התחברת בהצלחה!
אתם כאלה מוכשרים - אבל אפשר לבחור רק שלוש יכולות

מדיניות פרטיות ותנאי שימוש לאתר ולאפליקציה: מה חשוב לדעת

אז הקמתם אתר או אפליקציה לסטארט-אפ שלכם והנה הגיע הקטע ה״לא כיפי״ - לדאוג למסמכים הלגלים כדי שחס וחלילה לא תכנסו לסוגיה משפטית לא נעימה. בפוסט זה נדבר על תנאי שימוש, מדיניות פרטיות וסוגיות שכדאי שתכירו בעולם הזה.

מדיניות פרטיות ותנאי שימוש לאתר ולאפליקציה: מה שחשוב לדעת
לוגו של הספונסר
הפוסט בחסות:

יזמים ומייסדים רבים משקיעים את מיטב זמנם והונם לשם פיתוח והוצאת חזונם מהכוח למציאות. בין אם מדובר בחנות אינטרנטית או חברה העוסקת בסחר אלקטרוני (E-COMMERCE), מפתחים מוצר טכנולוגי או מפתחים tאתר/אפליקציה אשר תשמש כשירות ("SAAS"), תמיד מפתחי המיזם יצטרכו להגדיר, להבהיר ולהסביר למשתמשים כיצד יש לנהוג, קרי, מהם חוקי המשחק - מה מותר ואסור לעשות עם התוכנה או הפלטפורמה, גבולות האחריות של החברה והמייסדים בעלי הקניין בגין השימוש במיזם וכן להבהיר ולגלות כיצד נשמר המידע אשר משתמש הקצה חולק על מנת לקבל את השירות.

אותם מסמכים אשר מגדירים את אותם ״חוקי המשחק״ בד״כ נקראים תנאי שימוש (Terms of Use) ומדיניות פרטיות (Privacy Policy) ובאופן כללי, כל אחד חייב לספק את אחד (או בד״כ שני המסמכים הללו) לאתר או לאפליקציה. ידוע לכל, כי הדרך הפשוטה והמהירה לגבור על מכשול זה הינו על ידי הגדרת תנאי שימוש ומדיניות פרטיות על ידי מחולל מסמכים או פשוט לעשות שימוש בטמפלט או דוגמאות שונות המסתובבות ברחבי המרשתת וזאת ללא כל הבנה מה המשמעויות של ההסכמים אותם הם מאמצים.

מהם הסכם תנאי שימוש ופרטיות

הסכם תנאי שימוש, כשמו כן הוא, הינו מסמך משפטי אשר חולש על כלל התנאים הנוגעים לשירות אשר המיזם ו/או האתר אמור לספק. במסגרת הסכם תנאי השימוש מובהרת המסגרת החוקית , כלומר, פירוט השימושים המותרים בשירות והדברים אשר אסורים בתכלית האיסור לעשות תוך שימוש במוצר ו/או באתר. כמו כן מובהרת המסגרת החוקית לגבי אופן אספקה ומתן שירות.  הסכם תנאי השימוש הינו תנאי לביצוע השירות ו/או השימוש באתר או במיזם בו היוזר מעוניין לבצע שימוש. ככל ואינו מסכים אם תנאי השימוש- תנאי השימוש אוסרים לבצע שימוש בשירות ו/או במוצר ומסיר כל אחריות בגין שימוש מנוגד להוראות הסכם זה. הלכה למעשה, זוהי המסגרת החוקית והנורמטיבית שהמשתמש ובעלי המיזם קובעים ביניהם לשם שימוש באתר. בנוסף, לתנאי שימוש אלו מצורף בד בבד תנאי הפרטיות של המוצר. תנאי הפרטיות מפרטים מהם הפרטים והמידע אשר נאסף על ידי המערכת ו/או המוצר ולאלו שימושים נאסף מידע זה. השימושים יכולים להיות מגוונים ולא מוגבלים - החל משימור לקוחות ויצירת מערכת של שימור לקוחות (כמו למשל על בסיס ניוזלטר של השירות) ולפעמים המידע ייאסף למטרות טרגוט והעברת המידע לידי חברות צד שלישי.


מדוע הנוסח של תנאי השימוש והפרטיות נראים לי אותו הדבר?

