סדר.

5. תוך כלום זמן אתם בונים את היוניקורן הבא

אשליה: ברגע שמתחילים לעבוד הכל קורה מעצמו ודי מהר. את הכסף תגייסו בכלום זמן ומיד אחר כך תבנו צוות של אלופים עם האנשים הכי טובים בכל תחום. הופ! בניתם את המוצר שלכם בכמה חודשים. זה עניין של ימים עד שהלקוחות יתחילו לשלם והנה יש לכם סטארט-אפ שרק מחכה להנפקה או להצעת רכישה. 

מציאות: בין אם תרצו או לא, הסטטיסטיקה פה היא לרעתכם. מבחינה מספרית, רוב הסטארט-אפים נכשלים כי הם לא מצליחים לגייס כסף / אנשים / לבנות מוצר / למכור / להתרחב. 

טיפ: גם אם נעזוב את סיכויי ההצלחה הנמוכים לרגע, אתם חייבים להיות מוכנים לעבור מסע ארוך שכולל ירידות, עליות, אכזבות, וכן, אולי גם הצלחות :) ולכן הכינו את מה שנדרש - תמיכה כלכלית, תמיכה נפשית והרבה אורך רוח.

לסיכום

כשאתם מקימים סטארט-אפ אתם עולים לרכבת הרים מיוחדת, רכבת הרים עם טוויסט. אתם יכולים לעוף ממנה בכל שלב לאורך המסע וקיימים סיכויים רבים שלא תגיעו לנקודת היציאה (אקזיט). אבל זה לא אומר שאתם צריכים לוותר על השאיפה שלכם להקים סטארט-אפ רק. תוודאו שאתם מבינים לאן אתם נכנסים ולמה אתה נכנסים.

הבחירה היא שלכם - אז מה זה יהיה? Red Pill or Blue Pill?



💡 זה הוא פוסט אורח המשקף את דעתו וניסיונו האישי של הכותב או הכותבת.
חושבים שיש לכם גם מה לשתף עם הקוראים שלנו? נשמח לשמוע ממכם.
תגיות:
אופס.. משהו השתבש.
💩
הצטרפו ל-10,000+ יזמים ויזמות שמקבלים ״פור״ על כל השאר
☝️ חזור למעלה