התחברת בהצלחה!
אתם כאלה מוכשרים - אבל אפשר לבחור רק שלוש יכולות

שירותי מחשוב ענן: כל מה שאתם רוצים (וצריכים) לדעת

שירותי מחשוב ענן מאפשרים לסטארט-אפים ועסקים לרוץ מהר יותר ולחסוך זמן פיתוח יקר. בפוסט זה נסקור שירותי ענן מומלצים לסטארט-אפים, איך (כדאי) לבחור שירות ענן לעסק שלכם ועוד.

מחשוב ענן: מה זה, למה זה טוב ו-9 שירותים מומלצים לסטארט-אפ
לוגו של הספונסר
הפוסט בחסות:

מחשוב ענן מאפשר לנו, הן כמפתחים בודדים, צוותים, עסקים קטנים, סטארט-אפים ואפילו כחברות גדולות, לרוץ מהר יותר בכל הנוגע לתהליך הפיתוח - החל משרתים, סביבות עבודה, מסדי נתונים, כלי מפתחים ועוד, מבלי שנצטרך להחזיק צי שלם של מתכנתים ואנשי שרתים.

העשור האחרון הביא עימו המון שחקנים בתחום, חלקם גדולים וחלקם ענקיים, אשר מאפשרים לנו להשתמש בשירותי מחשוב ענן על מנת להאיץ את תהליכי הפיתוח שלנו, לעמוד ב-Scale גדול של משתמשים ולקוחות, וכל זאת מבלי לקרוע את הכיס (כמעט..).

בפוסט זה נדבר על מה זה בכלל מחשוב ענן, למה זה טוב (במיוחד לסטארט-אפים)  וכמובן נסיים בכמה דוגמאות לשירותי מחשוב ענן מומלצים, בעיקר מהזווית של סטארט-אפים - כזו שדורשת מצד אחד חווית פיתוח חלקה, מצד שני יכולות חזקות שיאפשרו ליצור מוצר אמין ועמיד אל מול כמות בלתי מוגבלת (או ידועה) של לקוחות, ומצד שלישי, מבלי לשלם יותר מידי (לפחות עד שיכנס כסף משמעותי יותר מהמיזם).

בואו נתחיל.

📕 תוכן עניינים

אז מה זה מחשוב ענן בכלל?

כנראה כבר שמעתם את הביטוי "מחשוב ענן״ (או Cloud Computing באנגלית) בחיים שלכם או יצא לכם לשמוע בשיחות מסדרון עם איזה חבר מסטארט-אפ שמשתמשים ב-AWS בתור משאבי המחשוב וסביבת הפיתוח שלהם.

בצורה הכי פשוטה שיש, שירותי מחשוב ענן הם שירותי מחשוב - כגון שרתים, אחסון, מסדי נתונים, תקשורת, תוכנה ועוד - המסופקים דרך האינטרנט (״הענן״) בהתאם לצורך שלכם. למעשה כל השירותים מנוהלים מרחוק ע״י החברה שמספקת את שירותי הענן ואתם משלמים רק על השימוש שלהם (סגנון pay-as-you-go). במקום שתקנו, תחזיקו ותתחזקו מחשבים ושרתים פיזיים אצלכם, אתם יכולים לקבל גישה לאין-סוף כוח מחשוב דרך ספקים חיצוניים שדואגים להכל בשבילכם, ותשלמו להם רק על מה שאתם צריכים ומשתמשים באמת. 

מחשוב ענן

כמעט כל עסק או ארגון ענק משתמש בשירותי מחשוב ענן בצורה כזו או אחרת. שירותי מחשוב ענן מאפשרים לחסוך המון זמן וכסף וכמו כן נותנים גישה לכוח מחשוב שאולי לא הייתם מסוגלים בכלל להרשות לעצמכם. בעולם הסטארט-אפים, אותם שירותי ענן מאפשרים גם לסטארט-אפ קטן שיושב בתל אביב במשרד-שני-חדרים, לספק מוצרים שמגיעים לעשרות מיליוני משתמשים מבלי לבזבז הון-עתק וכמו כן מבלי לדאוג שיום אחד ״השרת יקרוס״ ללא מענה. שירותי הענן דואגים לכל הדברים הללו בשבילכם, ולכם מה שנשאר זה להתרכז בעסק/מוצר העיקרי שלכם - הרי זה המטרה בשורה התחתונה, לא? אף אחד לא מכיר סטארט-אפ בשביל להתעסק בכל הבלאגן הטכני הכרוך (אלא אם כן זה סטארט-אפ שפותר את הבעיה הזו..).

