התחברת בהצלחה!
אתם כאלה מוכשרים - אבל אפשר לבחור רק שלוש יכולות

איך להציג את עצמי בצורה אפקטיבית: טכניקות שימושיות

הרגע (הלפעמים מביך) של להציג את עצמך בפני אנשים - איך עוברים אותו כמו גדולים ובצורה יעילה? בפוסט זה נכסה מספר שיטות וטיפים שיסייעו לכם בפעם הבאה שאתם מציגים את עצמכם בכתב או בעל פה.

איך להציג את עצמי בצורה אפקטיבית: מדריך + טכניקות
לוגו של הספונסר
הפוסט בחסות:

בתור יזם או סתם ״אדם רגיל״ אני נדרש להציג את עצמי הרבה. בין אם זה להציג את עצמי בפני אנשים זרים, במהלך ראיון עבודה או אפילו הצגה עצמית בכתב במייל אקראי לאנשים שבחיים לא דיברתי איתם.

בפוסט זה אציג בפניכם מספר טכניקות יעילות שבהן אני משתמש באופן אישי על מנת להציג את עצמי בכל סיטואציה שהחיים מפילים עליי, תוכנית מסודרת, וטיפים שילמדו אותך איך להציג את עצמך בצורה אפקטיבית וגם באופן שקל מאוד ליישם גם לאדם הממוצע.


למה זה כ״כ חשוב לדעת להציג את עצמך בפני אנשים כמו שצריך?

מבלי שאנחנו שמים בכלל לב, אנחנו נמצאים המון פעמים בסיטואציות שמצריכות להציג את עצמנו.  הצגה עצמית שלא כראוי עלולה לגרום לצד השני להיות מבולבל ולא להבין מי אנחנו, מה אנחנו מייצגים ואיזה ערך אנו יכולים לתת לו, ובקיצור עלולה להפוך קשר שיכל להיות יעיל ובעל הזדמנויות לקשר אקראי ללא מטרות. וזה סתם חבל.

האופן שבו אנחנו מציגים את עצמנו הוא פונקציה של המצב בו אנחנו נמצאים. במידה ואנחנו צריכים להציג את עצמנו בראיון עבודה, התוצאה עשויה להיות טיפה שונה ומותאמת מאשר מצב בו אנחנו מציגים את עצמנו בכתב. אך הסירו דאגה, את הכללים שנלמד תוכלו להשליך ולהתאים לכל סיטואציה.

אז אחרי שהבנו את המוטיבציה, בואו נתחיל.

טכניקת 3 האצבעות

אני רוצה שנתחיל בתרגיל עצמאי אני מבקש שתהיו עם עצמכם כנים. קחו לעצמכם 10 שניות ותציגו את עצמכם, ממש ככה תדברו מול המסך (אל תתביישו), כאילו אתם עכשיו עומדים מול סמנכ״ל גדול מחברה גדולה בתחומכם, השתמשו בטונציה הנכונה, במילים הנכונות וכו׳.

לאחר שסיימתם אני רוצה שתדרגו על פי דעתכם בלבד את איכות הדברים שאמרתם בין 1 ל-5. אם יש מישהו לידכם שתוכלו להתנסות עליו, אפילו יותר טוב. העדיפות היא לקבל פידבק מאדם אחר, אך גם רפלקציה אפקטיבית כמדד.

לאחר שסיימתם את זה, אני רוצה שתעשו בדיוק את אותו התרגיל רק הפעם באורך 30 שניות -  תציגו את עצמכם ותדרגו את האיכות שוב.

אני מבקש מכם לזכור את המספרים עד לסיום קריאת המאמר.


עכשיו, בואו נתחיל ללמוד, טכניקת 3 האצבעות:

  1. ספרו 2 דברים על עצמכם: שם, גיל, סטטוס, עיר וכו׳
  2. ספרו משפט אחד על העבר שלכם: ״ב-5 השנים האחרונות״, ״בשנה האחרונה״ וכו׳
  3. ספרו מה אתה עושה היום במשפט.


לאחר שקראנו את הנוסחה הקצרה הזאת, נשאלת השאלה למה להיות כל כך מתומצת?
נחלק את התשובה ל-2 סיטואציות שבהם נצטרך להציג את עצמנו:

סבב היכרות - במצב ובו מדובר באירוע מרובה משתתפים וכל אחד נדרש להציג את עצמו. במקרה שכזה אין לנו הרבה זמן להצגה עצמית ואנו רוצים לתת את העיקר, מה שגם אם נרחיב יותר מידי, בסיטואציה שכזו, עשוי להיווצר עלינו רושם נרקסיסטי.

