התחברת בהצלחה!
אתם כאלה מוכשרים - אבל אפשר לבחור רק שלוש יכולות

מה זה MRR ואיך מחשבים אותו?

מה זה MRR? איך מחשבים MRR? מה זה לעזאזאל כל הראשי תיבות האלה ולמה זה חשוב לחברה שלכם? באנו לעשות סדר.

מתוך המילון
לסטארטאפ לוגו
|
לכל המושגים  👈

⚡️ התשובה הקצרה

MRR זה קיצור של Monthly Recurring Revenue, או בעברית פשוטה - הכנסה חודשית קבועה. MRR זה למעשה הכמות של הרווח הצפוי של החברה בכל חודש (לפני הוצאות). לדוגמה, סטארט-אפ שמכניס 30 אלף דולר בחודש הכנסות הוא בעצם סטארט-אפ עם מחזור הכנסות של 30 אלף דולר MRR.

🧠  התשובה המלאה

MRR זה ראשי תיבות של Monthly Recurring Revenue ובעצם מדובר במדד עבור ההכנסה הצפויה מידי חודש עבור עסק או חברה. MRR הוא מדד קריטי על מנת להבין את הרווחיות של עסק מסוים וכמובן את תזרים המזומנים הנכנס לחברה מידי חודש. מן הסתם, ככל שה-MRR יותר גבוה (משמע, יותר הכנסות כל חודש), כך החברה נמצאת במצב טוב יותר. MRR זה מדד שגם מוזכר עם ARR, רק ההבדל הוא ש-ARR זו ההכנסה הצפויה השנתית (ולא החודשית).

איך מחשבים MRR?

הדרך הפשוטה ביותר לחשב MRR הוא לקחת את הרווח הממוצע מלקוח (Average Revenue Per User או ARPU בקיצור) על בסיס חודשי, ולאחר מכן להכפיל במספר הלקוחות.

מה זה MRR ואיך מחשבים אותו


לדוגמה, אם יש לכם 10 משתמשים משלמים על Basic Plan סכום של 10 דולר בחודש, ועוד 10 לקוחות שמשלמים על תוכנית Pro Plan סכום של 15 דולר בחודש, ה-MRR שלכם הוא (10 * $10) + (10 * $15) = $250.

כמובן, ככל שהעסק יגדל כך תצטרכו לחפור יותר במטריקות וחישוב פשוט כמו זה לא יספיק בשביל לתת תמונה מלאה על המצב הפיננסי של החברה. אתם תתחילו למדוד דברים כמו כמה לקוחות שידרגו ומשלמים כרגע יותר, כמה לקוחות שינמכו את התוכנית שלהם, כמה נטשו לגמרי והפסיקו לשלם (Churn Rate) וכו׳. אבל בתחילת הדרך, אין דרך יותר פשוטה מפשוט כפל פשוט. 


למה לעקוב אחרי ה-MRR זה חשוב?

חברות סטארט-אפ מצליחות בייחוד חברות SaaS, עוקבות אחרי ה-MRR עבור שתי סיבות עיקריות:

תחזית הכנסות ותכנון עתידי - אתם כנראה מבינים שכאשר יודעים את ההכנסות החודשיות הקבועות (יחסית), ניתן להבין יותר טוב לאן הרוח נושבת וכיצד ניתן לפזר את הכסף על מנת להמשיך לגדול ולהתרחב. לדוגמה, אם יש לכם אפליקציה עם 1000 מנויים שמשלמים לכם 30 דולר בחודש, אתה יודעים שבסוף החודש כנראה תסיימו עם 30 אלף דולר הכנסות (כמובן שיש מצב שחלק מהמשתמשים יעזבו). בהתאם לתחזית זו אתם יכולים לתכנן את הצעדים הבאים בחברה (גיוס עובדים, השקעות נוספות וכו׳).

מדידת הגדילה (Growth) והמומנטום - MRR זה המדד העיקרי אם לא הכי חשוב עבור רוב חברות הסטארט-אפ ובייחוד אלה שנמצאים במודל עסקי של SaaS. כל עלייה ב-MRR זה בעצם תוצאה של גדילה של החברה (עוד לקוחות משלמים) וכל ירידה (מה שנקרא Churn בשפה המקצועית) זה בעצם צעד אחורה בחברה. במילים אחרות, עלייה או ירידה הם אינקדציה להאם אתם עושים משהו טוב או משהו רע בחברה. 

מעבר למדד חשוב עבורכם על מנת להבין האם אתם בכיוון הנכון עם המוצר שלכם, זה מדד שהמון משקיעים ישאלו אתכם וכנראה השאלה ״מה ה-MRR שלכם היום?״ או במילים אחרות, המשקיע שואל כמה כסף (שצפוי להכנס) אתם מרוויחים כל חודש. 

🧠  להרחבה בנושא

קבלו כמה פוסטים ומדריכים שישלימו לכם את החסר בנוגע למונח MRR: