התחברת בהצלחה!
אתם כאלה מוכשרים - אבל אפשר לבחור רק שלוש יכולות

מה זה שיווק דיגיטלי? הסבר מקיף (אך פשוט) גם למי שחדש בתחום

מה עושים בשיווק דיגיטלי? מה ההבדל משיווק מסורתי ״רגיל״? איך נכנסים לעולם השיווק הדיגיטלי וכמה מרוויחים בו? באנו לעשות סדר בעולם השיווק החדש.

מתוך המילון
לסטארטאפ לוגו
|
לכל המושגים  👈

⚡️ התשובה הקצרה

שיווק דיגיטלי (Digital Marketing) הוא מונח רחב לכל עולם השיווק באינטרנט - החל מקמפייני פרסום (לדוגמא, פרסומות בפייסבוק), נוכחות ברשתות החברתיות, קידום תוכן במנועי החיפוש (SEO), קמפייני פרסום במייל, ועד לעבודה עם ״משפעינים״ ומובילי דיעה ברשת - למעשה, כל מאמץ שיווקי המתרחש בכותלי האינטרנט נכנס תחת ההגדרה של שיווק דיגיטלי. בניגוד לשיווק המסורתי (כגון רדיו, טלויזיה, עיתונים פיזיים), מאמצי השיווק הדיגיטלי מתרחשים כולם בעולם הדיגטלי - כלומר, האינטרנט.  כיום, כמעט כל סטארט-אפ, חברה פרטית, ואף ארגונים ממשלתיים - מנהלים את מאמצי השיווק שלהם בערוצים האינטרנט והופכים את עולם ״השיווק הדיגיטלי״ לאחד הערוצים המרכזיים להגיע לקהל היעד שלהם. 

🧠  התשובה המלאה

שיווק דיגיטלי, או באנגלית - Digital Marketing, הוא מונח רחב המתאר את כל עולם השיווק המתרחש באינטרנט, בניגוד לעולם השיווק המסורתי (רדיו, טלויזיות, עיתונים פייזים וכו׳). עסקים, חברות וארגוני ענק - כולם משתמשים בערוצים הדיגיטליים כמו  קידום במנועי החיפוש (SEO), הרשתות החברתיות (פייסבוק, אינסטגרם וכו׳) ואתרי תוכן כאלה או אחרים, על מנת להגיע ללקוחות חדשים וכמו כן לנהל את ההתקשרות עם הקהל הנוכחי שלהם. למעשה, כל פעילות שיווקית כזו האחרת המתרחשת בעולם הדיגטלי עשויה להשתייך תחת ההגדרה של ״שיווק דיגיטלי״. 

מה זה שיווק דיגיטלי?


שיווק מסורתי vs שיווק דיגיטלי - מה ההבדל?

כשמדברים על שיווק מסורתי בד״כ מתכוונים לדברים כמו ערוצי הטלויזיה המסורתיים, תחנות רדיו, עיתונים פיזיים, שלטי חוצות, מגזינים, מכתבים בדואר וכו׳. ואמנם כל ערוצי השיווק האלה עדיין חלק בלתי נפרד מחיינו, העשורים האחרונים הביאו מימד חדש לחיים שלנו - האינטרנט. הדיגיטל.

עם התפרצות הטכנולוגיה לחיינו בעשורים האחרונים - סמארטפונים, רשתות חברתיות, אפליקציות, אתרים - אין מנוס מהאינטרנט - כולם שם! עולם השיווק היה חייב להמציא את עצמו מחדש ולפנות לקהל שנמצא ומסתובב בערוצים החדשים - וזה למעשה התוספת של ״דיגטלי״ למילה ״שיווק״ שמבדילה את השיווק הדיגיטלי, מ״סתם״ שיווק מסורתי.

שיווק דיגיטלי vs שיווק מסורתי


היתרונות של שיווק דיגיטלי

בניגוד לשיווק מסורתי, עולם השיווק הדיגיטלי פתח את השיווק לערוצים מגוונים מלבד אלה שהתרגלנו אליהם - רשתות חברתיות, מנועי חיפוש, אפליקציות, ״משפיענים״, פודקאסטים, יוטיוברים, אושיות אינסטגרם - הערוצים וההזדמנויות להגיע לקהל חדש לא נגמרות באינטרנט וכל שנה מתווספים ערוצים חדשים בעולם הדיגיטלי לרשימה.

לאור המגוון והעומק של ערוצי הדיגיטל השונים, שיווק דיגיטלי מאפשר הגעה לקהל מטורגט (Targeted), זאת אומרת, להגיע לקהל רלוונטי בדיוק גבוה יותר מאשר ערוצי השיווק המסורתיים. 