חברות פופולריות שמספקות את אותם שירותי מחשוב ענן הן חברות מוכרות כמו מיקרוסופט (Azure -שירותי הענן של מיקרוסופט), אמזון (AWS - שירותי מחשוב הענן של אמזון) אבל יש גם הרבה שחקניות גדולות אחרות שאמנם פחות מוכרות בשוק הצרכני, אך מאוד מוכרות בעולם הענן.

מחשוב ענן - יתרונות וחסרונות

מחשוב ענן מביא עימו שינוי גדול מהדרך המסורתית בה חברות ועסקים (קטנים וגדולים) נהגו לחשוב בנוגע למשאבי המחשוב שלהם. להלן כמה יתרונות מרכזיים שחברות וארגונים בוחרות לעבוד עם שירותי מחשוב ענן:

💰 עלויות 

מחשוב ענן חוסכים את הצורך בלקנות חומרה (מחשבים פיזיים), תוכנות וכמובן אנשי IT שיגרמו וידאגו שכל המערך הטכני הזה מנגן כמו שצריך מבלי שהמוצר שלכם יקרוס ללקוחות שלכם בפרצוף. מחשוב ענן יעזור לכם ״להשכיר״ מחשבים ותוכנות מרחוק ולשלם עליהם רק לפי השימוש בפועל וכמו כן תקבלו out-of-the-box תחזוקה מקיפה 24/7.

⚡️ מהירות הקמה

רוב שירותי מחשוב הענן מסופקים בצורה של ״שירות עצמי״, אז אם, מה שנקרא ״מעכשיו לעכשיו״, תרצו להרים שרת חזק מאוד על מנת להכיל את השירות החדש שאתם מספקים, תוכלו לעשות זאת בכמה קליקים. הדבר הזה מאפשר לעסקים וחברות סטארט-אפ המון גמישות והורדת הלחץ מהתכנון הדרוש בכל הנוגע למשאבי המחשוב של החברה. 

🌍 סקייל גלובלי

אחד היתרונות הבולטים של שירותי מחשוב ענן הוא היכולת לגדול (to scale) בצורה גמישה. בעולמות הענן, בעצם מדובר באפשרות לקבל עוד (או פחות) יכולות מחשוב בעת הצורך - דברים כמו כוח מחשוב, אחסון, תעבורה וכו׳. כמו כן, כל זה יכול לקרות במיקום הגיאוגרפי הקרוב ביותר למשתשים שלכם (כי לספקים של שירותי מחשוב ענן יש בד״כ שרתים מפוזרים בכל העולם). אז בין אם יש לכם 10 משתמשים (כולל אמא) או 1,000,000 משתמשים, השרתים שלכם בענן יוכלו לגדול ולקטון בהתאם לצורך שלכם כרגע. 

⌛️ פרודוקטיביות

בדרך כלל כשאתם מחזיקים שרתים בעצמכם (מה שנקרא On-Site) אתם נדרשים לתחזק אותם - לתקן בעיות, לעדכן תוכנות, לשדרג, לקנות חדש וכו׳. זה משהו שבד״כ רק חברות גדולות יכלו להרשות לעצמם ובד״כ גם היו משלמים לאדם או צוות שמיועד למשימה הזו. בתור סטארט-אפ קטן או אפילו חברה גדולה, זה לא תמיד משהו שאתה יכול להרשות לעצמך וגם אם כן, לא בהכרח בא לך להתעסק בו. כשאתם בענן, אתם ״מעבירים את המקל״ לספק שירותי הענן שלכם שידאג לכל הדברים האלה בשבילכם.

💪 ביצועים

רוב ספקי מחשוב הענן כיום מנהלים חוות שרתים מאובטחות ומנוהלות אשר מפוזרות בכל העולם, ודואגים תמיד לעדכן ולשדרג את החומרה והתוכנה למחשוב החדש ביותר. כתוצאה מכך, הביצועים של השרתים שלהם עשויים להיות משמעותית יותר מהירים מאשר ארגונים או חברות אשר מנהלות את השרתים שלהן בעצמן (אלא אם כן הן עושות עבודה ממש ממש טובה בזה).

✅ אמינות

חברות המספקות את שירותי מחשוב הענן דואגות שהשירות תמיד יהיה למעלה (מה שנקרא SLA 99%). כמו כן, שירותי מחשוב הענן דואגים בין היתר לגבות את המידע שלכם במקרה של ״אסון טכני״, כך שבמידה ויש נפילה הנזק לעסק הרבה פחות משמעותי וחס וחלילה לא נגמר ב-Total Loss.

