התחברת בהצלחה!
אתם כאלה מוכשרים - אבל אפשר לבחור רק שלוש יכולות

קידום אורגני למתחילים: המדריך הפרקטי ל-SEO לסטארט-אפ

כולם מדברים על SEO וקידום אורגני, אבל אין לכם מושג על מה המהומה? במדריך זה אציג בפניכם את הצעדים הפרקטים לעולם קידום האתרים בתור סטארט-אפ.

קידום אורגני למתחילים: המדריך הפרקטי ל-SEO לסטארט-אפ
לוגו של הספונסר
הפוסט בחסות:

עם כל הכבוד לאינסטגרם, לינקדאין, טוויטר וחנויות האפליקציות, סביר להניח שאם אנשים יחפשו מידע על מוצר או שירות מסוים הם יתחילו בגוגל.

הסיבה לכך היא שבניגוד לערוצים אחרים ש"דוחפים לפרצוף" תוכן למשתמשים, גוגל הוא אחד הערוצים היחידים ברשת שבו הגולש הוא אקטיבי ומתחיל מהחיפוש עצמו.

קידום האתרים בצורה אורגנית במנועי החיפוש, מה שנקרא גם SEO (קיצור של Search Engine Optimization), היא דרך בר-קיימא לקדם את הנוכחות שלכם באינטרנט. לא משנה אם אתם עסק קטן או בינוני, סטארט-אפ בתחילת דרכו או חברת הייטק שכבר הבשילה, אתם חייבים SEO כחלק ממאצי השיווק שלכם.

במדריך זה, אתן אתן לכם את המידע הנחוץ על מנת להתחיל את פועלכם בגזרת הקידום האורגני עבור המיזם שלכם.

בואו נתחיל.

📕 תוכן עניינים


קידום אתרים אורגני VS. קידום אתרים ממומן

אז לפני הכול חייבים להסביר מה ההבדל בין קידום אתרים אורגני לבין קידום אתרים ממומן: בשני המקרים מדובר בתוצאות שגוגל מציג, אך בעוד קידום ממומן עוסק במודעות של מפרסמים שמשלמים לגוגל, קידום אתרים אורגני עוסק בתוצאות ה"טבעיות".

כאשר יש תחרות של מפרסמים על ביטוי מסוים, התוצאות הממומנות יופיעו בדרך כלל לפני התוצאות האורגניות. אלו יכולות להיות מודעות טקסט, אך קיימות גם מודעות מסוגים אחרים כמו למשל מודעות למכירת מוצרים (Google Shopping). קידום מודעות בתשלום בגוגל בד״כ מזוהה גם בשם PPC, אבל במדריך זה נתקמד בעיקר בקידום אורגני פרופר.

קידום אורגני לעומת קידום ממומן
קידום ממומן לעומת תוצאות ״אורגניות״ בגוגל


המודעות מסודרות על פי פרמטרים שונים, אך בעיקר הצעת המחיר של כל מפרסם, התאמת המודעה לחיפוש ולעמוד אליו היא מובילה (עמוד הנחיתה) והיסטורית הביצועים של החשבון.

אם בנקודת זמן כלשהי אין מפרסמים שמתחרים על חיפוש מסוים, יוצגו רק התוצאות האורגניות. תוצאות אלו מסודרות בעיקר על  פי הרלוונטיות, אך גם מאפיינים טכניים מסוימים.

תוצאות אלו יכולות להיות קישורים לאתרים (התוצאות הקלאסיות שמורכבות מטקסט), תמונות, סרטונים, רשימה של עסקים מקומיים או רשימה של שאלות ותשובות.

לכן למרות שקידום אורגני "קלאסי" מתייחס בעיקר לתוצאות טקסטואליות, היום חשוב לדעת איך לדחוף גם תוצאות מסוגים אחרים כלפי מעלה (ראו סעיף "תוצאות מיוחדות").

מתחילים – מה אתם צריכים לשאול את עצמכם?

קראתם עד לכאן? יופי.
אבל לפני שאתם מתחילים לחפש מילות מפתח, אתם חייבים לשאול את שאלה אחת עיקרית:

למה אתם בכלל רוצים לקדם את האתר?

לדוגמה, אם אתם מגיעים מעולם הסטרטאפים עשויות להיות כמה מטרות שונות:

  • קידום שירות או מוצר לתחום המקצועי (B2B)
  • השקת אפליקציה חדשה למשתמשי בטא ובשלב מאוחר יותר גם לקהל הרחב
  • גיוס משקיעים

רק אחרי שתענו על השאלה הזו תוכלו להתחיל ולבצע את שאר השלבים. התשובה לשאלה הזו תשפיע לא רק על המבנה של האתר (משהו שכבר אמור להיות לכם, לפחות על הנייר, בשלב הזה), אלא גם על האופן בו תבצעו את הקידום והערוצים המשניים שבהם תפעלו. 

לדוגמה, קידום אפליקציה בגוגל חייבת לכלול גם קידום בחנות האפליקציות (מה שנקרא ASO) מכיוון שגוגל שואב משם את המידע בהתאם למערכת ההפעלה של המשתמש (Android או iOS).

כמו כן, אם החלטתם לפנות מלכתחילה לשוק הבינלאומי מדובר באופרה אחרת לגמרי מכיוון שהתחרות באתרי גוגל מסביב לעולם (החל מארה"ב, דרך אירופה ועד למזרח הרחוק) שונה מאוד מזו בגוגל ישראל.

דגם את אתרך - הנראות קובעת

לפני הכול האתר שלכם חייב להיות משויף. למה הכוונה? שהניווט בו יהיה הגיוני עם לוגיקה ברורה מאחורי התפריטים, שהוא יעלה מהר, שלא יהיו בו עמודים ריקים או כאלו שכוללים רק תמונות. 

שימו לב גם לתצוגה במובייל, האם יש חלקים שמופיעים רק בגרסת ה-Desktop? אם כן, יכול להיות שגוגל יתעלם מהם מכיוון שהוא מתייחס אך ורק אל התוכן שמופיע בגרסת המובייל ולא מפריד את הגרסאות לשני אינדקסים שונים (מה שנקרא Mobile First Index).

הרציונאל הוא כפול - אם האתר לא יהיה שמיש ונוח למשתמשים, הם מהר מאוד יחזרו לדף התוצאות של גוגל בשביל למצוא אתר אחר (מה שיגרום לגוגל פחות לחבב אתכם), ובנוסף גם מקשה לבוטים של גוגל עצמם לסרוק את האתר שלכם ולהגיע לכל התוכן שבו.

אם מדובר באתר דו לשוני, שימו לב שאתם עוקבים אחרי ההוראות של גוגל.  בדרך כלל עדיף להפריד בין ה-URLים בשפות שונות.

מחקר מילות מפתח והכרת המתחרים בשוק

אחרי שהבנו מה אנחנו רוצים להשיג מהקידום, הגיע השלב לבצע מחקר מילות מפתח. הרעיון הבסיסי הוא ליצור טבלה עם רשימה של חיפושים פופולאריים ונפח חיפוש משוער לכל אחד מהם (הנפח בדרך כלל יהיה לחודש). למחקר מילות מפתח יש שתי גישות: מחקר עצמאי ומחקר על פי ניתוח מתחרים.

מציאת מילות מפתח על פי מחקר מתחרים

במקרה של סטראט-אפים שמתמקדים בטכנולוגיה מסוימת ההמלצה היא להתחיל דווקא ממחקר מתחרים מכיוון שלא תמיד ברור מה אנשים מחפשים (במיוחד אם זה קהל מקצועי). סביר גם להניח שאתם מכירים את המתחרים העיקריים שלכם, דבר שמקל מאוד על העבודה.

