התחברת בהצלחה!
אתם כאלה מוכשרים - אבל אפשר לבחור רק שלוש יכולות

מה זה CAC? הסבר קצר ופשוט גם למי שלא מומחה בשיווק

מה זה CAC? איך מחשבים CAC זה ולמה המדד הזה חשוב במהלכי השיווק של החברה שלכם?

מתוך המילון
לסטארטאפ לוגו
|
לכל המושגים  👈

⚡️ התשובה הקצרה

CAC זה קיצור של Customer Acquisition Cost, או בעברית פשוטה - עלות רכישת לקוח חדש. מדובר במדד המעריך את העלות הדרושה על מנת להשיג לקוח חדש. החישוב הפשוט הוא למעשה כמות הכסף שהוצאתם על שיווק לחלק לכמות הלקוחות בפועל שהרווחתם מזה. לדוגמה, אם שמתם 100 ש״ח בפרסומת בפייסבוק ומתוך זה השגתם 10 לקוחות משלמים - העלות לרכישות לקוח שלכם (ה-CAC) היא 100/10 = 10 ש״ח.

🧠  התשובה המלאה

CAC זה ראשי תיבות של Customer Acquisition Cost, או בעברית - עלות רכישת לקוח. למעשה מדובר בסכום המוערך שיעלה לכם על מנת להשיג לקוח חדש. לרוב זה שכלול של כמה כסף הוצאתם על פרסומות, על אנשי שיווק מכירות וכו׳, ביחס לכמות הלקוחות החדשים שהשגתם מזה.

איך מחשבים את עלות הלקוח (CAC)?

החישוב הפשוט אשר מספיק לרוב האנשים הוא כזה - הכסף שהשקעתם בשיווק ומכירות לחלק למספר הלקוחות שהשגתם באמצעות זה. לדוגמה, אם עשיתם פרסומת באינסטגרם בשווי 1000 שקל, ובכתוצאה מזה, מתוך 400 אנשים שלחצו על הפרסומות, 10 הפכו להיות לקוחות משלמים - המחיר עלות שלכם להביא לקוח משלם מפייסבוק הוא 1000/10 = 100 שקל, או במילים אחרות, ה-CAC שלכם הוא 100 שקל.

מה זה CAC (Customer Acquisition Cost)


למה לדעת את העלות של לקוח (CAC) כ״כ חשובה?

כשאתם יודעים מה-Customer Acquisition Cost, או במילים אחרות, כמה עולה לכם להביא לקוח חדש לעסק שלכם, אתם יכולים להסיק מתוך זה כמה כסף שווה לכם להשקיע בשיווק ומכירות אל מול הרווח הצפוי שאתם יכולים להרוויח מאותו לקוח (Customer Lifetime Value או LTV בקיצור). 

נגיד ואתם עושים פרסומת בפייסבוק ואתם מגלים שהעלות שעולה לכם להביא אדם שהופך ללוקח משלם הוא 30 שקל - זה בעצם ה-CAC שלכם. ואתם יודעים שרווח הצפוי מלקוח ממוצע (ה-LTV) הוא 300 שקל. אז באופן תיאורתי, על כל 30 שקל שתשקיעו בשיווק ובפרסום בפייסבוק, תרוויחו 300 שקל מלקוח משלם חדש. בצורה  כזו, אתם יכולים להבין עם ההחזר השקעה שלכם (ROI) הוא חיובי ובמילים אחרות - האם העסק שלכם הגיוני ושווה משהו, הרי אם עולה לכם להביא לקוח חדש יותר ממה שתרוויחו ממנו, תהיו בהפסדים.

היחס בין CAC ל-LTV


אתם רוצים להגיע למצב שבו ב-CAC שלכם נמוך יותר מ-LTV, או במילים אחרות, אתם צריכים להיות במצב שאתם מרוויחים יותר מכל לקוח ממה שעולה לכם להביא אותם. עושה שכל סה״כ, נכון?