🔒 אבטחה

לא פחות חשוב - מחשוב ענן (טוב) ידאג גם לסגור לכם את כל פינות האבטחה. לא שדברים כאלה לא קורים גם לחברות הטובות ביותר, אבל סביר להניח שאל מול הקורא הממוצע של פוסט זה, החבר'ה בחברות כמו אמזון (המספקות שירותי ענן) מבינים קצת יותר באבטחת מידע. עוד דאגה להסיר מלבכם. 

אבל לא הכל ורוד, וגם בענן יש בעיות. להלן כמה חסרונות בולטים שעשויים להיות כאשר משתמשים בשירותי מחשוב ענן:

❌ תלות בגורם שלישי

כנראה אחד החסרונות הבולטים - מה שנקרא גם לפעמים Vendor Lock - מצב שבו אתם נתונים לתלות בספק מחשוב הענן שלכם. הרבה שירותי מחשוב הענן לא משחקים כזה יפה כאשר אתם רוצים ״לעזוב״ או אפילו להתחבר לשירות מחשוב ענן מתחרה. בין אם זה בגלל חוסר אינטגרציות עם שירותים אחרים, העלאת מחירים לא מתאימה, או פשוט קושי להעביר את כל מה שכבר בניתם בספק אחד לספק השני - כל אלה עשויים להיות ״עלייה וקוץ״ בה כשמתמשים בשירותי ענן חיצוניים. 

❌ בסופו של יום - אתם לא בשליטה (לגמרי)

עם כמה שיש יתרונות בזה שכל צרכי המחשוב שלכם מנוהלים במקום אחר (כפי שמפורט ברשימת היתרונות מעל), בסופו של יום, השליטה היא לא (לגמרי) בידיים שלכם. כל שירותי המחשוב  מנוהלים עבורכם (שזה יתרון) אבל כך גם השליטה שלכם. בין זה במקרה של קרייסיס ואתם צריכים עזרה, דליפה של מידע חסוי וחשוב וכו׳ - אתם נותנים לחסד וטיב השירות של הספק שלכם.

סוגים של שירותי מחשוב ענן

לא כל שירות הענן זהה לאחר ולא תמיד יש סוג אחד של מחשוב ענן שמתאים עבור כולם. ישנם מספר תצורות, סוגים ושירותים בעולם הזה על מנת להתאים לצרכים הפרטיים שלכם. ראשית, אתם צריכים להחליט עם איזה סוג של תצורת ענן או ארכיטקטורה אתם מעוניינים לעבוד. ישנם שלושה דרכים שונות לעבודה עם שירותי מחשוב ענן: ענן ציבורי (Public Cloud), ענן פרטי (Private Cloud) וענן היברידי (Hybrid Cloud).

ענן ציבורי (Public Cloud)

ענן ציבורי הוא למעשה שירות מחשוב ענן אשר מנוהל ע״י גוף צד שלישי (ספק שירותי הענן) אשר מספק כוח מחשוב כמו שרתים ואחסון, דרך האינטרנט. אתם יכולים לשלוט על הכמות, הסוג והצורך באמצעות דאשבורד (בדפדפן) אשר ספק הענן שלכם נותן לכם. רוב שירותי הענן הפופולריים (כמו אלה של מיקרוסופט ואמזון) הם בד״כ מהסוג הזה והם אלה שנעשה בהם שימוש ע״י סטארט-אפים וארגונים קטנים-גדולים. בענן ציבורי, כל החומרה, התוכנה, התמיכה הטכנית והתחזוקה מנוהלים ע״י ספק הענן.

ענן פרטי (Private Cloud)

ענן פרטי מתייחס לענן שנעשה בו שימוש באופן אקסקלוסיבי ע״י עסק/ארגון אחד בלבד. ענן פרטי עשוי לשבת פיזית בתוך חוות השרתים של הארגון עצמו. הרבה חברות גדולות (שיכולות להרשות לעצמן) נוהגות להחזיק ענן באופן פרטי אצלן בחברה ולפעמים משתמשות בחברת צד-שלישי שתדאג לכל העניין הזה עבורן. ענן פרטי מנוהל ומתוחזק ע״י תשתית ורשת פרטית שלא פתוחה לשאר הציבור באינטרנט.

ענן היברידי (Hybrid Cloud)

ענן היברידי הוא בעצם שילוב בין ענן פרטי לענן ציבורי. ע״י החיבור בין השניים ניתן לשתף מידע בין שתי הסביבות. ענן היברידי מאפשר להנות הן מהיתרונות של הענן הציבורי (באופן שבו השירותים נגישים לכל הדורש) והן מהיתרונות של ענן פרטי (אבטחה וכו׳). 

לא נכנס יותר מידי למה עדיף ומתי להשתמש במה, אבל כדאי שתכירו את המונחים בעולם הזה ואם זה נראה לכם רלוונטי - תנו אקסטרה חיפוש בגוגל בנושא. בפוסט זה נתמקד בעיקר בחברות המציעות שירותי מחשוב ענן ציבורי. אלה גם בד״כ רוב החברות הגדולות שתשמעו עליהן גם מחוץ לפוסט הזה ונעשה בהן שימוש אצל הסטארט-אפ ״הממוצע״.

SaaS vs IaaS vs PaaS vs Serverless 

טוב, זה לא נגמר שם - וכיאה להייטק, עולם מחשוב הענן המציא כמה ראשי תיבות בשביל להסביר עוד כמה מושגים וסוגים של ענן. רוב שירותי מחשוב ענן נופלים בתוך ארבע קטגוריות רחבות: Infrastructure as a Service (או IaaS בקיצור), Platform as a Service (או PaaS בקיצור), שירותי Serverless (מחוסרי צד שרת) והפופולרי ביותר - Software as a Service. ההבנה של ההבדלים בין כל אחד מהתצורות הללו וכיצד הן שונות אחת מהשנייה תעזור לכם לקבל החלטה טובה יותר איזה שירות מחשוב ענן מתאים לעסק שלכם.

IaaS - הצורה הבסיסית ביותר של מחשוב ענן. ב-IaaS אתם ״משכירים״ תשתיות IT ומחשוב - שרתים, מכונות וירטואליות (Virtual Machines), מסדי נתונים, מערכות הפעלה. קיצר, קחו מה שתרצו, ״תקנפגו״ ותסדרו את זה איך שבא לכם תשלמו לפי שימוש. זו התצורה הגמישה ביותר, אשר מצד אחד נותנת לכם יותר כוח ושליטה אבל מצד שני דורשת ממכם יותר התעסקות.

PaaS - כשאתם עובדים ב-PaaS, זה בעצם כמו IaaS רק שהפעם קצת עוטפים לכם את הדברים יותר יפה. במקום שאתם תגידו מה הרכיבים הטכניים שאתם צריכים (ממש המחשוב עצמו), נותן שירות PaaSי פשוט יתן לכם סביבה עובדת שמתאימה לצרכים של הפיתוח שלכם. רוב הסטארט-אפים נוטים לעבוד עם סביבה כזו בד״כ, מהסיבה שהיא חוסכת מהם התעסקות ופשוט מספקת להם סביבת פיתוח, בדיקות, מסדי נתונים ועוד, עם מינימום עבודה וגמישות יחסית סבבה. מוזמנים לקרוא יותר בהרחבה על מה זה PaaS כאן.

Serverless - אז ״הגישה״ של הסרברלס חופפת בצורה כזו או אחרת את זו של PaaS, רק שאפילו לוקחת את זה שלב אחד קדימה - עזבו שרתים, עזבו פיתוח ותחזוקה backend - אנחנו נדאג להכל בשבילכם, אתם תתמקדו בפרונט של המוצר שלכם (האפליקציה, האתר וכו׳). 

SaaS - כשעובדים ב״סאאס״, נותן שירות דואג להכל - החל מהשרתים ועד למוצר עצמו. הרבה שירותים שאנחנו משתמשים בהם הם בעצם SaaS, כמו Google Drive או Dropbox. כשמדברים על מחשוב ענן, SaaS הוא פחות רלוונטי (לפחות בהיבטים של פיתוח) ולכן לא תראו כאן שירותי ענן כאלה, אך המונח עדיין שייך למשפחת הענן ולכן גם הוא מצוין כאן. לקריאה מורחבת יותר על מה זה SaaS.

במשפט או שניים - ההבדל בין כל התצורות הנ״ל נוכח בכמות השליטה שלכם מול כמה נותן שירות הענן מנהל את הדברים בשבילכם. ככל שיש לכם יותר שליטה, כך יש לכם יותר התעסקות אך עם זאת גם הגמישות. ככל שיש לכם פחות שליטה, כך גם יש פחות התעסקות אבל גם פחות גמישות. אין תשובה נכונה ״מה עדיף״, אלא מה עדיף עבורכם.

iaas vs paas vs saas


שימושים למחשוב ענן

אז בואו נהיה ספציפיים לרגע, מה אפשר לעשות עם שירותי מחשוב ענן היום? להלן כמה דוגמאות מרכזיות שמחשוב ענן עוזר לסטארט-אפים, עסקים וחברות לשגשג בצורה שלא יכלו בעבר (לפחות לא בקלות).