שיחת היכרות ראשונית - בשיחות אישיות, כן יש משחק להרחבות, אבל מאותה סיבה גם נתמצת ככל האפשר מכיוון שיש לפנינו שיחה יחסית ארוכה, ובמצב זה נשתמש שיטת ה-״פינג פונג״ (יש כאלה שיקראו לה break out technique) עליה אסביר לעומק בעוד רגע.

בואו ניקח דוגמה, פרופיל אווטאר שבנינו במיוחד.
הפרופיל יחסית מסובך בכוונה תחילה להקשות על התרגיל.


הצגה עצמית אפשרית

״שלום, אני רוני רון בן 23 מחיפה, הקריירה שלי התחילה קצת לפני צה״ל כשלקחתי קורס סייבר שתרם לי המון להתקבל לתחום ביחידה 8200 של צה״ל, לאחר שירות ארוך ומורכב עם המון אתגרים וקורסים, השתחררתי היישר לעבודה בחברת גוגל בתור חוקר סייבר שחוקר את הדברים בצורה טיפה יותר טכנית. עקב רצון לפעם מוח אופקים התחלתי ללמוד שוק ההון ואת העולם הפיננסי מה שמביא אותי למה שאני היום, החל משנת 2019 אני סוחר יומי בבורסה בתל אביב וניו יורק ויש לי עסק לייעוץ והכוונה בתחום בשם הנפקה-IL.״

הצגה עצמית מתומצתת ואפקטיבית

כעת ננסה להתאים את ההצגה האפשרית לשיטת שלושת האצבעות. 

״שלום אני רוני רון בן 23 מחיפה (אצבע ראשונה) ב-5 השנים האחרונות עסקתי בעיקר בתחום הסייבר במסגרת צבאית בקהילת המודיעין של 8200 ובחברות ענק כמו גוגל (אצבע שנייה) לאחרונה אני עושה הסבה לעולם הפיננסים ושוק ההון ואני סוחר יומי בבורסה ויש לי עסק לליווי וייעוץ בשם הנפקה-IL, יצא לך לשמוע עלינו? (אצבע שלישית)״


טכניקת ״הפינג-פונג״

אז בחלק הקודם הזכרתי את טכניקת ה״פינג פונג״, שמיועדת לשיחות יותר ארוכות. אז הגיע הזמן לתת הסבר.

כמו הרבה תהליכים בגוף, גם כאשר אנו מדברים מופרש דופמין למוחנו, כן בדיוק החומר הזה שגורם להנאה בסמים, בתרופות כמו ריטלין ועוד. הדופמין נותן לנו תחושת הנאה ומפיג בפנינו את אפקט הזמן, אנו לרוב לא נשים לב לזמנים האמיתיים, מה שיכול ליצור מצב של דיבור יתר או במילים אחרות ומבלי ששמנו לב הפכנו להיות.. חפרנים.

לכן, במקרה של שיחה ארוכה יחסית, אנו נדבר מעט ונעביר את השרביט לצד השני, ניתן לו לדבר, ונחכה שתהיה לנו הזדמנות להמשיך, ושוב נעביר אליו את השרביט שנרגיש שקצת הפרזנו. ממש כמו משחק פינג פונג - ניקח הפסקות קצרות על מנת לתת לצד השני גם את היכולת לדבר, וגם בסופו של דבר לצפות שגם אצלו יופרש דופמין והוא יהנה מהשיחה ויזכור אותה, כי כמו שאנחנו למדים -  אנשים זוכרים חוויות ותחושות, ופחות מילים. ובסופו של יום, לגרום לאנשים להרגיש טוב עם עצמם לאחר שיחה עם איתנו כנראה תוביל ל-Outcomes טובים גם בהמשך.

לאחר הקריאה-כנראה עוברת בכם השאלה: איך אדע מתי לעשות את ההפסקות ומה אעשה בהם?

אז למען האמת, אין דרך באמת לדעת מתי לעשות את ההפסקות האלה, זה די דינמי ותלוי בסיטואציה, אך ככלל אצבע בהצגה העצמית מומלץ לסיים תוך 20-35 שניות ולא יותר! 
כאשר בסוף ההצגה נפנה שאלה (ההמלצה היא לשאלה סגורה) שתסב את תשומת לב הצד השני, כמו תופסן קשב. שאלות לדוגמה:

  • האם אתה מכיר את תחום הסייבר?
  • האם יצא לך לשמוע על החברה שלי?
  • ספר לי משהו קטן עלייך
  • למדת גם בטכניון?
  • אתה מעדיף שאתן פרטים?

שאלות שכאלה עשויות ״לשבור את הקרח״ ולגרום לשיחה קולחת יותר עם הצד השני.



עשה ואל תעשה כשאתה מציג את עצמך 

הנה כמה טיפים שכדאי לקחת בחשבון. את הטיפים האלה ניתן ליישם בין אם אתם מציגים את עצמכם בכתב או בעל פה.

עשה 

✅ השתמשו בסטוריטלינג
נסו להציג את מה שאתם מדברים עליו, כמו סיפור, סטוריטלינג זוהי טכניקה שבעצמה יש עליה עשרות קורסים מאוד מומלצים באינטרנט, דברו עם הידיים, תתארו את התהליך שלכם, תספרו סיפור ואל תציגו את החיים שלכם בסדר כרונולוגי בהכרח, הטכניקה גורמת לצד השני להיות קשוב יותר ולזכור בעזרת אמצעים שונים את הנאמר. בנוסף, נסו להשתמש בשפת גוף ייצוגית שמראה ביטחון לצד הצגת הסיפור.

✅ חבשו כובע אחד 

במקרה של הרבה תחומים בהם אתם עושים, יש לבחור את הכובע הרצוי מאשר להסביר את מכלול התפקידים והדברים שאתם עושים בחיים. תמיד לחשוב למה אתה נמצא בסיטואציה ומה אתה מנסה להעביר ללקוח? איזה ערך אתה מספק לו? 

✅ סיום בקריאה לפעולה
במידה וזה מתאים לסיטואציה, נסו לסיים את ההצגה עצמית בקריאה לפעולה שמהווה תופסן קשב בסוף שיחה למעבר נתונים נוסף, העברת פרטי התקשרות ועוד.

✅ שחקו חכם

תשחקו פינג פונג בצורה חכמה, תאזינו ותדעו מתי להעביר את השרביט אליכם ומתי לתת להעביר אותה, בשאלה הראשונה לדוגמה בהצגה העצמית, מומלץ שהשאלה תהיה סגורה, ואילו בשאלה השנייה לאחר כ-2 דקות של דיבור מומלץ לשאול שאלה פתוחה ולתת לצד השני מקום. תנהלו את השיחה ואל תהיו מנוהלים, זכרו שהמוכרים הטובים ביותר הם אלה שמאזינים ולא מדברים על מנת לדעת לפתור את הקשיים ולדעות את הבעיות של הצד השני.

✅ תהיו ספציפיים
לפעמים טוב להיות ספציפיים מאשר להתפזר. ואפשר להשתמש בהגזמה קצת. ספרו על פרויקטים או מהלכים מוצלחים שעשיתם בעבודה או בחיים שלכם. כמו כן, אם יש יתרון לנתון ספציפי השתמשו בו - כמו חברה גדולה שעבדתם בה, תפקיד חשוב, או אפילו גיל שיכול להעיד על האישיות שלכם שהספקתם הרבה בתקופה קצרה. לדוגמה, ״במהלך השנתיים האחרונות הובלתי באמזון את הליך המעבר לענן אצל מעל ל-50 חברות״.

✅ תעשו שיעורי בית
אם יש לכם אפשרות לדעת מי הבן אדם שאתם הולכים להיפגש איתו, נסו לחקור עליו להבין מה מעניין אותו ולמצוא נקודות השקה, ככל שנמצא יותר נקודות השקה בין חיינו לחייו ונציין אותם, כך החיבור יהיה גדול יותר, יש צורך ואפילו מומלץ למצוא אותם גם בחיים האישיים וגם במקצועיים. אל תתאבדו על זה יותר מידי, מספיק מעבר מהיר על הפרופיל LinkedIn שלהם או ה-Bio בפייסבוק בשביל להבין הרבה יותר על הבן אדם שעומד מולכם. אל גם תחקרו יותר מידי או תשיגו מידע ממקומות שלא סביר שתשיגו מהם מידע, אחרת תצאו סטוקרים. 

✅ תהיו יצירתיים, במידת הצורך

הרבה פעמים אנחנו נמצאים בסיטואציות בהן אנחנו רוצים קצת לבלוט מבין השאר ולכן התהייה היא איך להציג את עצמי בצורה יצירתית. הדרכים לעשות זאת תלויות מאוד בסיטואציה לכן קשה לתת טיפ ספציפי. דרך טובה היא בד״כ לספר פרט מעניין על עליכם שסביר להניח שאין עוד אנשים בחדר עם עובדה כזו על עצמם.  לדוגמה, להגיד ״קוראים לי משה ואני אוהב ספורט״ זה מאוד גנרי, אבל להגיד ״אני משה ועוסק בספורט אתגרים וכל שנה נוסע לטפס על הקילימנג'רו״ - בטוח שימשוך תשומת לב יותר וככל הנראה יגרום לשבירת קרח. לא בטוח מתי בידיוק הזמן עבורכם לספר פרטים כאלה, אבל אני מקווה שהבנתם את הרעיון. מה שחשוב לזכור הוא למצוא איזון טוב בין יצירתיות לענייניות. אתם לא רוצים להסיח דעת יותר מידי מהעיקר.

✅ דברו בגובה העיניים, ליטרלי
הסתכלו תמיד בעיניים, אבל לא בקטע קריפי. במידה ואתם מציגים את עצמכם בפני מספר אנשים, החליפו את המבט באופן אקראי בין הסובבים.


אל תעשה 

❌ ״לחפור״ על ההתחלה
לא לתת את כל האינפורמציה כבר בהתחלה, אנו רוצים ליצור מסתורין, על מנת שישאלו שאלות ושוב נקיים את טכניקת ה״פינג פונג״. חוץ מזה גם לא תוציאו רושם שהשיחה (וכל העולם) סובב סביבכם. צרו ״בילד אפ״, ותבנו עליו בהמשך השיחה במידת הצורך.

❌ להתעסק בדברים אחרים

לא להסתכל על השעון או על הטלפון, ואפילו לא להניח אותו על השולחן, זה מעיד על שעמום וחוסר יכולת הקשבה. זה יצור רושם שלא מעניין אתכם המעמד בו אתם נמצאים ויכול להתפרש כזלזול ע״י הצד השני. באופן מפתיע הרבה אנשים עושים זאת, כאשר אין בעיה אם זה שמשהו מסוים לא מעניין, פשוט מלכתחילה אל תגיעו לסיטואציה אם ככה.

❌ לזוז יותר מידי

ברמה הפיזית, בזמן שאנחנו מציגים את עצמנו, כדאי לא לשפשף איברים כמו ברך או רגל, או לשחק באביזרים כמו טבעת, שרשרת, בקבוק וכו׳ - עשוי ליצור הסחת דעת מיותרת לדברים שנאמרים. תהיו קולים.

לסיכום

אז כל כך הרבה זמן של בלאגן מתכנס לסדר מופתי כאשר משתמשים במתודה מסודרת ומנסים ״לשפץ״ אותה בהתאם לאדם שאיתו אנו מדברים. ברור שאנחנו צריכים להיות דינמיים, אבל בסופו של דבר ברגע שאנחנו מבינים את הבסיס הכל ניתן לשינוי. הטיפים שלמדנו גם כן יעילים ויכולים לשפר את הקשב במקרה של שיחה ארוכה יותר. למדתם אותם, עכשיו זה הזמן שלכם, ללכת, לחפש, להתעמק, ללמוד וליישם. וכמו כל דבר בחיים, הכל זה עניין של תרגול. תתרגלו עם עצמכם ועם הקרובים שלכם כל מנת להיות מוכנים לכל סיטואציה.

הבקשה האחרונה שלי היא שתיישמו את כל מה שלמדתם -  תציגו את עצמכם מחדש ותנו לעצמכם ציון, עכשיו הזמן להשוות אותו לציון מהתרגיל בתחילת המאמר.
כמה הפעם יצא לכם?


💡 זה הוא פוסט אורח המשקף את דעתו וניסיונו האישי של הכותב או הכותבת.
חושבים שיש לכם גם מה לשתף עם הקוראים שלנו? נשמח לשמוע ממכם.
תגיות:
אופס.. משהו השתבש.
💩
הצטרפו ל-10,000+ יזמים ויזמות שמקבלים ״פור״ על כל השאר
☝️ חזור למעלה