בואו נמחיש זאת באמצעות דוגמה ריאליסטית:

בואו נגיד שיש לכם עסק לאוכל לכלבים שנמצא בחיפה. אם בשיווק מסורתי הייתם עושים קמפיין פרסומי ברדיו לעסק שלכם, יש סיכוי שהרבה ממי שיאזין לפרסומת שלכם ברדיו בכלל נמצא בתל אביב ואין לו כלב - בזבוז של אוזניים שומעות. עם שיווק דיגיטלי אפילו לא מתוחכם במיוחד, תוכלו להרים פרסומת בפייסבוק שמטרגטת (מכוונת) רק לאנשים שנמצאים בחיפה ויש להם כלבים - יש יותר טוב מזה? מדובר בהבדל מטורף מבחינת החזר ההשקעה על תקציב השיווק שלכם (ROI) והיכולת שלכם להגיע לקהלים חדשים (ורלוונטים).

הדוגמה הנ״ל מהווה רק את קצה הקרחון של הכוח והיכולות של שיווק דיגיטלי לעומת שיווק מסורתי. הנה עוד כמה יתרונות בולוטים:

1. רלוונטי ואפקיטבי - שיווק דיגיטלי מאפשר להשקיע את המאמצים השיווקים והכסף בקהל שבאמת רלוונטי למוצר שאתם מוכרים או השירות שאתם מציעים, באמצעות כלי טירגוט מתקדמים. אל תבזבזו את הכסף שלכם על לקוחות שהם לא קהל היעד שלכם.

2. סף כניסה נמוך - שיווק דיגיטלי מאפשר גם למותגים קטנים להתחיל להשקיע בפרסום - מעמד שהיה מותרות בשיווק המסורתי (אשר עולה המון כסף) רק עבור חברות מבוססות וגדולות . אם בעבר בשביל פרסומת פשוטה בטלויזיה הייתם צריכים להרים הפקה, לערוך ולשלם ארגזים של כסף בשביל כמה שניות של תשומת לב בפריים-טיים, בעולם השיווק דיגיטלי אתם יכולים לפרסם בפייסבוק וליצור קמפייני PPC בגוגל בעלות של כמה מאות שקלים.

3. מדיד ושיטתי - בשיווק מסורתי קשה לדעת מה ההשפעה של מאמצי הפרסום שלכם. כמה מהאנשים שראו את הפרסומת שלכם בעיתון היומי באמת הפכו ללקוחות? לעומת זאת, בשיווק הדיגיטלי, מאחר והכל דיגיטלי, ניתן למדוד בדיוק יחסית גבוה מה הייתה ההשפעה של כל קמפיין שיווקי שעשיתם - כמה ראו, כמה לחצו (ה-CTR) וכמה באמת הפכו. 

4. דינמי וגמיש - בשיווק דיגיטלי יותר קל לבוא עם אסטרטגיה שיווקית אחת, להתנסות ולמדוד את ההצלחות שלה - נגיד פרסום בפייסבוק. לא עבד כמו שציפיתם? תוכלו לנסות אולי דרך ״משפיענים״ באינסטגרם. עבד סבבה ואתם מחפשים עוד דרך? אולי כתיבת תוכן אורגני בשביל להיות מקודם בגוגל יעבוד טוב יותר. האופציות והכיוון אליו אתם יכולים לקחת את השיווק שלכם הוא אינסופי. אה, ובאמצעות שיטות כמו A/B Testing תוכלו אפילו לבצע כמה ״ניסויים שיווקיים״ בו זמנית ולראות לאיזה מהם הייתה את ההשפעה הכי גבוה על מדדי ההצלחה שלכם (KPI).


מה (תכל׳ס) עושים בשיווק דיגיטלי?

עד כה נחשפתם לכמה דוגמאות בשיווק דיגיטלי אבל תוהים מה תכל׳ס עושים שם. קצרה היריעה על מנת לתאר את מגוון הערוצים הנמצאים בעולם הדיגיטלי וכל כמה שנים נפתחים ערוצי שיווק חדשים באינטרנט (ה-Metaverse מישהו?), אבל הנה כמה מהדוגמאות הפופולריות לשיווק דיגיטלי במאה ה-21. לרוב הדברים כאן כנראה נחשפתם בעצמכם בתור צרכנים, אבל כעת תבינו שיש ״מישהו בצד השני״ שזה התפקיד שלו - לדאוג לדברים האלה לקראות - ואלה בידיוק אנשי השיווק הדיגיטלי על מגוון תפקידם.

פרסום באינטרנט

לזה אתם כנראה נחשפים גם כשאתם לא רוצים - פרסומות. אחת הפעילויות הפופולריות ביותר בעולם השיווק הדיגיטלי הוא פרסום מודעות באינטרנט. החל מפרסומות בפייסבוק, קמפייני PPC בגוגל, סרטונים מקודמים ביוטיוב, פרסומות בפודקאסטים, באנרים באתרי תוכן - אין סוף לנדל״ן האינטרנטי בו אפשר לקדם את מותגים ומוצרים שונים - והכל כאמור באמצעות טירגוט מדויק לקהל היעד המתאים, מבלי למשכן את הבית.

