התחברת בהצלחה!
אתם כאלה מוכשרים - אבל אפשר לבחור רק שלוש יכולות

5 מקומות לחיפוש משקיעים פרטיים שחייבים להכיר

חיפוש משקיעים הוא משהו שבסוף כמעט כל סטארט-אפ צריך בשלב מסוים, הן אם זה בשלבים הראשוניים של המיזם והן בשלבים מתקדמים. מה משקיעים מחפשים בסטארט-אפ מוצלח ואיפה הם המקומות הכי טובים למצוא את המשקיעים שמתאימים לכם?

5 מקומות לחיפוש משקיעים פרטיים שחייבים להכיר בתור סטארט-אפ
לוגו של הספונסר
הפוסט בחסות:

הגיע הרגע - אתם צריכים לגייס כסף לסטארט-אפ שלכם ממשקיעים. לפעמים זה קורה בשלב מוקדם של המיזם שלכם, לפעמים בשלב מאוחר יותר - אבל בסופו של יום אתם צריכים כסף בשביל להעיף את הסטארט-אפ שלכם לחלל. בפוסט זה אספתי עבורכם את מיטב המקומות לאיתור משקיעים לסטארט-אפ שלכם, בין אם מדובר במשקיעים פרטיים בישראל או בחו״ל, גיוס המונים (אקוויטי) או קרנות הון סיכון. אבל רגע לפני שנקפוץ לרשימות איפה מחפשים משקיעים, מה משקיעים מחפשים בכם?

💰 צריכים להכין מצגת משקיעים בקרוב?
מוזמנים לבדוק את הטמפלייט שהכנו שיעזור לכם לבנות מצגת משקיעים מנצחת. הטמפלייט מבוסס על מצגות של עשרות חברות מצליחות כמו Airbnb, Dropbox, Uber ועוד אשר מתוכן זיקקנו את שקפים ומבנה מצגת מוכח בתור כזה שמעביר את המסר בצורה הטובה ביותר. לפרטים נוספים, לחצו על הלינק:


טוב, אז מה יש לנו כאן?

📕 תוכן עניינים

אז מה משקיעים מחפשים בסטארט-אפ?

לעשות פיצ׳ למשקיעים, בין אם מדובר בקרנות הון סיכון (VC), אנג׳לים (משקיעים פרטיים), אנשים פרטיים (Equity funding) או אפילו גופי מימון כמו בנקים, יכול להיות משהו טיפה מאיים, אבל הדרך הטובה ביותר להתמודד עם המצב הוא לשים את עצמכם בנעליים של המשקיעים. מה משקיעים מחפשים כשהם מעריכים כדאיות להשקיע בסטארט-אפ מסוים? הנה רשימה קצרה של חמישה דברים חשובים שכל משקיע היה רוצה לדעת לפני שהוא שופך עליכם כסף. כמובן שאין ניסיון להכליל וזה עשוי להשתנות ממשקיע ממשקיע, אבל אלה כמה כללים מנחים.

1. ביצועים פיננסיים (עכשווים ועתידיים). אתם חייבים לדעת את המספרים. תראו למשקיעים הפוטנציאלים שלחברה שלכם יש פוטנציאל צמיחה פיננסי מבטיח. אין דבר יותר מביך מלא לדעת מה מצב החברה שלכם כרגע ולאן פניה מועדות (צפו בתוכניות כמו ״הכרישים״ אם בא לכם להבין כמה מביך זה נראה מהצד). התכוננו לשאלות על רווחים נוכחיים (במידה וקיימים), סימני גדילה (Growth) והתאמה לשוק (Product Market Fit). השיח יכול טיפה להשתנות בין סוגי המשקיעים, לדוגמה, קרנות הון סיכון יצפו לתחזיות פיננסיות עם החזר גבוה ובד״כ גם עם ״תחזית אקזיט״ ברור.

2. הרקע של הפאונדרים וניסיון בתעשייה. משקיעים לא רוצים שיזמים יעשו טעויות על חשבונם. משקיעים בד״כ מחפשים יזמים מנוסים (בצורה מוכחת), בין אם זה ברמה הניהולית או הטכנית ובנויים מהחומר להוביל חברה עד לרגעים המיוחלים. רוב המשקיעים (הטובים) יבדקו שיש לכם באמת ניסיון בתעשייה ועולם הבעיה שאתם מנסים לפתור ומלבד הידע גם ״השליחות״, ההתחייבות וה״פיישן״ (Passion) לעשות זאת. לדוגמה, אם אתם פותרים בעיה בעולם הרפואה אבל אף אחד מהצוות המייסד אינו מעולם הרפואה, זה נראה מוזר קצת. זוכרים? לשים את עצמכם בנעליים של המשקיע.

3. ייחודיות. אמנם לא ניתן להכליל, אבל מרבית המשקיעים יחפשו את הייחוד של החברה שלכם מבין השאר. ״למה דווקא אתם ולא מישהו אחר?״ זו שאלה שעוברת במוחם של כולם אם לא בעל פה במהלך השיחה, לכם רצוי להראות למשקיעים, עם הוכחות מוצקות, למה הפוטנציאל בשוק ביחד עם הייחודיות שלכם אל מול המתחרים, גדולים מספיקים בשביל לבצע השקעה. 

4. מודל עסקי אפקטיבי. עליכם להציג תוכנית עסקית עם מודל עסקי סקיילבילי ומוכח שיתמוך ברווחיות החברה לאורך השנים. סוגים שונים של משקיעים יחפשו סוגים שונים של מודלים עסקיים. זה חשוב להתאים את הדגש על התוכניות העסקיות שלכם בהתאם למשקיע אליו אתם פונים. כאמור, לכל משקיע יכול להיות הסתכלות פיננסית שונה על הסטארט-אפ שלכם.

5. שוק גדול ושמן. משקיעים מחפשים חברות וסטארט-אפים שמסוגולות לגדול מהר בתוך שוק שמספיק גדול להתרחב בו. ככל שהשליטה שלכם בשוק יציבה ורחבה יותר, כך היתרון התחרותי שלכם גדל וכך גם היתרון מול משקיעים. אם בשלב הנוכחי אתם לא מסוגלים בעצמכם לראות את השוק הגדול אליו אתם מכוונים, כנראה שפנייה למשקיעים היא צעד מוקדם מידי.

מה משקיעים מחפשים בסטארטאפ


מקומות מומלצים לחיפוש משקיעים

אז אחרי שהבנו מה משקיעים מחפשים בנו, הגיע הזמן לגיוס המשקיעים עבור המיזם שלנו ומה האופציות שעומדות בפניינו. איתור משקיעים אמור להשתנות בהתאם לסוג הסטארט-אפ שלכם וכמובן השלב בו הוא נמצא, לכן בחרו את המקומות שמתאימים בהתאם לסיטואציה שלכם. חלק המקומות חופפים, זאת אומרת, 

1. מאגר משקיעים אינטרנטי

דרך מקובלת לחיפוש משקיעים דרך האינטרנט היא באמצעות ״אינדקסים״ - בעצם אתרים שמכילים רשימות של משקיעים, חלקם אנג׳לים, חלקם בצורה של VC ועוד. הרשת מלאה במאגרי משקיעים מהסוג הזה, אבל הנה כמה מהפופולרים.

CrunchBase

קראנץ׳ בייס - חיפוש משקיעים

למי שעדיין לא מכיר, קראנצ׳בייס הוא דאטה בייס ענק של חברות ואנשים בסצינת ההייטק העולמית. על אף שלא תמיד עדכני (לפחות לא ברמה יומית), ניתן למצוא מידע ונתונים כמעט כל חברה או ארגון בסצינת ההייטק והסטארט-אפים. אחת הדרכים האפקטיביות למצוא משקיעים רלוונטים לסטארט-אפ שלכם הוא פשוט לחפש חברות אחרות מהסקטור שלכם ולראות אילו משקיעים השקיעו באותן חברות. דרך נוספת ויותר ישירה היא פשוט לחפש בקטגוריה המיועדת למשקיעים, משקיעים שמשקיעים בתחום שאתם נמצאים בו (הרבה ״משקיעים״ במשפט אחד).


AngelList

AngelList - חיפוש משקיעים

אי שם ב-2010, AngelList התחיל בבלוג קטן לעזור ליזמים לגייס כסף ועובדים לחברות שלהם. בסופו של יום הם הפכו לפלטפורמה למציאת משקיעים ואף לגיוס דרך הפלטפורמה הייעודית שלהם. הרבה מה״מי ומי״ של עולם ההשקעות הבינלאומי נמצאים בפלטפורמה ומחפשים חברות ייחודיות להשקיע בהן כסף.


Startup Nation Finder Israel

StartupFinder - חיפוש משקיעים פרטיים בישראל

ה-Startup Finder הוא יוזמה ישראלית שמאגדת מאגרי מידע על המון נקודות עניין בעולם הסטארט-אפים בישראל. למעשה מדובר בגרסא הישראלית ל-Crunchbase. בין השאר ניתן לחפש משקיעים ואישים ע״פ תחומי עניין מסוימים. כמו כן, בדומה לקראנצ׳בייס, ניתן להסתכל על חברות מתחרות או משיקות לתחום שלכם ולראות מי האנשים שהשקיעו בהם ולאחר מכן לנסות לפנות אל אותם משקיעים. 


NFX Signal

NFX Signal - איתור משקיעים

NFX הם קרן הון סיכון פופלרית ובין השאר עושים עבודת קודש בשיתוף מידע עדכני וענייני ליזמים וסטארט-אפים. כחלק מהיוזמות שלהם להפוך את עולם היזמות לטוב יותר, הם פיתחו פלטפורמה הנקראת NFX Signal שהיא בעצם ה-CRM לסטארט-אפיסט שמגייס כסף. ניתן למצוא במערכת אלפי חברות ומשקיעים בישראל ובעולם ולעשות חיבורים למטרות גיוס כסף למיזם שלכם.


LinkedIn

חיפוש משקיעים בלינקדאין

אני מניח שכולם מכירים את LinkedIn, וגם הרשת החברתית הזו יכולה לעזור לכם להגיע לאותם משקיעים וליצור איתם קשר. אחד היתרונות בלינקדאין הוא שאולי תוכלו למצוא מישהו במעגלים שלכם שמכיר את אותו משקיע ויעזור לכם לעשות חיבור. כמו כן, ניתן להשתמש במנוע החיפוש של לינדקאין על מנת לחפש אנשים וארגונים בתחום בו אתם נמצאים וכך להרחיב את הנטוורקינג שלכם עם אישים מהתחום.


״הרשימה״ של אדן שוחט

״הרשימה״ היא בעצם רשימת אקסל שנוצרה ע״י המשקיע והיזם אדן שוחט מקרן הסיכון Aleph. הרשימה מאגדת בתוכה המון נקודות עניין בסצינת הסטארט-אפים הישראלית ובין השאר רשימה של משקיעים פרטיים בישראל. הרשימה קצת ישנה אז לא בטוח שעדכנית, אך אולי חלקים בה עדיין עשויים לעזור לכם למצוא משקיע רלוונטי למיזם שלכם.


2. פלטפורמות גיוס המונים לגיוס משקיעים 

למעשה מדובר בפלטפורמות השקעה תמורה מניות (Equity Crowdfunding), בהם אנשים פרטיים יכולים להשקיע בחברה שלכם כסף, שיכול לנוע החל מאלפי שקלים, תמורת מניות (אקוויטי) בחברה שלכם. אם זה משהו שמתאים למודל של החברה שלכם, זו עשויה להיות אחלה ״חיזוק״ לאסטרטגיית גיוס הכסף שלכם. בישראל פועלות כמה פלטפורמות פופלריות - מצרף כמה מהפלטפורמות הבולטות, אבל מוזמנים גם לבדוק את הפוסט המלא על עולם ה״אקוויטי פאנדינג״ שפורסם כאן בעבר בשביל פלטפורמות נוספות שפועלות בישראל. 


Pipelbiz

פיפלביז היא פלטפורמה גיוס המונים בצורת אקוויטי ואחת מהחלוצות בישראל שמאפשרת לכל אדם להשקיע כסף בחברות סטארט-אפ ולקבל בתמורה מניות בחברה. ההשקעה יכולה להיות מזערית עד כמה עשרות או מאות אלפי שקלים.


ExitValley

בדומה לפיפלביז, שחקנית נוספת בתחום היא אקזיטוואלי שגם היא מאפשרת לגייס כסף ממשקיעים פרטיים בצורה של מניות.

FundIt

פאנדאיט היא שחקנית יחסית חדשה בתחום שבדומה לשאר מאפשרת לגייס כסף ממשקיעים פרטיים תמורת מניות בחברה. החברה הוקמה ע״י אותם חברה שהקימו את Headstart - פלטפורמת מימון ההמונים.


וכמובן שאותו קונספט קיים עבור גיוס משקיעים פרטיים בחו״ל. להלן כמה פלטפורמות פופלריות בגזרה הבינלאומית:


3. מאגרי משקיעים/סטארטאפים נישתיים

בשנים האחרונות קמות פלטפורמות ואתרים ממוקדים יותר אשר מהווים מאגר משקיעים וסטארט-אפים לתחומים וסקטורים ספציפיים, כנראה כתוצאה מגידול בכמות המשקיעים בעולם ובו זמנית מספר הסקטורים בהם משקיעים מחפשים לשים את הכסף. אותם אתרים בעצם מכילים רשימה של כל ״הנפשות הפועלות״ בסקטור מסוים - משקיעים, סטארט-אפים, נותני שירות ועוד. לדוגמה, האתר Travel Tech Nation מאפשר למצוא חברות וסטארט-אפים בתחום ה-Travel Tech, מי המשקיעים של אותן חברות וכמה כסף הושקע עד כה. דוגמא נוספת היא האתר Startuphub.ai שמכיל את מה שקשור באקוסיסטם של AI בישראל. ניתן למצוא את כל החברות בארץ שפועלות בתחום הבינה המלאכותית, משקיעים שהשקיעו בחברות הללו ומידע וראיונות עם חברות ישראליות בתחום.

כמובן שלא אוכל למפות כאן את כל המאגרים הללו שעוסקים בסקטור עסקי מסוים, אבל סומך עליכם שתעשו גוגל כמו שצריך ותדעו ״להתערבב״ באתרים האלה.

מתוך המאגר Travel Tech Nation העוסק בסקטור ה-Travel



4. אקסלרטורים וחממות

תוכניות האצה ואקסלרטורים פופלרים בד״כ תמיד כוללים אירועי דמו בסוף התוכנית בהם מוזמנים משקיעים רלוונטים לתחום בו התוכנית עוסקת וכל סטארט-אפ בתוכנית יוכל לעשות פיצ׳ ודמו על החברה שלו. תוכנית האצה בתחום ה-FoodTech כנראה תדאג להזמין משקיעים שעולם הפודטק מעניין אותם, אז זו יכולה להיות דרך טובה למצוא משקיעים בצורה ממוקדת. כמובן שבשביל זה תצטרכו להתקבל לאקסלרטור, לעבור את התוכנית בד״כ נמשכת כמה שבועות עד כמה חודשים, אבל אם זה משהו שבכל זאת עשוי לעזור למיזם שלכם - למה לא?

מחפשים אקסלרטור? חפשו אחד במאגר האקסלרטורים של אקסלרטורים ישראל



לסיכום

ישנם המון דרכים לאיתור משקיעים לסטארט-אפ שלכם, והאופי של אותם משקיעים והשלב בו אתם צריכים לפנות אליהם משתנה בהתאם להעדפות המשקיע ולצרכים שלכם. השתמשו בדרכים שהוצגו בפוסט בשילוב היגיון בריא ובחרו את הדרך האידאלית שתפורה למצב הנוכחי שאתם נמצאים בו כרגע. אל תשכחו שמשקיעים הם בסופו של דבר בני אדם, אז תחסכו שיטות ״העתק-הדבק״ וניסיון להגיע לכולם מבלי לבדוק לפני. תפנו למשקיעים אחרי שעשיתם שיעורי בית שאתם מתאימים למשקיע והמשקיע באמת מתאים לכם. אבל זה כבר נושא לפוסט נוסף. נתראה.

💡 זה הוא פוסט אורח המשקף את דעתו וניסיונו האישי של הכותב או הכותבת.
חושבים שיש לכם גם מה לשתף עם הקוראים שלנו? נשמח לשמוע ממכם.
תגיות:
אופס.. משהו השתבש.
💩
הצטרפו ל-10,000+ יזמים ויזמות שמקבלים ״פור״ על כל השאר
☝️ חזור למעלה