כאמור, חדשות לבקרים אני פוגש יזמים אשר מציינים בפניי שאין צורך בכתיבה ספציפית של תנאי שימוש ופרטיות: "אני יכול להעתיק ממקום אחר או להשתמש בג'נרייטור של תנאי שימוש ("TERMS OF USE GENERATOR") - אלו נמצאים ברשת בשפע וניתנים להתאמה עבור סוג השירות או המיזם הנוגע לאותו מוצר או אתר אותו היזם מפתח. ייתכן וחלק מהמסמכים אכן מתאימים לחלקם מהיזמים ואיני פוסל זאת. אולם, במרביתם המוחלט של המקרים, אין תנאי השימוש והפרטיות מכסים את כלל הנושאים להם יש לתת דגש ולהיפך, קיימים מקרים בהם תנאי השימוש אשר אותם הצבתי כתנאי לשימוש באתר ו/או בתכנה גורעים ופוגעים בזכויותיי.  חשוב מאוד לקרוא את תנאי השימוש בהם הנכם עושים שימוש ולהבין מה האפשרויות והאופציות אשר אנו כיזמים מספקים ליוזרים ו/או ללקוחות.

מהן הטעויות הנפוצות בעריכת הסכמי תנאי שימוש?

דוגמאות לטעויות אלו ניתן למצוא בשפע - בין אם מדובר באתר אשר מתעסק במתן שירותים ומאמץ לחיקו תנאי שימוש ופרטיות של חנות אינטרנטית (אשר אלו אינם קשורים זה בזה) או חברת המאפשרת שירותי SAAS אשר לא מגדירה את תנאי השימוש אף למשתמשי הקצה של השירות. במקרה שכזה, יש לכתוב אף מסמך תנאי שימוש למשתמשי קצה (END USER LICENSE AGREEMENT).
כמצוין לעיל, חשוב להתאים ולהלביש את אופן מתן השירותים, כיצד הם מוצגים, מהם תנאי השימוש עבור כל משתמש בפלטפורמה וכן הבטחת הזכויות הקנייניות באופן בלעדי על ידי היזם או החברה.

מדיניות פרטיות לאתר ולאפקליציה - חשוב לא לזלזל ולהכיר

עניין נוסף חשוב שיש לתת עליו את הדעת הינו נושא הפרטיות. בשנים האחרונות יחידים מקפידים לשמור על פרטיותם נוכח חשיפת המידע המוגברת במרשתת ובגורמים הקשורים לה. חברות רבות נוהגות לסחור במידע אשר משאירים המשתמשים ללא כל אישור וללא כל ביקורת רגולטורית. עם זאת, חשוב מאוד לדעת כי לאותו מידע אשר מועבר ברצונו המלא של המשתמש לידי החברה קיימות השלכות משפטיות נרחבות להן יש לתת דגש בעת קבלת השיקולים של קהל היעד מולו פועלים וסוג המידע הנדרש. דוגמה נפוצה לעניין זה הנן תקנות הGDPR מטעם האיחוד האירופאי במסגרתן כל אזרח האיחוד רשאי לדרוש מחיקת פרטיו מכל שירות אליו נרשם וללא כל דחייה בנושא. תקנות אלו נושאות בחובן התייחסות לאכיפה ומתן קנסות בשיעורים גבוהים מאוד עקב אי קיומן. כמו כן, בארץ קיים חוק הגנת הפרטיות המחייב רישום מאגרי מידע וכן מחייב את בעלי מאגרי המידע לעשות שימוש במידע שנמסר לה רק במטרה שלשמו הוא נמסר. הפרת הוראות אלו תוביל לצעדים מנהליים לרבות הטלת קנסות כבדים.

לסיכום

הסכם תנאי שימוש ומדיניות פרטיות הינם מסמכים יסודיים מהותיים אשר חייבים להציגם בפני כל יוזר ולקוח פוטנציאלי אשר יבהיר לו מהם כללי השימוש בשירות ו/או במיזם אשר מוצג בפניו. כמו כן, קיימת דרישה חיונית להציג בפני אותו משתמש קצה, מה  המידע אשר נשמר לגביו? האם יש לו אפשרות לבקש מחיקת המידע על ידי היזם ומי מטעמו? חשוב להתאים את תנאי השימוש והפרטיות באופן המותאם לצרכיו של המיזם וכן לבחון את המידע המתקבל אל מול קהל היעד. הימנעות מכתיבת והגדרת פרטים אלו עלולה להוביל לחשיפות משפטיות וכן עיכובים נוספים בהמשך הדרך אותן ניתן למנוע בראייה לטווח הרחוק.


*האמור אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי.


💡 זה הוא פוסט אורח המשקף את דעתו וניסיונו האישי של הכותב או הכותבת.
חושבים שיש לכם גם מה לשתף עם הקוראים שלנו? נשמח לשמוע ממכם.
תגיות:
אופס.. משהו השתבש.
💩
הצטרפו ל-10,000+ יזמים ויזמות שמקבלים ״פור״ על כל השאר
☝️ חזור למעלה