שיווק דיגיטלי - פרסום באינטרנט

שיווק ברשתות החברתיות

זה לא סוד שכמעט כולם נמצאים ברשתות החברתיות - החל מסבתא שלכם, ״הפיצה של אבי״ והעמוד הרישמי של האקדמיה ללשון. הרשתות החברתיות, בין אם מדובר בפייסבוק, אינסטגרם, Twitter, לינקדאין, Pinterest, TikTok או כל רשת אחרת - כולן הפכו להיות חלק מרכזי בחיים שלנו וכדרך של עסקים ולקוחות לתקשר אחד עם השני. בין אם מדובר בניהול עמודי הסוישאל עצמם, התקשורת עצמם דרך הצ׳אט ובתגובות או ממש ניהול קהילה - כל זה נכנס תחת הקטגוריה של שיווק דיגיטלי.

שיווק דיגיטלי ברשתות החברתות


קידום אורגני במנועי חיפוש (SEO ו-ASO)

מה יותר טוב מלחפש לקוחות פוטנציאלים מאשר שהם יחפשו אותך? מיליארדי אנשים משתמשים במנועי חיפוש (כמו גוגל) על מנת להגיע למידע המבוקש שהם מחפשים. הרצון להתברג בין אותם תוצאות ראשונות המוצגות בגוגל, הוא אחד השאיפות הגדולות ביותר המון עסקים וחברות. כל העולם הזה נקרא קידום אתרים אורגני או SEO - עבודה שלמה שמטרתה לנסות להופיע כמה שיותר ״למעלה״ בתוצאות. כמו כן, מנועי חיפוש אינטרנטיים כמו גוגל הם לא היחידים, גם חנויות אפליקציות (Google Play, App Store וכו׳) משחקות תפקיד נכבד על מנת להגיע למשתמשים חדשים - וגם כאן, משווקים דיגיטלים רבים מפעילים מאמצים על מנת להופיע בתוצאות הראשונות עבור החיפושים השונים, מה שנקרא גם קידום אפליקציות בחנות, או ASO בקיצור. 

שיווק דיגיטלי - קידום אורגני במנועי החיפוש (SEO)

יצירת תוכן שיווקי (Content Marketing)

בהמשך לנקודה הקודמת בנוגע ל-SEO וקידום אתרים בצורה אורגנית, מתקשר עולם כתיבת ויצירת התוכן. על מנת שאנשים יוכלו למצוא אותנו, אנחנו צריכים לבנות את הנוכחות שלנו ברשת - החל מכתיבת מאמרים, ניהול בלוגים, יצירת סרטונים - כל זה נכנס תחת מאמצי השיווק הדיגיטלי.

קמפייני אימלים (Email Marketing)

מכירים את המיילים האלה שאתם מקבלים ב-Black Firday? כן, גם זה חלק מעולם השיווק הדיגיטלי. חברות רבות מנהלות רשימת תפוצה, מה שנקרא Newsletter, בו הם שומרות על קשר עם הלקוחות שלהם - עדכונים כלליים, קידום מוצרים, מבצעים וכו׳.

שיווק דיגיטלי באמצעות אימלים


שיווק שותפים (Affiliate Marketing)

צורת שיווק נוספה באינטרנט היא מה שנקרא ״שיווק שותפים״, או Affiliate Marketing. מדובר בצורת פרסום בו אתם מקבלים עמלה (Comission) על קידום מוצרים של מישהו אחר באתר שלכם. לדוגמה, המון ״אושיות רשת״ מפרסמים מוצרים של חברות גדולות אשר משלמות להם על מנת שיעשו זאת. כמו כן, לעיתים אתרים יקדמו מוצרים באתר שלהם ללינקים באתרים כמו Amazon והם יגזרו קופון על כל רכישה שתבוא. גם באתר הזה, חלק מהלינקים מובילים לאתרים אחרים (בד״כ נציין זאת בגלוי) שאם תעשו שם משהו (תרשמו, תקנו וכו׳) האתר שלנו יקבל עמלה קטנה. גם בעולם הזה, אינסוף לכמות שיתופי הפעולה שאפשר לעשות בין שחקנים שונים באינטרנט.