סביבת פיתוח - טוב, זה האוביוס אבל עדיין ראוי לציון. מחשוב ענן יתן לכם שרתים, מסדי נתונים, אחסון, כלי פיתוח וכל דבר אחר שתצטרכו על מנת לספק את המוצר שלכם למיליוני משתמשים מבלי להשתגע. בין אם אתם בונים אתר, אפליקציה, API, מרימים כמה מיקרו-סרביסים או כל באזוורד אחר בעולם הפיתוח - מחשוב ענן יעזור לכם להשיג את המטרה.

יכולות אינטרקטיביות מתקדמות - רוצים לבנות את הזום הבא? אולי בא לכם לבנות Slack משלכם? מחשוב ענן יכול לעזור לכם לקצר את תהליכי הפיתוח ולייצר אפליקציות עם יכולות מתקדמות - בין אם זה יכולות הזרמת וידיאו, שמע או טקסטים ומיילים, תרגום, ניתוח טקסטים ועוד. יכולות שהיו ״שמורות״ בעבר רק לגדולים ביותר בעולם הפיתוח ודרשו צוותים שמנים של מפתחים, כעת בכף ידם של כל אדם תמורת מחיר סביר.

בינה מלאכותית - מי אמר AI ולא קיבל? מרבית שירותי מחשוב הענן היום מציעים מלבד ״החבילות הבסיסיות״ הכוללות שרתים ואחסון, גם יכולות בינה מלאכותית, למידת מכונה וביג דאטה מתקדמות, שיעזרו לכם להכניס קצת תבונה למוצר שלכם.

איך (כדאי) לבחור שירות מחשוב ענן לצרכים שלכם?

ורגע לפני שנגיע לרשימה עצמה של שירותי ענן מומלצים לסטארט-אפים, הנה כמה נקודות שכדאי לזכור כאשר אתם עומדים בפני בחירת שירות מחשוב ענן לסטארט-אפ/עסק/מוצר שלכם:

הכלי הנכון למשימה הנכונה - כפי שציינתי כבר מקודם, אין תשובה אחת לאיזה שירות מחשוב ענן הכי כדאי. כמו כל תשובה מבאסת - זה תלוי. בחירת שירות הענן המתאים לצרכים שלכם היא סוגייה סובייקטיבית ועליכם לבחון בעצמכם (או כמובן באמצעות יועצים או קולגות בתחום) מהו שירות הענן שהכי מתאים עבורכם. וגם פה, זו לא חייבת תשובה יחידה. ניתן לשלב מספר פתרונות ממספר נותני שירות שונים של ענן. שירות אחד יכול לסגור לכם סוגיות כמו מסדי נתונים מבוזרים, שירות אחר יכול לסגור לכם את כל הנושא של שליחת מיילים ושירות אחר יעזור לכם לפתח שיחות וידאו מקוונות. בחרו את הכלי הנכון למשימה.

חווית פיתוח - בין אתם אלה שהולכים להשתמש בשירות הענן לפיתוח או הצוות שלכם, כדאי ששירות הענן ישרת אתכם מאשר אתם תשרתו אותו. זמן זה כסף, כסף זה זמן, ואתם לא רוצים להשתמש בשירות ענן שרק עושה לכם את חיי הפיתוח קשים יותר - זה בדיוק ההפך מהמטרה העיקרית שלשמה אנחנו משתמשים במחשוב ענן. לפני בחירת השירות, אני מציע לתת לאיש/ה הטכנולוגי בחבורה להסתכל על הדוקומנטציה, מדריכים וקטעי קוד שספק הענן נותן בשביל לבחון האם, מבחינה טכנית, מדובר במשהו שיעזור לכם לפתח במינימום בעיות וקשיים.

עלויות - אמנם קשה לחשב מראש כמה במדויק יעלה לכם שירות הענן בעתיד, אבל אפשר באמצעות חשבון פשוט לעשות הערכה גסה של העלויות. רוב שירותי מחשוב הענן מציגים את המחירון של השירותים שלהם בפומבי באתר ואף מצרפים מחשבון שיעזור לכם לחשב כמה השימוש עשוי לעלות לכם - אם יש לכם 100 משתמשים, 1000 משתמשים או מיליון. שימו לב שהמון שירותי ענן, במיוחד אלה הפופולריים, מציעים חבילות חינמיות בהתחלה (עד לשימוש מסוים) ורק כשעוברים אותו דורשים תשלום על השימוש האקסטרה. חבילות Freemium הם דבר מבורך, אבל שימו לב שלא מטעים אתכם. הרבה שירותים מציעים חבילות נדיבות בהתחלה, אך ברגע שתעברו את המחסום שדורש ממכם לשלם, יעקצו במחיר. זו טקטיקה נפוצה, וכדאי שתשימו לב אליה בשביל להבין כמה אתם עשויים *באמת* לשלם.

מוניטין ואמון - פלטפורמת מחשוב הענן שתשתמשו בה תהיה חלק מרכזי בתהליכי הפיתוח שלכם - הן מבחינת נוחות הפיתוח, שיפורים עתידיים וגם למקרים של ״יש למי להתקשר״ במידה ויש בעיה. בחרו שירותי ענן שעומדים מאחוריהן חברות בעלות מוניטין ומצב פיננסי איתן. אתם לא רוצים שביום בהיר שירות הענן שלכם יפול, לכן חשוב לבחור כאלה שה-SLA שלהם הוא גבוה (וגם כנראה אמיתי), או יותר גרוע, שהחברה תפשוט רגל ותשאיר אתכם עם המכנסיים (והאתר או האפליקציה) למטה.

9 שירותי מחשוב ענן מומלצים

טוב, אז אחרי כל ההקדמה הארוכה הגענו לחלק הפרקטי. להלן כמה שירותי מחשוב ענן פופולריים שיעזרו לסטארט-אפ שלכם לפתח מוצרים טובים יותר במינימום זמן וכסף.

1. Amazon AWS

שירותי ענן אמזון

שירותי הענן של אמזון, הלא הם AWS (קיצור של Amazon Web Services), פופולריים מאוד בקרב סטארט-אפים המחפשים פתרון ענן מקיף. הפופולריות של חברת אמזון, קלות השימוש היחסית והמחיר האטרקטיבי בתחילת הדרך, משכו אל AWS המון סטארט-אפים בתחילת הדרך שחיפשו ״להרים״ משהו מהר מבלי להתעסק בכל הבלאגן הכרוך בשרתים ואחסון. AWS מציעים פתרון כמעט לכל סוגיה פיתוחית לסטארט-אפ המצוי - החל משרתים, אחסון, מסדי נתונים ועוד. 

פיצ׳רים בולטים

✅ IaaS, PaaS ו-Serverless
✅ חבילת שימוש חנימית נדיבה
✅ פתרון מקיף להמון סוגיות פיתוח (שרתים, AI, אחסון ועוד).
✅ קהילה גדולה של מפתחים המשתמשים ב-AWS.


2. Google Cloud Computing 

שירותי ענן גוגל

פלטפורמת הענן של הענקית גוגל. כיאה לחברת טכנולוגית כמו גוגל, הם מציעים גם בין השאר שירותי מחשוב ענן לחברות וסטארט-אפים. בדומה ל-AWS, אשר באיזושהי צורה מתחרה ישיר של פלטפורמת הענן של גוגל, גם כאן גוגל מנסה להיות One-Stop-Shop עבור כל צרכי הפיתוח - החל מתשתיות, מסדי נתונים, אנליטיקות, AI ו-Machine Learning והרשימה לא נגמרת. כמו כן, הענן של גוגל מציע חבילה נדיבה לשימוש חינם עבור חברות early-stage. תחת מותג הענן של גוגל, תוכלו למצוא גם את המותג הנוסף של גוגל, Firebase, המציע פלטפורמת פיתוח המיועדת לאפליקציות ומערכות Web במינימום מאמץ. 

פיצ׳רים בולטים

✅ IaaS, PaaS ו-Serverless
✅ חבילת שימוש חנימית נדיבה
✅ פתרון מקיף להמון סוגיות פיתוח (שרתים, AI, אחסון ועוד).
✅ מוצר-משנה לפיתוח Serverless: Firebase


3. Microsoft Azure

שירותי ענן מיקרוסופט

כמובן גם הענקית הזו מצטרפת למירוץ החימוש של שירותי הענן, ומציעה את Azure, פלטפורמת שירותי הענן של מיקרוסופט. אמנם שירותי הענן של מיקרוסופט יותר מזוהים עם ארגונים וחברות גדולות, אבל אז׳ור מיועד גם לסטארט-אפים בתחילת הדרך המחפשים כניסה לענן במהירות ויעילות. בדומה לשירותי ענן אחרים, גם מיקרוסופט מהווה פתרון קצה-אל-קצה בכל הנוגע לענן - כוח מחשוב, קונטיינרים, בינה מלאכותית, אחסון ועוד.

פיצ׳רים בולטים

✅ IaaS, PaaS
✅ פתרון מקיף להמון סוגיות פיתוח (שרתים, AI, אחסון ועוד).
✅ יכולות וידאו/אודיו ועוד.
✅ אינטגרציה עם כל שאר שירותי הפיתוח של מיקרוסופט.
✅ אפשרות לענן היברידי

4. Heroku by Salesforce

שירותי ענן heroku

הרוקו אמנם לא ענקית, אבל פלטפורמת הענן הזו מוכרת בקרב המון מפתחים בתור ה-Go-To כשצריך להרים איזה משהו מהר לאינטרנט מבלי יותר מידי התעסקות. הרוקו היא פלטפורמת ענן (PaaS) המאפשר למפתחים לבנות, להריץ ולתפעל אפליקציות וואביות בענן. כיום הרוקו שייכת לענקית הענן, Salesfource, אשר רכשה אותה לפני מספר שנים.

פיצ׳רים בולטים

✅ PaaS
✅ פיתוח אפליקציות בקלות בענן
✅ המון פלגינים ואינטגרציות במרקטפלייס 
✅ אינטגרציה עם כל שאר שירותי הענן של Salesforce



5. Netlify 

שירותי מחשוב ענן לסטארט-אפים Netlify

נטליפיי היא פלטפורמת ענן אשר בשנים האחרונות תפסה תאוצה רבה ויש היגידו שהחליפה את Heroku בתור הכלי האהוב לפיתוח ופריסה של אפליקציות וואב עבור מפתחים. בדומה להרוקו, גם נטליפיי מאפשר למפתחים לשחרר אפליקציות לענן עם מינימום מאמץ ובעלויות נמוכות (לפחות בהתחלה). לאחרונה Netlify מגבירים מאמצים ומציעים גם פתרונות CI/CD, Functions ועוד. 

פיצ׳רים בולטים

✅ PaaS
✅ פיתוח אפליקציות בקלות בענן
✅ המון פלגינים ואינטגרציות במרקטפלייס 
✅ אופטימיזציות לאתרים סטטיים ומערכות כמו Wordpress


6. Couchbase

Couchbase שירותי ענן

Couchbase Cloud מציעים שירותי Database-as-a-Service מנוהלים  בתצורת NoSQL, עבור חברות וארגונים הדורשים ביצועים גבוהים. הפריסה של Couchbase Cloud נעשת בצורה מאובטחת ב-AWS או ב-Azure, כאשר כל ה-Heavy Lifiting נעשה עבורכם אוטומטית. השירות של קאוצ׳בייס מאפשר לכם לשלוט על הדאטה, קלאסטרים, קונפיגורציות וגם העלויות הנלוות בצורה שורה ונוחה תחת ממשק אחד. אתם כנראה לא יודעים, אבל המון חברות מוכרות משתמשות בטכנולוגיית הענן של Couchbase מאחורי הקלעים בתור מסד הנתונים לאחסן את כל המידע שלהן - חברות כמו PayPal, LinkedIn ו-eBay ועוד גדולות אחרות, כך שאתם בידיים טובות בכל הנוגע לביצועים ואמינות. החברה מציע בין השאר פתרונות מותאמים גם ל-Mobile. לטכנולוגים בינינו שיצא להם להשתמש בטכנולוגיות דומות בעולם ה-NoSQL (כמו MongoDB או DynamoDB), מומלץ להעיף מבט על Couchbase ולראות כיצד הטכנולוגיה שלהם עשויה לעזור לכם.

פיצ׳רים בולטים
✅ Database as a Service (DBaaS)
✅ שירותי מסדי נתונים NoSQL מתקדמים
✅ מחירים הוגנים גם בסקייל גבוה
✅ סביבת פיתוח נוחה למפתחים (מדריכים, SDKs ועוד).
✅ פיתוח NoSQL משולב SQL.
✅ פתרונות לפיתוח Mobile


