התחברת בהצלחה!
אתם כאלה מוכשרים - אבל אפשר לבחור רק שלוש יכולות

מה זה CTR (בשיווק דיגיטלי)? הסבר פשוט עם דוגמאות להמחשה

למה מתכוונים ב-CTR בעולמות האינטרנט, הפרסום והשיווק הדיגיטלי? באנו לעשות סדר.

מתוך המילון
לסטארטאפ לוגו
|
לכל המושגים  👈

⚡️ התשובה הקצרה

CTR זה קיצור של Click Through Rate, או בעברית - שיעור הלחיצות (קליקים). מדובר במדד הנעשה בו שימוש בעיקר בעולמות הפרסום והשיווק באינטרנט, המייצג את אחוז הקליקים שקיבלה מודעה (פרסומת) מסוימת ביחס לכמות האנשים שנחשפו אליה. לדוגמה, אם מודעה נחשפה ל-100 אנשים אבל רק 5 לחצו עליה, הרי ששיעור הקליקים של מודעה זו, כלומר ה-CTR, הוא 5% (5 קליקים לחלק ל-100 חשיפות).

🧠  התשובה המלאה

CTR זה ראשי תיבות של Click-Through-Rate, או בעברית - שיעור הלחיצה (או הקלקה). זה הוא מדד מספרי אשר בד״כ מוזכר בעולמות השיווק הדיגיטלי והקידום באינטרנט - קידום אורגני במנועי החיפוש (SEO ו-ASO), קמפייני קידום PPC, פרסומות בפייסבוק וכו׳ - אך לא רק.

ה-CTR מייצג את היחס בין כמות החשיפות של משהו מסוים (פרסומת, קמפיין אימלים, באנר… וואטאבר) לבין כמות האנשים שאשכרה לחצו עליו. כמובן שבתור המפרסמים עצמם, אנחנו רוצים אחוז CTR כמה שיותר גבוה מאחר וזה אומר שיותר אנשים יגיעו אלינו.

מה זה CTR?



איך מחשבים CTR? 

אז ה-Forumala לחישוב ה-CTR הוא חשבון דיי פשוט:

(כמות הקליקים / כמות החשיפות) * 100 = CTR

לדוגמה, אם עשיתם פרסומת בפייסבוק ורק 30 אנשים לחצו עליה מתוך 1000 האנשים שנחשפו אליה בפיד, זאת אומרת ששיעור הלחיצה, כלומר ה-CTR, הוא 30 (קליקים) לחלק ל-1000 (חשיפות) וקיבלתם את היחס בינהם. הכפילו ב-100 (כדי להגיע לאחוזים שלמים - מתמטיקה..) ותקבלו את האחוז המדויק - שבמקרה שלנו הוא 3%. רק 3% מתוך האנשים שנחשפו למודעה בפייסבוק לחצו עליה. 

מה זה CTR? חישוב Formula


יש גם CTR Calculator (מחשבונים) שבהם אתם יכולים להכניס את כמות החשיפות והקליקים והם יעשו את החישוב בשבילכם, אבל זה סה״כ מתמטיקה פשוטה של חישוב יחס - לא מדע טילים.


למה CTR זה חשוב בסה״כ?

טוב, זה אולי דיי ברור - אם יש לכם CTR גבוה, זאת אומרת, שאחוז גבוה מהאנשים שנחשפים אליכם איפשהו באינטרנט באמת לוחצים עליכם, זה אומר שיותר אנשים מגיעים לאתר שלכם - שזה טוב.  ל-CTR יש השפעה ישירה על ״ההצלחה״ (תהיה אשר תהיה) בהתאם לעולם תוכן בו אתם נמצאים:

  • בעולמות השיווק הדיגיטלי:  זאת אומרת, פרסום בפייסבוק, גוגל וכו׳ - זה אומר שיותר אנשים שנחפשו לפרסומת שלכם לחצו עליה, מה שאומר שיותר אנשים הגיעו לאתר שלכם ואולי עשויים לקנות משהו. מעולה, הפרסומת עובדת. כנ״ל לגבי ניוזלטרים וקמפיינים באימל - המון אנשים יקבלו את המייל אבל רק אחוז מסוים ילחץ עליו.
  • בעולמות הקידום האורגני: בין אם אתם עושים SEO (קידום אורגני בגוגל) או ASO (קידום אורגני בחנויות האפליקציות), ל-CTR יש השפעה ישירה על הקידום שלכם. מנועי החיפוש מדרגים גבוה יותר תוצאות שיש להם CTR גבוה יותר, מתוך אמונה שמה שלוחצים עליו יותר (באופן יחסי) כנראה מהווה את ה״תשובה״ לחפוש של המשתמשים.
  • בעולמות הסושיאל: אפילו כשאתם סתם מפרסמים פוסט בפייסבוק או באינסטגרם, האלגוריתם של ״הפיד״ יקדם פוסטים שיותר אנשים עשו אינטקרציה איתם - לייקים, שיתופים, לחיצות לקריאה מורחבת וכו׳. גם זה מהווה סוג של CTR.