אם תבדקו את עמודי התוכן המרכזיים של המתחרים שלכם סביר להניח שיהיה לכם די קל למצוא באילו חיפושים הם מתמקדים. שימו לב במיוחד ל-Title שמופיע בראש החלון בדפדפן ולכותרות הפנימיות.

יש כמובן כלים מקצועיים למחקר מתחרים שיכולים לשלוף רשימה של מילות מפתח ודירוגים מהמתחרים. לדוגמה, כלי בשם ahrefs  יכול להראות לכם מאוד בקלות את מילות המפתח במיקומים ראליים 1-10. מלבד ahrefs, גם SEMRush הוא כלי חזק מאוד לניתוח מתחרים ו-UberSuggest שמציעים חבילה חינמית נדיבה.

מחקר מילות מפתח
מתוך כלי מחקר מילות המחקר של Ubersuggest


אם יש כמה וכמה מתחרים על אותה מילת מפתח, הדבר יכול להעיד עד כמה קשה לקדם את המילה הזו. אם אנחנו מדברים על גוגל ישראל התחרות לא בהכרח תהיה גבוהה ולפעמיים גם מילה עם 100-150 חיפושים בחודש יהיה שווה לקדם. 

בחו"ל לעומת זאת יכול מאוד להיות שתגלו שיש הרבה מאוד אתרים שמתמקדים במילה מסוימת, גם אם הנפח שלה קטן יחסית. כאן לא בטוח שיהיה לכם שווה להתמקד בה בשביל כמה גולשים בודדים שיגיעו אליכם.

לכן זה תמיד רעיון טוב לסמן את רמת התחרות המשוערת של כל מילת המפתח רלוונטית כדי שבהמשך יהיה לכם קל יותר לקבוע את סדר העדיפויות ולקבל הצעת מחיר מחברת קידום מקצועית. 

מחקר מילות מפתח באמצעות כלים ייעודים למחקר מילות מפתח

הכלי הכי מקצועי למחקר מילות מפתח הוא ה-Keyword Planner של גוגל, הקאצ' הוא שאם אתם לא מריצים קמפיין ממומן, הנפחים שתקבלו לא יהיו מאוד מדויקים, אלא בסדר גודל של מאות, אלפים וכו'.למרבה המזל, שני הכלים שהזכרתי כבר (SEMRush ו-ahrefs) כוללים כלים לא רעים בכלל למחקר מילות מפתח ולא חייבים בהכרח לעבור דרך המתחרים שלכם כדי לראות הצעות קונקרטיות. 

עוד כלי חביב שמתבסס על חיפושים בגוגל הוא Google Trends. בניגוד לכלי מילות מפתח סטנדרטי, הכלי של גוגל מזהה מגמות ולא מראה מספרים מדויקים.  מהסיבה הזו הוא מתאים בעיקר לזיהוי חיפושים דינאמיים שמשתנים כל הזמן אצל הקהל הרחב. אם מחפשים חיפושים יותר מדי מדויקים, לא בטוח שיהיה לו מספיק מידע. בכל אופן, כאשר אתם משתמשים בו, שימו לב שאתם בוחרים באזור הרלוונטי או "בכל העולם" (לשאילתות באנגלית).

עוד מקור טוב למצוא בו מילות מפתח עדכניות הוא טאב Google News.

תוצאות Google Trends למילות חיפוש ״מסכות לפנים״. נחשו מתי התחילה הקורונה בגרף?


"התוכן הוא המלך" – מה זה אומר בכלל?

"התוכן הוא המלך" הוא ביטוי נפוץ בהקשר של קידום אתרים. בתכל'ס הכוונה היא שבלי תוכן מוצלח האתר שלכם פשוט לא יתקדם בגוגל, לא משנה כמעט עד כמה הוא מצטיין מבחינות אחרות.