7. Firebase

שירותי מחשוב ענן Firebase

בגזרת ה-Serverless יש לנו את המוצר הפופולרי של שירותי הענן של גוגל - Firebase. אפשר לקרוא לפיירבייס האח הקטן של Google Cloud Computing, כי למעשה הוא מבוסס על כל השירותי הללו מאחורי הקלעים, אך מונגש בצורה כזו שעושה חיים עוד יותר קלים למפתחים. החברים ב-Firebase ניסו לקחת את כל ה-Use-Cases הנפוצים בפיתוח - הן לאתרים והן לאפליקציות מובייל - ועטפו אותם בצורה כזו שמאפשרת למפתחים להתרכז אך ורק באפליקציה מבלי לדאוג (יותר מידי) לצד שרת - החל מאחסון קבצים, ניהול משתמשים, אנליטיקות, מסדי נתונים ב-Real Time, שחרור אפליקציות לחנויות ועוד. אני באופן אישי משתמש ב-Firebase באתר הזה על מנת לנהל את כל המשתמשים ולשמור מידע במסדי נתונים ייעודיים. מאוד נוח לפרויקטים קטנים-בינוניים או בתחילת הדרך, במיוחד בזכות חבילה חינמית נדיבה. אם כי כשדברים מתחילים לגדול, השירות של Firebase לטווח הארוך יצא יותר יקר מאשר שימוש ישיר בפלטפורמות אחרות שהופיעו כאן ברשימה.

פיצ׳רים בולטים

✅ פיתוח Serverless
✅ תפור לפיתוח אפליקציות מובייל ואתרים בקלות
✅ קהילת מפתחים רבה מאחורי הקלעים
✅ מסדי נתונים מבוססי Real-Time
✅ אינטגרציה עם כל שירותי הענן של גוגל


8. Amplify by Amazon

שירותי מחשוב ענן AWS

אז Amplify זה בעצם המענה של שירותי הענן של אמזון ל-Firebase של גוגל. למעשה מדובר באותו קונספט - אמפליפיי מנסה לפשט את כל העבודה עם כל השירותים שיש ל-AWS להציע ועוטפים אותם בצורה כזו שיותר קלה לעיכול ושימוש ע״י מפתחים. 

פיצ׳רים בולטים

✅ פיתוח Serverless
✅ תפור לפיתוח אפליקציות מובייל ואתרים בקלות
✅ אינטגרציה עם כל שירותי הענן של אמזון


9. Parse

שירותי מחשוב ענן Parse

Parse הוא הוא אמנם לא לגמרי שירות ענן, אבל ראוי לציון בכל זאת. מדובר בפלטפורמה לפיתוח Serverless שבעבר הייתה סופר פופולרית בקרב מפתחים וסטארט-אפים, אבל לאחר רכשיתה ע״י פייסבוק, נעלמה כלא הייתה. אממה, קהילת המפתחים שמרה על הפרויקט חי כפרויקט קהילתי-קוד-פתוח ומאפשרת להתקין את Parse Server בענן שלכם ולהנות מכל היכולות ש-Parse יכול להציע. בדומה ל-Firebase ו-Amplify, פארס יאפשר לכם לפתח ללא צד שרת ולהנות מהמון יכולות מתקדמות כמו מסדי נתונים, ניהול משתמשים, ועוד.  ניתן להתקין את Parse בחינם בשרת עצמאי משלכם או להשתמש בשירותים שעוטפים את Parse ומציעים אותו כשירות, כמו החברה Back4App.

פיצ׳רים בולטים

✅ קוד פתוח
✅ פיתוח Serverless 
✅ אפשרות להתקנה On-premise בשרת שלכם.



לסיכום - איך ממשיכים מכאן?

כפי שאתם רואים, שירותי ענן הפכו להיות נחלת הכלל וישנם המון שחקנים בשוק בגדלים, מחירים ויכולות שונות. מי הכי טוב? אין כזה. בחרו את שירות הענן שמתאים לצרכים שלכם, או אפילו שלבו כמה ביחד על מנת להשיג את היכולות שאתם צריכים למוצר שלכם. זכרו - השתמשו בכלי הנכון למשימה.

ועכשיו הכדור עובר אליכם -

באילו שירותי ענן אתם משתמשים? האם אתם משתמשים במשהו ברשימה ובא לכם לפרגן/לכלכך? 
אשמח לשמוע בתגובות.

💡 זה הוא פוסט אורח המשקף את דעתו וניסיונו האישי של הכותב או הכותבת.
חושבים שיש לכם גם מה לשתף עם הקוראים שלנו? נשמח לשמוע ממכם.
תגיות:
אופס.. משהו השתבש.
💩
הצטרפו ל-10,000+ יזמים ויזמות שמקבלים ״פור״ על כל השאר
☝️ חזור למעלה