מה נקרא CTR ״טוב״?

שאלה לגיטמית. התשובה הקצרה: זה תלוי.

על אף שכל מיני אתרים ומומחים באינטרנט עשויים להגיד ש״5% CTR לפרסומת שלך זה טוב״  ו״פחות מ-1% זה רע״ - תכל׳ס, על אף שיש סטנדרט תעשייתי עבור תחום מסוימים, אין תשובה חד-משמעית.

למה? כי זה תלוי בהמון גורמים: התעשייה בה אתם נמצאים, הפלטפורמה בה אתם משתמשים, המוצר שאתם מפרסמים, הקהל אליו אתם פונים האופן שבו אתם משווקים אותו, ואפילו השעה שבה תפרסמו.  הכל יכול להשפיע על אחוז ה-CTR שלכם.

אז אין כזה דבר ״CTR טוב״, יש כזה דבר ״CTR מתקבל״ - והוא סובייקטיבי לעולם בו אתם נמצאים. המטרה שלכם הוא לנסות לשפר אותו כמה שאפשר.

לדוגמה, אם אתם מפרסמים בפייסבוק פרסומת לשעוני יוקרה במחיר גבוה במיוחד, יש סיכוי שה-CTR יהיה נמוך (כי זה מוצר נורא נישתי), אבל גם אם כמות האנשים שילחצו מאוד קטנה אבל מספיק שאחד או שניים יקנו איזה שעון ב-30,000 דולר בשביל להחזיר לכם את ההשקעה (ROI) על הפרסום - הרי זה מתקבל.

זה ה-CTR של האתר הזה בשבוע האחרון (בזמן כתיבת ערך מילוני זה) מבחינת הקידום האורגני בגוגל - כמות החשיפות בגוגל (הופעות בתוצאות החיפוש) ליחס האנשים שבאמת לוחצים על התוצאה ומגיעים לאתר. טוב? לא טוב? זה הכל יחסי.

CTR קידום אורגני בגוגל



איך לשפר את ה-CTR שלכם?

טוב, אז הבנתם ש-CTR זה חשוב וככל שזה יותר גבוה זה טוב יותר (דה..). אז איך משפרים? יש כמה דברים שאתם יכולים לבדוק או לשפצר:

1. שפרו את ה״קופי״ - כותרות, טקסטים וכו׳. תגרמו להם להיות יותר מושכי תשומת לב ובידקו האם הם מדברים בשפה של קהל היעד שלכם.

2. שפרו את ״הקריאייטיב״ - השתמשו באילוסטרציות, סרטונים, תמונות וכל מיני אלמנטים ויזואלים אחרים שעשויים למשוך את תשומת הלב מקהל היעד שלכם.

3. תמקדו את קהל היעד שלכם - גם אם תשתמשו בכותרת המפוצצת ביותר, אם הקהל אליו אתם נחשפים לא רלוונטי למה שאתם מפרסמים, זה פשוט יגרום לפחות אנשים ללחוץ עליו. תחשבו שאתם מפרסמים מוצרים לתינוקות בקהילות של אנשים בני 15-24 -  הסבירות שמישהו ילחץ על הפרסום הוא מאוד נמוך. תדאגו שאתם נמצאים במקומות/פלטפורמות/קבוצות/ערוצים שקהל היעד שלכם נמצא בו.

4. החליפו פלטפורמה - וואלה, לפעמים זה לא אתם, לפעמים זה פשוט לא זה. אתם לעיתים תגלו שפרסום באינסטגרם עובד לכם יותר טוב מפרסום בפייסבוק, או פרסום בגוגל יותר טוב מפייסבוק, או שפרסום בטוויטר עובד לכם יותר טוב מגוגל. למה? לפעמים אין תשובה חד-משמעית, זה פשוט קורה. פשוט התנסו ותבחנו מה עובד הכי טוב.

5. עשו ניסויים - אחד הדברים שיעלו אתכם רמה בניסינות השיפור שלכם היא שימוש בכלים כמו A/B Testing.



לסיום - Build, Measure, Repeat

התייחסות ל-CTR שלכם הוא קריטי על מנת למדוד את הביצועים של מה שאתם מפרסמים (בכל תחום בחיים). התנסו, תממדו, ולמדו מה עובד הכי טוב על מנת להשתפר - אין דרך אחרת מזו. 

קחו לדוגמה את הדף הזה שהגעתם אליו - כן, זה שאתם קוראים ממנו עכשיו. אם הגעתם לכאן דרך גוגל, כנראה אתם ועוד מאות אחרים ראיתם את התוצאה שלו בגוגל (נחשפתם אליו), אבל רק אחוז מסוים ממכם לחץ ונכנס (הקליק עליו) - זה בידיוק ה-CTR, כלומר, היחס בין כמות האנשים שנחשפו לאתר בתוצאות החיפוש בגוגל לבין אלה שלחצו ונכנסו אליו.