אנליטיקות ואוטומציות

שיווק דיגיטלי זה מדיד, זה מדעי, זה דיגיטלי וכמעט כל פעולה הכי קטנה ״נרשמת״ במערכת - אז מה עושים עם כל המידע העצום שמצטבר? אז מסתבר שאפשר מכל המידע הזה, שנקרא גם לעיתים Big Data, אפשר להסיק המון מסקנות עסקיות שיעזרו לכוון את מאמצי השיווק העתיידים וללמוד על מאמצי השיווק של העבר. החל מדברים פשוטים כמו ״כמה אנשים נכנסו לאתר שלי״ או ״איזה עמוד הכי פופולרי״ עם כלים כמו Google Analytics, ועד למערכות CRM ואוטומציות מתוחכמות שיודעות לנהל את כל מערך התקשורת עם הלקוחות שלכם בצורה אוטומטית.

- כמה אנשים לחצו על הפרסומת שלכם (CTR)?
- איזו פרסומת עבדה הכי טוב (או CTA)?
- כמה עולה לכם כל קליק (CPC)?
- כמה עולה לכם להביא לקוח (CAC)?
- כמה אתם מרוויחים מכל לקוח בממוצע (LTV)?

שיווק דיגיטלי (טוב) מאפשר לכם לענות על כל השאלות הללו ולשפר את היכולת שלכם להמיר אנשים אקראיים ללקוחות משלמים ופעילים (CRO - שיפור יחס ההמרה)

שיווק דיגיטלי - אנליטיקס


איך נכנסים לעולם השיווק הדיגיטלי?

פתיחת הגבולות שהביא עימו עולם השיווק הדיגיטלי, הביא איתו גם שלל מקצועות ותפקידים חדשים ״צצו״ על מנת לספק את הצורך באנשי שיווק של ״העולם החדש״ שידאגו להתאים את עצמם לעולם דינמי, יצירתי המתפתח ונמצא תזוזה תמידית.

מה צריך בשביל לעבוד בשיווק דיגיטלי? ובכן, ידע אקדמי הוא מעולה וחשוב, אבל בעולם השיווק הדיגיטלי המתחדש ומתעדכן כ״כ במהירות, אין באמת סיכוי לאקדמיה לעמוד בקצב. 

לכן הרבה הכרטיס כניסה הטוב ביותר לעבודה באחד מתחומי השיווק דיגיטלי יהיה למידה בקורסים נקודתיים (אונליין או בקורס פיזי) שילמדו אתכם את העקרונות והערוצים המרכזיים (כפי שמתוארים למעלה) בשילוב עם ניסיון אמיתי בשטח. זכרו, כל אחד יכול להתחיל לשווק באינטרנט גם בסכומים קטנים, ואין דרך יותר טובה מללמוד משהו תוך כדי התנסות. כמו כן, ניתן למצוא קורסים בשיווק דיגיטלי באינטרנט בסכומים סבירים (כמה מאות שקלים) על מנת לקבל בסיס לצמוח ממנו עצמאית, באתרים כמו Udemy או Coursera.

קריירה ושכר בשיווק דיגיטלי

עולם השיווק הדיגיטלי כולל בתוכו תפקידים רבים כמו קופירייטינג, כתיבת תוכן (Content),  SEO, קריאייטיב (Creative), Data Analysis, שיווק, מכירות ועוד. למעשה, בתור ״משווקים דיגיטלים״ אתם כנראה תגלמו את אחד התפקידים האלה או אפילו שילוב של כולם ביחד (תלוי בגודל החברה שתעבדו בה).

כמה מרוויחים בשיווק דיגיטלי?

השכר בשיווק דיגיטלי יכול נוע בין 20-50 אלף שקלים (נכון ל-2022), תלוי בתפקיד ובדרגתו. חלק מהתפקידים הם גם כאלה שמרוויחים גם בהינתן הביצועים (אם מכרתם, קיבלתם ״קומישן״ על זה). כמו כן, מבחינת קריירה בהייטק ובארגונים גדולים - אנשי שיווק דיגיטלי בדרגות VP או CMO לעיתים מתברגים מבין העובדים הבכירים ביותר בארגון, כך שלא מדובר בתפקיד שולי כלל - להפך, מדובר באחד התפקידים החשובים ברוב הארגונים.


לסיום - שיווק דיגיטלי. העולם החדש.

שיווק דיגיטלי זה שם ענק לעשרות אם לא מאות תתי-נושאים ותפקידים שכולם סובבים סביב שיווק אינטרנטי - בין אם זה אתרים, אפליקציות, מיילים, רשתות חברתיות - יש אין סוף נקודות ריכוז בהם ניתן להגיע ללקוחות פוטנציאלים.

עולם השיווק הדיגיטלי נע במהירות שיא וכל פעם הזדמנויות חדשות צצות על מנת להגיע לעוד אנשים ולבנות את הנוכחות שלכם באינטרנט. עולם השיווק המסורתי עדיין איתנו כנראה לעוד שנים, אבל אין ספק שעולם השיווק הדיגיטלי מסמן עידן חדש בדרך בו עסקים ולקוחות מתקשרים. בין אם תרצו או לא, תצטרכו לקחת בו חלק גם כן.