התוכן חייב להתאים למילות המפתח וההמלצה היא לא להתפזר יותר מדי: 2-3 מילות מפתח ממוקדות לכל עמוד זה מספיק (לא כולל ביטויים שכוללים גם אותם, מילים נרדפות וכו').

אם אנחנו מדברים על אתרי תדמית לסטארטאפ או חברה טכנולוגית, זו לא תמיד משימה כל כך פשוטה. 

למה? מכיוון שאתרים כאלו בדרך כלל כוללים מבנה די דומה, למשל:

  • Solutions
  • Resources
  • About us / Company
  • Customers
  • Platform
  • Contact Us
  • וכו'

יש לכך כמובן סיבה טובה: זה פחות או יותר מה שמשקיעים או משתמשים פוטנציאלים בעלי אוריינטציה טכנולוגית מצפים למצוא בעמוד הבית ואף חברה לא רוצה להמציא את הגלגל מחדש.

מצד שני, מבחינת קידום אתרים זה לא תמיד אופטימלי מכיוון שאנחנו רוצים שהעמודים הכי חשובים שכבר מיקדנו עבורם את מילות המפתח יישבו ברמות גבוהות באתר, לכל הפחות ברמה השלישית. (עמוד הבית -> קטגוריה ראשית -> עמוד בן של הקטגוריה). 

לא תמיד המבנה הזה יתאים לעמודים שאנחנו רוצים לקדם ואז נצטרך לשים אותם ברמה נמוכה יותר. לכן כל כך חשוב להתחיל את כל תהליך ה-SEO כבר בזמן שמתכננים את האתר כדי למצוא חלופות או פתרונות יצירתיים, תלוי כמה מילות מפתח רוצים לקדם.

On Page SEO - ארגון העמודים שלכם

לכל עמוד באתר יש Title, שהיא הכותרת שמופיעה בראש הטאב בדפדפן ובדרך כלל גם בגוגל. בנוסף לכך יש תג Meta Description שמרכיב את התיאור מתחת לכותרת (אם כי בפועל גוגל עשוי להציג טקסט מתוך העמוד, תלוי בשאילתה).

תג ה-Title חייב לכלול את מילת המפתח המרכזית בעמוד. למילות המפתח ב-Meta Description אין חשיבות מבחינת דירוגים, אבל תג Meta שלא יתאר את מה שיש בעמוד באופן מושך עשוי להוריד את אחוזי הלחיצות על התוצאה (CTR) באופן חד!

לגבי אופטימיזציה של הטקסט בעמוד, נעשה את זה קצר: למרות שבחרנו מילות מפתח ספציפיות, לא צריך להתייחס אליהן כמו נוסחה (לדוגמה, לשלב אותן בצפיפות של 10%...), אלא לכתוב אותן באופן כמה שיותר אורגני בתוך הטקסט. 

המקום היחיד שממש חשוב להקפיד בו על שילוב של מילות מפתח באופן קבוע בכל עמוד (מלבד ה-Title) הוא בכותרות הפנימיות (H1,H2  וכו'), וגם אז לא בצורה מוגזמת ולא בהכרח בכל כותרת, אם זה לא מתאים.

הכותרות גם עוזרות לקורא להבין למה לצפות כשהטקסט מאוד ארוך. לדוגמה, באתרים שקשורים למטבעות קריפטוגרפים יש הרבה פעמיים עמודי Roadmap עמוסים בטקסט.

כמו כן, הטקסט חייב להיות איכותי וממוקד, "Straight to the Point". טקסט מאוד ג'נרי או כזה שמדבר על המוצר או השירות שלכם באופן תיאורטי בלבד לא ימכור וסביר להניח שגם גוגל יבין שהוא לא מאוד ייחודי. 

אם אתם פונים לשוק ספציפי, בחרו בכותב שזו היא שפת האם שלו. לעיתים יש הבדלים גם בין אותה השפה באזורים שונים. את הטקסט היותר פשוט ו"מאמרי SEO" כדי לשמור לקמפיינים של בניית קישורים. (ראו מיד...).

מלבד הטקסט שלבו גם תמונות, סרטונים ותרשימים, אבל לא בצורה צפופה מדי, זה חשוב כדי לדחוף תוצאות מהאתר שאינן רק טקסטואליות.

כפי שהסברנו, מבחינת הסידור באתר עדיף שכל עמוד חשוב יהיה בעומק של שני עמודים מדף הבית. 

אם זה ממש לא מסתדר, ניתן ליצור רשימה קבועה בחלק התחתון של האתר עם כל העמודים המרכזיים. 

בכל מקרה, חובה ליצור גם מפת אתר בפורמט XML ולשלוח אותה ל-Search Console של גוגל - הכלי שיתן לכם תמונה מלאה על האופן בו האתר שלכם מוצג בגוגל (כמה ראו, כמה לחצו וכו׳).

קידום אתרים אורגני SEO - Google Search Console
מסך הניהול של Google Search Console.

בניית קישורים (Backlinks)

בניית קישורים (יצירת קישורים מאתרים אחרים לאתר שלכם) היא החלק הכי "טריקי" כשמדברים על קידום אתרים ראשוני, בוודאי אם אין לכם רשת של אתרי תמיכה שמהם אתם יכולים להוציא קישורים חזרה לאתר.

למרבה המזל, יש מקור אחד מעולה לקישורים שסביר להניח שכבר נמצא בהישג ידכם: אתרי הלקוחות שלכם או חברות אחרות ומוסדות שאתם משתפים איתם פעולה. רצוי שהקישור עצמו ייצא מעמוד תוכן, אף על פי שזה לא רעיון רע לשלב מדי פעם קישורים מתמונת לוגו או עמוד "השותפים שלנו".

עוד הזדמנות לקבלת קישורים עשויה להיות שליחת Press Releases (בקיצור PR) לאתרים שרלוונטיים אליכם. החיסרון בשיטה הזו הוא שיש לא מעט עורכים עצלנים שפשוט ישימו את הטקסט כפי שהוא, ואז תיווצר בעיה של קישורים מתכנים משוכפלים שתפגע בכם.

 לכן ההמלצה שלנו היא לא להאכיל את מי שאתם שולחים אליו את ה-PR בכפית, אלא להשתמש בכוונה בכמה פסקאות או רשימה של שאלות ותשובות שאי אפשר פשוט לעשות להן Copy Paste. ניתן גם לצרף קישור לבקשת הדגמה אישית של המערכת.

למרבה הצער, למרות שאלו קישורים מעולים, סביר להניח שלא תהיה לכם שליטה גדולה בטקסט הקישור (האנקור) ובעמוד אליו יופנו הקישורים. שני הפרמטרים האלו חשובים מאוד לבנייה של "פרופיל קישורים בריא".

תוצאות "מיוחדות" בגוגל

מלבד תוצאות הטקסט שהן התוצאות הקלאסיות, יש בגוגל גם לא מעט תוצאות מסוגים אחרים התוצאות האלו יכולות להופיע בחיפוש הכללי, אך ניתן גם לסנן ולראות רק תוצאות מסוגים ספציפיים כמו למשל תמונות או וידאו. הנה הסוגים העיקריים:

תוצאות תמונה 

אלו הן תוצאות של תמונות שנלקחות מאתרי אינטרנט שונים. אם האלגוריתם של גוגל מסיק שמדובר בשאילתה שאפשר להמחיש באמצעות תמונות, הוא יציג אותן גם בחיפוש הכללי.

הדרך הכי טובה לדחוף תמונות למעלה היא באמצעות הוספה של 2-3 מילים שמתארות את מה שיש בתמונה דרך תג מיוחד שנקרא ALT. כדאי גם שמסביב לתמונה יהיה טקסט עם קונטקסט מתאים. עמודים שיש בהם רק תמונות בדרך כלל לא יתברגו טוב בתוצאות והם אפילו יכולים להזיק (קישור רק לתמונה המלאה כקובץ הוא עדיין בסדר).

מן הסתם רצוי מאוד שהתמונות יהיו מקוריות. למשל, תמונה של הבניין הראשי שלכם, מעבדה, מוצר, תרשימים וכו'.

קידום אתרים אורגני - תוצאות תמונה


תוצאות וידיאו

תוצאות וידאו דומות לתוצאות תמונה, אך הסרטונים נלקחים בדרך כלל מי-טיוב או עמודים שיש בהם סרטונים מוטמעים. שוב, רצוי עם טקסט בקונטקסט המתאים או אפילו תמלול. 

שימו לב שבתוך Youtube אתם מגדירים כותרות ותיאורים אינפורמטיביים בזמן העלאת הסרטון בהתבסס על מילות המפתח שמצאתם בשלב הראשון. (התגיות פחות קריטיות).

קידום אתרים אורגני - תוצאות וידיאו


תוצאות מקומיות

תוצאות מקומיות הן תוצאות של עסקים או אתרים שקרובים למיקומו הגאוגרפי של המשתמש או מקום שהוא ציין בשאילתה. אם אתם נותנים שירותים בתחום ספציפי, ייתכן שתוכלו לקבל תנועה רלוונטית רק מפתיחה של פרופיל עסקי בגוגל (Google Business Profile).

אבל גם אם לא, חשוב לפתוח פרופיל על מנת שאם יחפשו את השם שלכם באופן ספציפי יוכלו למצוא מלבד האתר גם את כל הפרטים עליכם, מפה, הוראות הגעה וכו'.

בכל אופן, כאשר אתם פותחים פרופיל הקפידו למלא את כל הפרטים ולהתקרב ל-100%. זה כולל גם תמונות של העסק מבפנים ומבחוץ, קטלוג מוצרים, שעות פתיחה, קישור לקביעת פגישה וכו'.

עוד דרך להתקדם בתוצאות המקומיות היא לבקש מלקוחות או שותפים עסקים לכתוב עליכם ביקורות (שימו לב שגוגל אוסרת לשדל אותם לכתוב ביקורות חיוביות באופן ישיר).


שאלות ותשובות ומבני נתונים דומים

שאלות ותשובות הן עוד סוג של תוצאות שתופסות דומיננטיות בשנים האחרונות. במקרה הזה גוגל יציג את השאלה וחלקים מהתשובה עם קישור לעמוד הרלוונטי. 

אם אין לכם באתר עדיין דף שאלות ותשובות (FAQ), הגיע הזמן ליצור אותו. על מנת שגוגל יזהה אותו כמו שצריך, רצוי להוסיף גם סימון סכמה מתאים.

באותו אופן ניתן לסמן מבני נתונים דומים כגון הוראות שימוש (How to), מועדים של קורסים או אירועים ואפילו עמודי משרות (Jobs). למידע נוסף הסתכלו בעמודי הסכמה של גוגל.

קידום אתרים אורגני - שאלות תשובות

קידום אפליקציות (ASO)

קידום אפליקציות (נקרא גם ASO) הוא תחום מקביל לקידום אתרים ולא מאוד שונה ממנו שרלוונטי להרבה חברות טכנולוגיה וסטארטפים  שעוסקים בפיתוח. ההבדל המרכזי כאן הוא שהקידום של האפליקציות נעשה בחנות ה-Appstore של אפל וה-Google Play של גוגל.

מנוע החיפוש של גוגל יודע לשלוף את המידע על האפליקציה ולהציג קישור אליה בהתאם לסוג המכשיר בו נעשה שימוש (במחשב יופיע קישור לגרסת ה-HTML המקבילה בחנות).  אם האפליקציה כבר מותקנת, הוא עשוי להציג קישור לתוכן ספציפי (מה שנקרא "קישור עמוק").

קידום אפליקציות ASO

בין שאר הפרמטרים שיש לשים לב אליהן: מחקר מילות מפתח, יצירת צילומי מסך מגוונים, בחירת אייקון בולט ודחיפה של המשתמשים לכתוב עליכם ביקורות (כאן גוגל ואפל בדרך כלל מתעלמות מניסוח כמו "דרג אותנו בחמישה כוכבים בחנות").

חשוב לזכור ששוק האפליקציות הוא צפוף מאוד והמשתמשים נוטים לדלג בין המון אפליקציות לפני שהם מחליטים איזו להתקין. לכן בחירת התיאור המתאים (כולל Features) היא קריטית אפילו יותר מאשר בגוגל.

מכיוון שמדובר בנושא די גדול שלא נוכל לכסות את כולו כאן ויש גם דגשים ספציפיים לכל חנות, כדאי לחפש לפחות מדריך ASO אחד מעודכן בגוגל (יש עשרות).

הקשר בין קידום אתרים ורשתות חברתיות

אחת השאלות הכי נפוצות אצל מי שמתחיל לקדם את האתר שלו היא האם פעילות ברשתות חברתיות ובמיוחד פרסום של קישורים לאתר עוזרים גם ל-SEO?

 התשובה היא שאנחנו לא באמת יודעים: גוגל יודע לקרוא פוסטים ציבוריים מרשתות כמו פייסבוק וגם קישורי Javascript, אבל לא ברור עד כמה הוא מתייחס אליהם. (חשבו כמה קל להספים בצורה הזו).

מה שאנחנו כן יודעים הוא שפרסום קבוע ברשתות חברתיות, בעיקר לתכנים מעניינים עשוי להגדיל את מספר האתרים שיקשרו אליכם באופן טבעי ולכן באופן עקיף אפשר להגיד שפעילות ברשתות חברתיות חשובה גם ל-SEO. מצד שני, אם אתם רוצים להתמקד רק בקידום נטו, פעילות ברשתות חברתיות היא לא תחליף לקמפיינים של בניית קישורים וכו'.

לסיכום - מה הלאה?

בטווח המיידי עליכם להמשיך ולעקוב אחרי הדירוגים של מילות המפתח (SEORush ו-Aherfs עושים גם את זה) וכמובן התנועה שנכנסת אליכם דרך Google Analytics.

תוצאות ב-SEO זה לא משהו שמשיגים בין לילה, והמון פעמים ״קוטפים את הפירות״ רק לאחר חודשים של עבודה, שזהוהזמן שלוקח לפעמים לגוגל ״לקלוט״ את התוכן הנהדר שכתבתם (במיוחד עבור אתרים חדשים). לכן, השקעה בקידום האתר שלכם במנועי החיפוש צריך להכנס תחת ההשקעות לטווח ארוך שלכם.

יחד עם זאת, השקעה במהלכי SEO עשויה להיות ההשקעה הכי משתלמת שלכם מאחר ועשוי להוות ערוץ מרכזי למשיכת לקוחות חדשים, בייחוד כאלה שמחפשים אתכם באמת, מבלי השקעה כספית באופן לינארי כמו בעולם הפרסומות.

היו סבלנים, השתמשו בידע וצברו ידע חדש, ובמידת הצורך גם השתמשו בגורמי מקצוע שזו עבודתם. בהצלחה!

💡 זה הוא פוסט אורח המשקף את דעתו וניסיונו האישי של הכותב או הכותבת.
חושבים שיש לכם גם מה לשתף עם הקוראים שלנו? נשמח לשמוע ממכם.
תגיות:
אופס.. משהו השתבש.
💩
הצטרפו ל-10,000+ יזמים ויזמות שמקבלים ״פור״ על כל השאר
☝️ חזור למעלה